Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2012. február 12., vasárnap

Vasút Tel Avivtól Eilatig • Sínen a kínai-izraeli kapcsolatok

Talán csak a Messiást várjuk nála jobban. Meg a körzeti békét. Golda Meir is megígérte nekünk, de talán már Dávid Ben Gurion is, akit a jemeni zsidók egyenesen a Messiás heroldjának tartottak.

Pedig – ellentétben az előző kettővel – ez egészen elérhetőnek tűnik, így első látásra. Egy kettős sínpár a Földközi tenger partján terpeszkedő, elővárosaival két és félmilliós Tel Avivtól a Vörös tenger északkeleti öblénél fekvő Eilatig.

Majdnem a harmadáig már készen van. Tel Aviv és Beér Séva között (110 km.) évtizedek óta közlekedik a vasút. Kényelmes, emeletes szerelvények, repülőgép-ülésekkel, a szemközti ülések között asztalkákkal, fölöttük 220 voltos csatlakozókkal, hogy útközben a laptopoknak jusson tápfeszültség, ha a telep már nem bírja, és, hogy a mobiltelefont is fel lehessen tölteni.

Ám Beér Sévától Eilatig – az évtizedes ígéretek ellenére – marad a hosszú, fárasztó és az egekbe szökkenő benzinárak miatt egyre drágább gépkocsivezetés, vagy az autóbusz.

Nos, a régi nagyok után most egy hete Netanjáhu is megígérte, sőt, kabinetje meg is szavazta a Tel Avivot Eilattal összekötő 350 kilométer hosszú, a Negev sivatagot nagyjából észak-déli irányban átszelő villamos meghajtású vasút megépítését. (Jelenleg Izraelben diesel-meghajtású mozdonyok vannak, így a Tel Aviv és Beér Séva közötti szakaszt is villamosítani kell majd.)

A teljes vonal költsége jelenlegi árakat figyelembe véve 8,6 milliárd sékel (kb. 2,3 milliárd dollár).

Jiszráél Katz közlekedésügyi minisztert legutóbbi, a Kínai Népköztársaságba tett útján vendéglátói tájékoztatták: Kína érdekelve van a projekt kivitelezésében. Annál is inkább, mert egy kínai cég nemrégen fejezte be a Karmel-hegy alatt húzódó, Haifa városát megkerülő közúti alagút megépítését, egy másik kínai cég pedig koncessziós tárgyalásokat folytat a Haifától Galilea felé kiágazó vasúti szárnyvonal megépítésére, amelynek első állomása Karmiél városa lenne.

A Földközi tengert a Vörös tengerrel összekötő vasútvonal kettős vonal lenne: egy utasokat, és egy árut szállító rendszer egymás mellett. A sínekkel párhuzamosan széles műút is haladna, amelyen kamionok ezrei szállítanák az árut a két tenger között, részben kiváltva a drága, zsúfolt és nehézkesen áthajózható Szuezi-csatornát.

A vasútvonal megépülése rendkívüli mértékben hozzájárulna az elhanyagolt perifériának számító Negev fejlesztéséhez.

A kínai szándék komolyságára jellemző, hogy minderről a kormányzat félhivatalosának tekintett angol nyelvű China Daily is beszámolt. ◙

Véget ért a sztrájk

Öt nappal kezdete után véget ért Izraelben az általános sztrájk.

A Pénzügyminisztérium beleegyezett a biztonsági őrök és a takarítók – a magán munkaközvetítőkön  át alkalmazott munkaerők leggyengébben fizetett rétege – minimálbérének az emelésébe, valamint a legalacsonyabb jövedelmű alkalmazottak szociális juttatásainak és nyugdíj-feltételeinek a javításába.


A Hisztadrut a maga részéről elfogadta, hogy 2015-ig nem kezdeményez munkaügyi konfliktust a közvetített munkaerők helyzetével kapcsolatban.

Az Izraeli Vasutak vezetősége a sztrájk folytatása esetén is zavarmentes üzemelést ígért, ám vasárnap reggel az utasok súlyos zavarokról, késésekről, zsúfoltságról panaszkodtak. ◙

2012. február 11., szombat

Csiki-csuki az utazóközönséggel – vasárnaptól közlekedik a vasút, de leállhatnak az autóbuszok

Szombaton este megújultak, és a vasárnap éjjeli órákban is folytatódnak a tárgyalások a Hisztadrut (az izraeli szakszervezetek szövetsége) és a Pénzügyminisztérium képviselői között.

Amennyiben vasárnap délelőtt 10 óráig nem jön létre megegyezés, az általános sztrájk az ötödik napjába lép.

Az Izraeli Vasutak szóvivője bejelentette: vasárnap reggel 6 órától akkor is újraindítják a szerelvényeket, ha nem születik megegyezés. Ezzel szemben az Egged és a Dan autóbusz-társaságok közlése szerint a "külsős", szerződéses sofőrök beszüntetik a munkát, így vasárnap reggeltől nagy valószínűséggel leáll az autóbusz-forgalom.

Izraelben a közúti közlekedés oroszlánrészét autóbuszok bonyolítják. A katonákat szállító autóbusz-különjáratok a vasútállomások mellől változatlanul közlekednek.

A loddi Ben-Gurion repülőtér teljes munkarendben üzemel, a tengeri kikötők úgyszintén.

A kórházak, az elmúlt napokhoz hasonlóan, valószínűleg a szombati inspekciók szerint működnek, míg a rendelők és a gyógyszertárak a szokott órákban tartanak nyitva.

Az önkormányzatok és azok alkalmazottai is beszüntették a munkát, így például a szemétszállítás is leállt.

A sztrájk által okozott kárt különböző szakértők napi ötszáz millió sékeltől kétmilliárd sékelig becsülik.

A további fejleményekről folyamatosan tájékoztatjuk olvasóinkat. ◙