Sávuot az
előző ünnep, Pészách kiteljesedése. Jelentése:
Hetek, pontosabban “hét hét”.
"Számláljátok
a napokat az ünnepre (Pészáchra) következő naptól, tehát attól a naptól,
amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet. A hetedik hét
utáni napig ötven napot számláljatok és ekkor mutassatok be új lisztáldozatot
az Örökkévalónak. " (Mózes harmadik könyve, 23,
fejezet, 15. és 16. vers)
Pészách
másnapján egy mérő (héberül: ómer) árpakévét mutattak be a Szentélyben. Hét hét
múlva az ennyivel későbben érő búzát mutatták be ugyanott. Innen a hét hétig,
Pészách második napjától Sávuotig, 49 napig tartó Ómer-számlálás
kötelezettsége.
Sávuot
egyike a három zarándok-ünnepnek (a másik kettő Pészách és Szukot). Izraelben
ez egynapos és Sziván hó 6. napjára esik. Izraelföld határain kívül, „Chuc
láárecben” az ünnep kétnapos.
Istennek
mintegy 3300 évvel ezelőtt kettős célja volt
az általa választott nép kiszabadításával az egyiptomi szolgaságból.
Az egyik cél a Tóra, azaz a Törvény (ezt jelenti a Tóra szó) átadása e népnek. (A szó szoros jelentése „mutatás”, vagy „útmutatás”.)
A másik cél Izrael földjének az örökbeadása, amelyet a Teremtő már korábban odaígért Ábrahám, Izsák és Jákob ivadékainak.
Az egyik cél a Tóra, azaz a Törvény (ezt jelenti a Tóra szó) átadása e népnek. (A szó szoros jelentése „mutatás”, vagy „útmutatás”.)
A másik cél Izrael földjének az örökbeadása, amelyet a Teremtő már korábban odaígért Ábrahám, Izsák és Jákob ivadékainak.
A Tóraadás hét héttel követte a Kivonulást. Erec-Jiszráélbe azonban csak negyven év múltán érkeztek meg őseink.
A
Tóra átadása tehát megtörtént. Átvétele azóta, 3300 év óta sem teljes. Annak szelleme, erkölcsisége sem terjedt el igazán. Mint ahogyan Izrael
földjének a birtokbavétele is csak időről időre és csak részben valósult meg
azóta. A megígért határokat Egyiptom pataka (a mai Vádi El Aris a Szináj
félsziget északkeleti részén) és a „nagy folyam, az Eufrátesz” között csak egy
rövid időszakra, Salamon király uralkodása alatt uralta Izrael.
A
kettő – Izrael földjének biztonságos birtoklása és a magasrendű erkölcsök
követése – a zsidó sors időtlen öntörvénye szerint egymást feltételezik. Egyik
nélkül a másik sem lehet.
♦
A Tóra már az első mondatában bemutatja az élet – és a fizika – fogalmi alapjait.
Bizonyíték:
בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ
Kezdetben teremtette Isten az eget és a Földet
└───────┘ └──────────────┘ └─────┘ └──────┘
IDŐ ENERGIA TÉR TÖMEG
Ugye, minden együtt van? ☺
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése