Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. június 12., csütörtök

Kicsoda Ön, (következő) elnök úr?


"Kétféle jeruzsálemi van: Rivlinek és nem-Rivlinek" – élcelődött évekkel ezelőtt a Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió egyik riportműsorában Reuven Rivlin, akit a köznyelv csak "Rubi" becenevén ismer, mint ahogyan Netanjáhut is inkább "Bibi" néven emlegetik.

Népes, tekintélyes család fia. Édesapja is elnökjelölt volt 1952-ben, az első államelnök, Chájim Weizban professzor halála után. 

Az első Rivlin 1809-ben érkezett az akkor még ottomán-török uralom alatt sínylődő, iszonyúan elmaradott Erec-Jiszráélbe. Hillél Rivlin a "Vilnai Gáon" néven ismert Elijah ben Slomo Zalman Kremer rabbi (1720 – 1797) tanítványai – sőt, állítólag rokonai – közé tartozott, akik az újkor első, askenázi zsidó visszatelepülői voltak. A "Gáon", aki ezt az elnevezést (zseni, lángész) rendkívüli szellemi képességeiért érdemelte ki, úgy számította, hogy eljöttek a végső idők, és meg kell kezdeni az ősök földjére történő visszatelepülést. 

Harminc évvel később az anyai ág ősei is megérkeztek a mai Belarusz, vagyis Fehéroroszország területéről. Ők chábád (lubavicsi) chászidok voltak.


Hillél unokája, Joszéf Jesájáhu Rivlin a XIX. századi szentföldi zsidó közösség egyik vezetője volt: kezdeményezője a zsidók fokozatos kiköltözésének a túlzsúfolt, egészségtelen óvárosi negyedből a falakon kívül épített, az akkori idők szerint modern, európai igények szerint tervezett új városnegyedekbe. Az ő emlékét idézi a Rivlin utca a főváros Náchlát Siv'á negyedében.

Rubi Rivlin egyaránt tájékozott jogi és államjogi, történelmi, vallási és orvosi téren. Talán utóbbi az oka, hogy már évtizedek óta vegetariánus. A labdarúgó sport is leköti: gyermekkora óta a Betár Jeruzsálem csapat lelkes szurkolója.

A nemzeti egység híve, a törzsi, politikai és szociális széthúzás esküdt ellensége. Példaként saját családját hozza fel: az említett Hillél nevű ős, aki a chaszidizmus esküdt ellenfeleiként ismert "mitnágdim", vagy "litvák" irányzathoz tartozott, éppen egy chászid ritusú család lányát vette feleségül. (Mindkét irányzat követői a mai napig szigorúan ortodox zsidók, és az ellentét már sokat enyhült.) Az akkori jeruzsálemi askenázi zsidó közösségben azonban ez volt az első ilyen házasság.

Reuven Rivlin gyakran hangoztatja, hogy Izrael Állama nem a Holokauszt következménye, hanem történelmi szükségszerűség, miután ez a föld Izrael népének a földje, ősidőktől fogva az otthona, és Jeruzsálem minden zsidó fővárosa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése