NÉHÁNY HÉT MÚLVA VONATOK ROBOGNAK RAJTA: ALAGÚTBAN VÉGZŐDŐ VIADUKT A JÚDEAI HEGYEKBEN
A villamos meghajtású szerelvények
harminc perc alatt, 160 kilométeres óránkénti sebességgel szállítják
az utasokat a két város között. Az egyetlen közbenső megálló a loddi Ben Gurion
repülőtér alatt lesz.
A hosszú évek óta épülő gyorsvasút
március 30-án, Peszách előestéjén nyílik meg az utazó közönség előtt, ráadásul
az első három hónapban a RávKáv kártyával ingyen vehetjük igénybe. A bejáratási időszakban csak egy sínpáron közlekedik egy-egy szerelvény minden órában. Később óránként négy szerelvény indul mindkét irányban.
A gyorsvasút nagyteljesítményű
motorvonatai könnyedén küzdik le a tengerparti Tel Aviv és a júdeai hegyek ölén, 800 méterrel a tengerszint fölött fekvő Jeruzsálem közötti
szintkülönbséget. Az 57 kilométer hosszú pálya tervezői alagutakkal és
hidakkal oldották meg a hegyes-völgyes terep nehézségeit.
A völgyeken összesen 7 kilométernyi
híd ível át, a leghosszabb közülük 1250 méter hosszú és 95 méter magas. A
hegyek gyomrába több alagutat fúrtak, hosszuk összesen 38 kilométer, vagyis a
gyorsvasút pályájának több, mint a felén alagútban halad.
A jeruzsálemi végállomást a központi autóbuszállomással szemben, a Binjánéj Háumá alatt, 80 méteres mélységben alakították ki.
A következő évek terveiben szerepel
a földalatti vasútvonal meghosszabbítása a jeruzsálemi városközpontig, később
pedig az Óváros zsidó negyedéig.
Az első hetekben olyan tömegekre
számítanak, mint amilyenre csak 1967 nyarán volt példa, amikor százezrek jöttek
látni a június 7-én felszabadított Óvárost és a Nyugati Falat. ◙
FORRÁS: A KAN Kol Jiszráél (az Izraeli Rádió) és a Rákevet Jiszráél, (Izraeli Vasutak) honlapjai