Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. szeptember 29., szombat

Izrael ünnepel, az oroszok vádaskodnak, Gáza dühöng, az esős évszak közeledik. Chág száméách!



 Vasárnap estétől hétfő estig Izrael népe Tóra-tekercsekkel tartott körmenetekkel ünnepli a Tóra örömünnepét, Szimchát Torá-t, amellyel lezárul az őszi ünnepek sora. Izraelben egy napon üljük S'mini áceret és Szimchát Torá jeles napjait; Izraelen kívül a zsidóság két napig: vasárnap az előbbit, hétfőn az utóbbit ünnepli.

 Az orosz vezetés egyre hevesebben támadja Izraelt a szeptember 18-án történt szerencsétlenségért, amikor szíriai katonák S200-as tipusú orosz gyártmányú légvédelmi rakétájukkal két izraeli vadászgépet céloztak meg, de helyettük egy Iljusin 20-as orosz felderítőgépet lőttek a Földközi tengerbe, 15 főnyi személyzetével.


OROSZ KATONAI TÉRKÉP A SZÍRIAI TENGERPARTRÓL. MI A FÉSZKES FENÉT KERESNEK AZ OROSZ HATÁRTÓL 2000 KILOMÉTERRE?

Az oroszok azzal vádolják az izraeli Légierőt, amely az F16-os gépeket Latakia szíriai kikötővárosban tárolt iráni fegyverek ellen küldte, hogy a gépek az orosz gép "mögé bújtak", azt mintegy fedezéknek használva a rakéták ellen. Izrael számos alkalommal hozott nyilvánosságra bizonyítékokat, amelyek szerint a két vadászgép az orosz gép eltalálása pillanatában már izraeli légtérben repült, az orosz vezetés, Putyin elnökkel az élén nem szűnik meg Izraelt vádolni a veszteségért.

 Szergej Bogdanov orosz külügyminiszter pénteken bejelentette: elkezdődött az S300-as, repülőgépek és rakéták ellen bevethető ellenrakéták leszállítása a szíriai légierőnek. Ez majdhogynem hadüzenet Izraelnek, minthogy zavarhatja – de izraeli szakértők szerint nem akadályozhatja – az izraeli Légierőt a szíriai támaszpontokra és raktárakba szállított iráni fegyverzet támadásában, amelyet az iráni hatalom a libanoni Hezbollah terrorszervezetnek szán, szíriai területen át.

 Pénteken súlyos, méreteiben régen nem látott rendzavarásra került sor a Gázai-övezet és Izrael határán. Nem kevesebb, mint 20 ezer palesztin arab – zömmel fiatalok és gyerekek – dobáltak kézigránátokat az izraeli határőrökre, eresztettek át gyúlékony anyaggal megpakolt léggömböket és próbáltak áthatolni a biztonsági kerítésen. A határőrök indokolt esetben fegyverüket használták. Gáza hét halálos sebesülést jelentett, köztük egy 12 és egy 14 éves gyerekét. A sebesültek számát több százban jelölték meg.


GÁZA: SZÓRAKOZNAK A GYEREKEK...

 A meteorológiai előrejelzés szerint hétfőn bemutatót tart az esős évszak: a szombati-vasárnapi sáráv (chamszin) száraz forrósága után hirtelen lehülés, esők, zivatarok várhatók. A Jordán és a Holt-tenger partján, az Árává hegységben és Eilat térségében útelöntésekre is sor kerülhet. Kedden már újabb felmelegedés veszi kezdetét. ◙

2018. szeptember 24., hétfő

Szukot félünnep péntek estéig ✲ Moádim leszimchá!



Hétfő estétől péntek estéig Szukot, a Sátrak ünnepének félünnep-napjai telnek.

Ilyenkor a "moádim leszimchá" – מועדים לשמחה – köszöntés járja: a rádió és a televízió is így köszönti hallgatóit, nézőit. A tömegközlekedés működik, éttermek-kávézók stb. a szokásos órákban tartanak nyitva, a bankok, kormányhivatalok hol teljes napi, hol félnapos nyitvatartásban dolgoznak.

Péntek estétől szombat estéig Sábbát Chol hámoéd lesz, vagyis "rendes" szombatnap. Ennek kimenete után, vasárnap, szeptember 30. estéig Szukot végső ünnepnapja, Hosáná rábá következik.

Vasárnap estétől hétfő, október 1. estéig S´mini áceret – Szimchát Torá napja zárja az őszi ünnepeket (ez már nem tartozik a Szukothoz).

Izraelen kívül Szimchát Torá-t külön, a S´mini áceret utáni napon, vagyis hétfő estétől kedd, október 2. estéig tartják. ◙

2018. szeptember 23., vasárnap

Sátrak ünnepe – Chág háSzukot 5779



Vasárnap, szeptember 23-án napnyugtakor veszi kezdetét a Sátoros ünnep, héber nevén Chág hászukot. Ellentétben a néhány nappal előtte tartott, komor hangulatú Jom Kippurral, ez örömünnep. Egyike a három zarándokünnepnek, amelyet az ókorban, a Szentély fennállása idején Jeruzsálemben töltött a nép, és ott minden család áldozatot mutatott be.

(A másik kettő Peszách és Sávuot.)

Az ünnepnapról Mózes 3. könyve rendelkezik (23:34-44) a zsidó naptár hetedik, Tisri hónapjának a 15. napjától a 21. napig: "Sátrakban lakjatok hét napon át; mindenki lakjék sátrakban. Tudják meg nemzedékeitek, hogy sátrakban lakattam Izrael fiait, midőn kivezettem őket Egyiptomból."

A héber Szukot szó többesszámban van és "sátrak" a jelentése. Nem a mai értelemben vett sátrat – ennek a neve héberül "ohel" – hanem annál stabilabb, bódé-szerű építményt. A Tóra parancsa szerint azért építjük, hogy az ünnep tartama alatt benne is lakjunk: ott étkezzünk, sőt, aludjunk is. Ezt ilyen szigorúan ma kevesen tartják be.

Az előírásos "szuká" stabil, és az épített lakáson kívül áll. Az izraeli gyakorlatban udvaron, parkolóban építik meg, de az itt szokásos lapos tető is gyakran ad helyet neki; ha az erkély kiugrik a ház síkjából és nem fedi semmi – pl. a fölötte lévő erkély – akkor az is megfelelő. Vallásos negyedekben úgy is építik a több emeletes panel-házakat, hogy az erkélyek ne egymás fölé kerüljenek.

"szuká"-nak legalább három oldala van. Tetejéről látni kell az eget, ugyanakkor árnyékot adónak is kell lennie, ezért lombokkal fedik be a tetejét. Belülről illik szépen feldíszíteni.

Az ünnephez tartozik a négyféle növényből egybefűzött csokor: a pálmaág (luláv), a citromra emlékeztető etrog, a mirtusz-ág (hádász) és a fűzfagally (árává). A hagyományhű zsidó férfiak az etrogot bal- a többi növényt jobbkezükben  tartva jelennek meg a zsinagógában.

Szokás kitenni egy táblát a "vendégek" (uspizin) névsorával: a kabbala szerint ugyanis minden nap más és más vendég látogat el a sátorba. Ők pedig: Ábrahám, Izsák, Jákob, József, Mózes, Áron és Dávid. 

Közös e hét férfiúban, hogy életük folyamán valahol vendégeskedtek. Ahhoz, hogy e hét "vendég" megtisztelje a mi szukánkat, szokás rászorulókat, otthontalanokat is vendégül látni, hogy mindenkinek, az egész közösségnek része legyen a sátor élményében.

Izrael zsidók lakta településein magán- és közösségi sátrak sokaságával lehet találkozni az ünnep hét napja alatt: aki nem tud saját "szukát" építeni, az a vallási előírás minimumát, a megfelelő áldásokat a nyilvános, vagy a szomszéd sátrakban is elmondhatja.

Itt, a Földközi tenger délkeleti partján a naptár szerinti őszelő még a forró európai nyarat idézi. Megtelnek a nemzeti parkok, a tengerparti fürdőhelyek. Az ünnep első és nyolcadik napjai közé eső félünnepen sok közszolgálat félnapos, vagy szünetet tart. Az iskolákban oktatási szünet van, az egyetemi szemeszter csak az ünnep végén kezdődik.