Talán csak a Messiást várjuk nála jobban. Meg a körzeti békét. Golda Meir is megígérte nekünk, de talán már Dávid Ben Gurion is, akit a jemeni zsidók egyenesen a Messiás heroldjának tartottak.
Pedig – ellentétben az előző kettővel – ez egészen elérhetőnek tűnik, így első látásra. Egy kettős sínpár a Földközi tenger partján terpeszkedő, elővárosaival két és félmilliós Tel Avivtól a Vörös tenger északkeleti öblénél fekvő Eilatig.
Majdnem a harmadáig már készen van. Tel Aviv és Beér Séva között (110 km.) évtizedek óta közlekedik a vasút. Kényelmes, emeletes szerelvények, repülőgép-ülésekkel, a szemközti ülések között asztalkákkal, fölöttük 220 voltos csatlakozókkal, hogy útközben a laptopoknak jusson tápfeszültség, ha a telep már nem bírja, és, hogy a mobiltelefont is fel lehessen tölteni.
Ám Beér Sévától Eilatig – az évtizedes ígéretek ellenére – marad a hosszú, fárasztó és az egekbe szökkenő benzinárak miatt egyre drágább gépkocsivezetés, vagy az autóbusz.
Nos, a régi nagyok után most egy hete Netanjáhu is megígérte, sőt, kabinetje meg is szavazta a Tel Avivot Eilattal összekötő 350 kilométer hosszú, a Negev sivatagot nagyjából észak-déli irányban átszelő villamos meghajtású vasút megépítését. (Jelenleg Izraelben diesel-meghajtású mozdonyok vannak, így a Tel Aviv és Beér Séva közötti szakaszt is villamosítani kell majd.)
A teljes vonal költsége jelenlegi árakat figyelembe véve 8,6 milliárd sékel (kb. 2,3 milliárd dollár).
Jiszráél Katz közlekedésügyi minisztert legutóbbi, a Kínai Népköztársaságba tett útján vendéglátói tájékoztatták: Kína érdekelve van a projekt kivitelezésében. Annál is inkább, mert egy kínai cég nemrégen fejezte be a Karmel-hegy alatt húzódó, Haifa városát megkerülő közúti alagút megépítését, egy másik kínai cég pedig koncessziós tárgyalásokat folytat a Haifától Galilea felé kiágazó vasúti szárnyvonal megépítésére, amelynek első állomása Karmiél városa lenne.
A Földközi tengert a Vörös tengerrel összekötő vasútvonal kettős vonal lenne: egy utasokat, és egy árut szállító rendszer egymás mellett. A sínekkel párhuzamosan széles műút is haladna, amelyen kamionok ezrei szállítanák az árut a két tenger között, részben kiváltva a drága, zsúfolt és nehézkesen áthajózható Szuezi-csatornát.
A vasútvonal megépülése rendkívüli mértékben hozzájárulna az elhanyagolt perifériának számító Negev fejlesztéséhez.
A kínai szándék komolyságára jellemző, hogy minderről a kormányzat félhivatalosának tekintett angol nyelvű China Daily is beszámolt. ◙