Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2012. február 14., kedd

Ismét vasutas-sztrájk – a Munkaügyi Bíróság döntése ellenére

Kedden, február 14-én reggel országszerte leállt a vasúti közlekedés. A vasutas szakszervezet az ellen tiltakozik, hogy a vezetőség az újonnan beszerzett mozdonyok karbantartására a gyártó cég szakembereit alkalmazza.

"A külföldről importált munkaerők hatalmas fizetéseket kapnak, míg sok izraeli vasúti alkalmazott szégyenteljes összegeket visz haza" – indokolta meg a sztrájkot egy vasutas a Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió reggeli műsorában elhangzott riportban.

A Munkaügyi Bíróság kedden reggel a sztrájkot törvénytelennek ítélte és reggel 9 órától a munka felvételére kötelezte a vasutasokat, akik ennek ellenére kedd estig megakadályozták a vasúti közlekedést. Gila Edrei, a vasutasok munkástanácsának közismerten agresszív vezetője munka helyett kirándulásra invitálta a dolgozókat, "ez az egyetlen alkalom, hogy valamennyien együtt lehessünk" – felkiáltással.

A Munkaügyi Bíróság fejenként 10,000 sékel pénzbüntetésre ítélte a munkástanács három vezetőjét a bíróság döntésének semmibe vételéért és kilátásba helyezte, hogy amennyiben az éjjeli órákig nem áll helyre a vasúti közlekedés, sokkal súlyosabb szankciókra számíthatnak. Az esti híradások szerint a vasúti közlekedés szerdára virradó éjfélig megindul.

Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter a múltban már kilátásba helyezte az Izraeli Vasutak leállítását, valamennyi alkalmazott elbocsátását és az erőteljes fejlesztés előtt álló intézmény új alapokon történő újjászervezését.  ◙

2012. február 13., hétfő

Terrortámadás Új Delhiben az izraeli külképviselet ellen • Egy súlyos sebesült • Tbilisziben kísérlet

Hétfőn, február 13-án Új Delhoben robbanás rongálta meg az izraeli követség egyik gépkocsiját. A detonációtól a katonai attasé felesége, Tal Yehoshua-Koren súlyosan, de nem étetveszélyesen megsebesült. A sofőr és két járókelő könnyebben megsérült. A diplomata-feleség gyermekeiért volt útban az iskola felé, amikor mágnesbomba robbant a gépkocsin. A helyi rendőrség szemtanukra hivatkozva közölte, hogy az autót két motorkerékpáros kísérte, egyikük valamit a kocsira dobott, majd mindkét motoros elmenekült.

Izrael a terrorakcióval Iránt és a libanoni Hezbollah terrorszervezetet gyanúsítja.

A terrorakcióra egy nappal Imad Mugniyah Hezbollah-terrorvezér felszámolásának a negyedik évfordulója után került sor.

Ugyancsak hétfőn robbanó töltetet találtak Tbilisziben, Grúzia fővárosában az izraeli követség közelében, egy alkalmazott gépkocsiján. A közelebbről nem részletezett eszközt tűzszerészek ártalmatlanná tették. Sérülés nem történt.

A Bakuban, az Iránnal szomszédos Azerbajdzsán fővárosában lévő izraeli követséget is megfenyegették.  ◙

2012. február 12., vasárnap

Vasút Tel Avivtól Eilatig • Sínen a kínai-izraeli kapcsolatok

Talán csak a Messiást várjuk nála jobban. Meg a körzeti békét. Golda Meir is megígérte nekünk, de talán már Dávid Ben Gurion is, akit a jemeni zsidók egyenesen a Messiás heroldjának tartottak.

Pedig – ellentétben az előző kettővel – ez egészen elérhetőnek tűnik, így első látásra. Egy kettős sínpár a Földközi tenger partján terpeszkedő, elővárosaival két és félmilliós Tel Avivtól a Vörös tenger északkeleti öblénél fekvő Eilatig.

Majdnem a harmadáig már készen van. Tel Aviv és Beér Séva között (110 km.) évtizedek óta közlekedik a vasút. Kényelmes, emeletes szerelvények, repülőgép-ülésekkel, a szemközti ülések között asztalkákkal, fölöttük 220 voltos csatlakozókkal, hogy útközben a laptopoknak jusson tápfeszültség, ha a telep már nem bírja, és, hogy a mobiltelefont is fel lehessen tölteni.

Ám Beér Sévától Eilatig – az évtizedes ígéretek ellenére – marad a hosszú, fárasztó és az egekbe szökkenő benzinárak miatt egyre drágább gépkocsivezetés, vagy az autóbusz.

Nos, a régi nagyok után most egy hete Netanjáhu is megígérte, sőt, kabinetje meg is szavazta a Tel Avivot Eilattal összekötő 350 kilométer hosszú, a Negev sivatagot nagyjából észak-déli irányban átszelő villamos meghajtású vasút megépítését. (Jelenleg Izraelben diesel-meghajtású mozdonyok vannak, így a Tel Aviv és Beér Séva közötti szakaszt is villamosítani kell majd.)

A teljes vonal költsége jelenlegi árakat figyelembe véve 8,6 milliárd sékel (kb. 2,3 milliárd dollár).

Jiszráél Katz közlekedésügyi minisztert legutóbbi, a Kínai Népköztársaságba tett útján vendéglátói tájékoztatták: Kína érdekelve van a projekt kivitelezésében. Annál is inkább, mert egy kínai cég nemrégen fejezte be a Karmel-hegy alatt húzódó, Haifa városát megkerülő közúti alagút megépítését, egy másik kínai cég pedig koncessziós tárgyalásokat folytat a Haifától Galilea felé kiágazó vasúti szárnyvonal megépítésére, amelynek első állomása Karmiél városa lenne.

A Földközi tengert a Vörös tengerrel összekötő vasútvonal kettős vonal lenne: egy utasokat, és egy árut szállító rendszer egymás mellett. A sínekkel párhuzamosan széles műút is haladna, amelyen kamionok ezrei szállítanák az árut a két tenger között, részben kiváltva a drága, zsúfolt és nehézkesen áthajózható Szuezi-csatornát.

A vasútvonal megépülése rendkívüli mértékben hozzájárulna az elhanyagolt perifériának számító Negev fejlesztéséhez.

A kínai szándék komolyságára jellemző, hogy minderről a kormányzat félhivatalosának tekintett angol nyelvű China Daily is beszámolt. ◙