Az új évszázad szenzációja volt. Első változata Segway névre
hallgatott. Kétkerekű, akkumulátorral táplált, villanymotoros járműről van szó,
amelyet egy giroszkóp nevű, komputer-vezérelt érzékelő tart egyensúlyban.
Legfeljebb 20 kilométer óránkénti sebességgel tud haladni. Mivel a rajta utazó
ember testtartása kritikus, feltétel az óvatos vezetés.
Később a nagyobb teljesítményű akkumulátorok kifejlesztésével
jöttek az elektromos rollerek, majd a kerékpárok. Utóbbiak akár 30-35
kilométeres óránkénti sebességet is el tudnak érni. Nagyobb tömegük is van, ügyesebben tudnak lavírozni – és
egyre nagyobb problémákat okoznak a járókelőknek.
Legtöbbször ugyanis a városi járdát használják kocsiútnak. A
járókelők pedig csak jószerencséjükben, és a lábak mellett elsuhanó
villanybicaj “lovasának” a reflexeiben bízhatnak.
Az elektromos kerékpárok (héberül ofánájim chásmáliim) egyre
népszerűbbek az országban. Igaz: "zöld" alternatívát jelentenek a
benzinmotoros autókkal és motorkerékpárokkal szemben. Nincsen mérges kipufogógáz,
gyorsabban lehet vele munkába, iskolába jutni, megkerülhetők az idegölő közlekedési
dugók. Olcsóbbak is a robbanómotoros járműveknél.
Nagy divat az ugyancsak akkumulátoros villanyroller (kurkinet
chásmáli) is, főként gyerekek körében. Itt, ha ütközésre kerül sor, a rolleres
gyerek húzza a rövidebbet, azaz kap súlyosabb sérüléseket, ami egyáltalán nem
vígasztalja a fellökött járókelőt.
Izrael városaiban egyelőre ritkák az e járművek számára kijelölt
útvonalak, így azok a járdákon közlekednek. Az is igaz viszont, hogy a legtöbb
gyalogos sincs tekintettel a kerékpárosok-rolleresek számára kijelölt
útvonalakra.
Az első halálos baleset már bekövetkezett: februárban a 85 éves
Antonio Raya belehalt a sérülésébe, miután egy gondatlan villany-kerékpáros Tel
Avivban fellökte. A gázolót azóta sem találták meg. A kórházi ápolással végződő
sebesülések száma több százra rúg.
Gyakori és félelmetes látvány a kétkerekű jármű vázára ültetett,
vagy a vezető mögött kapaszkodó második utas.
Az akkumulátoros-villanymotoros járművek baleset-biztosítása sincs
megoldva.
A probléma a múlt héten a Kneszet gazdasági bizottsága elé került.
A belügyminisztérium pedig azt tervezi, hogy alaposan megszigorítja az
elektromos kerékpárok közlekedési rendjét, és annak használatát forgalmi
engedélyhez, rendszámhoz és vizsgához köti, és az alsó korhatárt 16 évben
állapítja meg.
Szárit Philipson, a rendőrség közlekedésrendészeti osztályának a
főnöke az elektromos kerékpárokat egyenesen “gyilkos fegyvernek” nevezte. A
jelenlegi állapot, mint mondta, tarthatatlan. A közeljövőben várható rendeletek
életeket fognak menteni: gyalogosokét és kerékpárosokét egyaránt.
Beér Sévában már érnek a változások. Ruvik Danilovics polgármester
bejelentette: a város önkormányzata mérlegeli, hogy a város egyes részein
megtiltja az elektromos kerékpárok használatát. Ahol pedig engedélyezik, a
jövőben megkövetelik a jármű utasától a közlekedési szabályok elsajátítását és
vezetői vizsga letételét.
“Az elektromos motorral hajtott kerékpárok és rollerek minden
szempontból motoros járműnek számítanak. Egyre világosabb, hogy ezek veszélyt
jelentenek úgy a járókelőkre, mind tulajdonosaikra, akik között sok a kiskorú.
Mielőbb lépnünk kell” – mondta a polgármester a héten.
Nem kisebb problémát jelentenek az Izraelben Kálnoit-nak nevezett
elektromos meghajtású, kétüléses rokkantkocsik. Ezek az úttesten
közlekednek, rendszám nélkül. Vezetőik gyakran a közlekedési szabályok
alapjaival sincsenek tisztában. Nem egyszer a rokkant utas külföldi ápolója ül
a kormány mögött, aki még héberül sem képes válaszolni a rendőrnek, ha az
megállítja a járművet.
Személy- vagy teherautóval való ütközésnél a tákolmánynak ható
villamos rokkantkocsi utasa a legsúlyosabb életveszélynek van kitéve. Ha pedig
a “Kálnoit” ütközik személygépkocsinak, az annak okozott kárt semmilyen
biztosító nem téríti meg. ◙
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése