Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2013. december 11., szerda

Viharos időjárás országszerte

A loddi Ben Gurion repülőtér és az Izraeli Vasutak felkészültek a szerdától néhány napig várható viharos időjárásra.

Akinek ezekre a napokra szól a repülőjegye, érdemes telefonon érdeklődnie a felszállás pontos idejéről.

Jeruzsálem önkormányzata előkészítette a hóekéket egy esetleges hóvihar okozta forgalmi akadályok leküzdésére. ◙

2013. december 10., kedd

Netanjáhu spórol: nem utazik Mandela temetésére

Binjamin Netanjáhu miniszterelnök a múlt héten jelezte a dél-afrikai hatóságoknak, hogy részt kíván venni Nelson Mandela temetésén, ám végül meggondolta magát. Az ok: takarékosság.

A miniszterelnök, protokolláris kísérete, a személyi őrség, mindezek repülőútja és elszállásolása ugyanis nem kevesebb, mint 7 millió sékelébe kerülne az izraeli adófizető polgárnak.

Netanjáhut az utóbbi időben számos bírálat érte költekezéséről: a miniszterelnöki rezidencia karbantartása és gyakori átalakítása, továbbá a reprezentációs költségek horribilis összegekre rúgnak. A lapok még a miniszterelnök közpénzekkel fedezett fagylalt-számláját is felrótták. 

A Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió jelentése szerint Julij-Joel Edelstein, a Kneszet elnöke vezeti a hat Kneszet-tagból álló izraeli küldöttséget a szertartásra, valószínűleg bérelt repülőgéppel. ◙

2013. december 9., hétfő

A sivatag felvirágoztatása együtt: lépés a körzeti béke felé?

A PROJEKT TÉRKÉPE

Történelmi egyezmény aláírására kerül sor hétfőn, Washingtonban, a Világbank központjában.

A szerződő felek, Izrael, Jordánia és a Palesztin Autonómia megegyeznek a régóta tervezett „Red-Dead” csővezeték-projekt közös megvalósításában, amely a Vörös tengerből hatalmas csővezetékeken vizet szállít a Holttengerbe, és a tekintélyes, 400 méteres szintkülönbség révén villamos energiát termel. (A „Red-Dead” a Red sea – Vörös tenger – és a Dead sea – Holttenger – angol megfelelőinek a rövidítése.)

A termelt energiát tengervíz-édesítésre is felhasználják. A felek mind a villamos energiát, mind az édesvizet közösen, megállapított arányok szerint osztják fel.

A 300 kilométer hosszú csővezeték-rendszer jordániai területen, a jordániai-izraeli határ keleti oldalán lesz lefektetve: Akaba kikötővárosból indul ki és a Holttenger déli pontjánál ér véget.

Ezzel a megoldással áthidalták az izraeli környezetvédők ellenkezéséből adódó problémát, akik tiltakoztak a csővezetékek izraeli oldalon történő megépítése ellen, arra hivatkozva, hogy az egyrészt elcsúfítaná az Árává hegység természetvédelmi körzeteit, másrészt kárt okozhatna annak növény- és állatvilágában.

A projekt a tervek szerint négy vagy öt éven belül készül el és évente 200 millió köbméter vizet szállít, ebből 80 millió köbmétert édesítenek Akabában.

FORRÁS: Jediot Aharonot napilap