Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. július 12., csütörtök

Hivatlan vendég Szíriából • Patriot rakéta lőtte le a drónt a Kineret partján • A Légierő szír erőket támadott Kuneitra térségében • Netanjáhu fél éven belül harmadszor Putyinnál


Szerda délután a Légierő határvédelmi radarjai drón közeledését jelezték a Golán fennsík szíriai oldala felől izraeli terület felé.

A pilóta nélküli robotrepülő jordániai területet érintve izraeli felségterület fölé ért, amikor a felelős parancsnokság Patriot rakéta kilövését rendelte el. A rakéta a drónt 10 kilométerrel az izraeli határon belül semmisítette meg, és az a Kineret tóba zuhant.

A légijármű fegyvertelen volt, minden bizonnyal felderítési céllal küldték. Az incidens a Golán fennsík déli régiójában történt, nem messze a szíriai-izraeli-jordániai hármas határtól.

Nem kizárható, hogy a drón kormányzó automatikája romlott el, de az is lehetséges, hogy az Irán által támogatott Asszad-kormány hadserege „próbálgatja” Izrael reakcióját a kisebb határsértésekre.

Az Izraeli Légierő csütörtökre virradó éjjel három szíriai katonai bázist támadott a Golán fennsík szíriai oldalán, Kuneitra térségében.

Binjamin Netanjáhu miniszterelnök szerdán immár  harmadszor utazott Moszkvába fél éven belül, hogy egyeztessen az oroszokkal Izrael védelmi politikájáról.

Az oroszok beleegyeztek, hogy a Szíriában operáló iráni erőket legalább 100 kilométerre távolítsák el Izrael határaitól; Izrael azonban azt követeli, hogy Szíria területén egyáltalán ne állomásozhassanak iráni fegyveresek. ◙

FORRÁS: A Kán Reset Bét izraeli rádió hírei és internetes portálja

2018. július 8., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet ✲ Részesedünk



Sok, a mindennapi életben gyakran használt kifejezés alapja a PÉ-RÉS-TET (פ-ר-ט) gyök. Valamennyi az egyedre, a részre vonatkozik, amiből az egész épül.

Az alapszó a prát (פְּרָט), rövid á-val ejtve: egyed, részlet. A prát lö- (פְּרָט לְ-) kifejezés jelentése „kivéve”, a bifrát (בִּפְּרָט) – különösen.
A párit (פָּרִיט) egyedi tételt, részt, alkatrészt jelent.

A pérut (פֵּירוּט) részletezés; ha valakit arra kérünk, hogy részletezze a mondottakat, azt úgy kérjük: ná löfárét (נא לפרט), vagy tifárét (תפרט), illetve nőnemben tifárti (תפרטי) majd udvariasan hozzátesszük: bövákásá (בקשה), vagyis kérem...

A möforát (מפורט) jelző részletest jelent. A mifrát (מפרט) is részletezés, de inkább műszaki adat, specifikáció értelemben.

A pirtéj prátim (פרטי פרטים) – töviről hegyire, a legapróbb részletekig. A kissé nehézkesen hangzó bi’frotrot (בפרוטרוט) ugyanezt jelenti.

A práti (פרטי), ismét rövid á-val ejtve, hangsúly a második szótagon, azt jelenti, hogy privát, magán. A sokak által vágyott saját ház: bájit práti (בית פרטי), a magánautó: rechev práti (רכב פרטי). A magánélet: chájim prátiim (חיים פרטיים), vagyis a jelző is többesszámba került, mert a jelzett szó, a chájim is többesszámú. 
A prátijut (פרטיות) értelme is magánélet, vagy magánszféra.

Veterán olvasónk emlékezhetnek a prutá-ra (פרוטה). A sékel elődje, az izraeli font („Lira erec-jiszráelit”) ezredrésze volt 1960-ig: a brit mandátumi „mil”-t váltotta fel. Később vezették be az agorát, a font századrészét.

Globalizálódó gazdaságunkra jellemző kifejezés a háfrátá (הפרטה): privatizációt, állami tulajdon magántulajdonba történő átadását jelenti.

És egy kakukktojás: az ugyancsak Prát-nak ejtett szó, TET (ט) helyett TÁV (ת) betűvel írva, így: פרת – az Eufrátesz folyó. ◙


HÉBER NYELVOKTATÁS:
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2018. július 3., kedd

Első olvasatban megszavazták a hárédi fiatalok besorozását ✲ Kormányválság várható? ✲ Éles tiltakozás az ultravallásos képviselők körében

LITZMANN ÉS NETANJÁHU. VÉGLEGES KENYÉRTÖRÉS?

Keddre virradóra, éjszakába nyúló ülésen a Kneszet 63:39 arányban első olvasatban megszavazta az ultraortodox (hárédi) fiatalok kötelező katonai szolgálatára vonatkozó törvényjavaslatot.

A javaslat törvényerőre emelkedéséhez annak második és harmadik olvasatban történő elfogadására is szükség van. A haszid ultraortodox Egyesült Tórahű Zsidóság párt képviselője, Jákov Litzmann rabbi és pártja, valamint a szefárd ortodox SASZ párt több képviselője is kilátásba helyezte, hogy amennyiben második és harmadik olvasatban is elfogadják a törvényjavaslatot, kilépnek a koalícióból, amely így elvesztené kormányképességét és rendkívüli parlamenti választásokat tenne szükségessé.

A törvényjavaslat megvonná az ultraortodox jesivák (Tóra- és Talmud-kollégiumok) állami támogatását, amennyiben nem jelentkezik megfelelő számú növendék katonai szolgálatra.

Jiszráél Eichler, a Tórahű párt elismerten bölcs és megfontolt képviselője feltette a kérdést a plénum előtt: „Ti valóban akartok hárédi katonákat a hadseregben?!” Eichler javasolta a Cáhál, az Izraeli Védelmi Hadsereg átalakítását professzionális hadsereggé, amelyben önkéntes, tisztességesen megfizetett katonák töltik be a valóban szükséges harci feladatokat.

Avigdor Lieberman honvédelmi miniszter Twitter-oldalán így nyilatkozott: „A Kneszetben a jogállamiság legyőzte a média csavarjait és a megosztottságot”.
A hárédi fiatalok sorozását törvénybe iktatni szándékozó tervezet – öngól. Nem csak a vallásos közönség véleménye szerint.

A hadsereg világa és az ultraortodox jesivák világa között kiegyenlíthetetlen ellentét áll fenn.

Sok tízezer, teljesen fölösleges újonc behívását erőltetné, akiknek a tartása átlagosan havi 5000 sékelébe kerülne az adófizető polgárnak. A megengedett halasztás miatt már huszonéves, nős hárédi katonák igényeinek kielégítése – szigorúbb kóserság, imaidők tiszteletben tartása, a katonalányok látásának az elkerülése stb. – szinte megoldhatatlan feladatok elé állítaná a felelős elöljárókat.

E sorok írója elég öreg ahhoz, hogy emlékezzék a Cáhál egyik legkiválóbb katonájára, Ráfáél Éjtán (Raful) vezérkari főnökre. Amikor a jellegzetesen szűkszavú tábornokot egy riporter valamikor a nyolcvanas évek elején a hárédi ifjúság besorozásáról kérdezte, a válasz két szóból állt: „Chász vöhálilá”.  Isten őrizzen!

Ráful tudta, mit beszél.

Nagyot változott a világ, és benne a hadviselés technikája. A kétezres évek elején  a Cáhál 100 katonát igényelt a „kiber”- (számítástechnikai) egységekbe, addig ma sorozásonként 1000 főre lenne szükség. 

Ezeket a feladatokat megfelelően képzett hárédi katonák is el tudnák látni – feltéve, hogy hajlandóak ilyen irányú képzésre. Intellektuális képességeikkel nincs semmi baj!

Ha nem a Kneszet, hanem a hadsereg választhatna tisztán szakmai megfontolások mentén, nyilvánvaló, hogy sokkal kevesebb ultraortodoxot sorozna be, mint amennyit a különböző bizottságok követelnek. Végül is az a hadsereg és a társadalom érdeke, hogy a sor alá kerülő fiatalok olyan egységekbe kerüljenek, ahol valós szükség van rájuk, és szolgálatuk fontos legyen mind a hadseregnek, mind a társadalomnak. ◙

FORRÁS: A Kán Kol Jiszráél és a Jediot Aharonot internetes portáljai