Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2015. március 6., péntek

Gázolási terrorakció Jeruzsálemben: hét sebesült ♦ Egy határrendőr súlyosan megsebesítette a merénylőt

TERRORISTA-SZELFI, PALESZTIN ZÁSZLÓVAL

Újabb gázolásos terrorakció Jeruzsálemben, ismét a Simon hácádik utcai villamosmegálló közelében. 

Pénteken délelőtt 10 órakor  Udaayi Salayma (21) kelet-jeruzsálemi palesztin arab Rasz el-Amud negyedből gépkocsijával várakozó járókelők közé hajtott.

Heten megsebesültek, köztük négy határrendőr-nő. 

Szemtanúk szerint a terrorista a gázolás után kiszállt az autóból és mészáros-késsel a kezében a közelben álló járókelők felé tartott, amikor M., egy drúz határrendőr két lövéssel ártalmatlanná tette. Más jelentések szerint a villamosjáratot őrző biztonsági ember is rálőtt a terroristára.

Mind a támadás sebesültjeit, mind a terroristát kórházba szállították; utóbbi állapota igen súlyos, két sebesült állapota közepesen súlyos, a többieké könnyű. 

A legutóbbi gázolásos terrorakció négy hónappal ezelőtt, 2014. november 4.-én történt, a mostani helyszín közelében. A mai volt az ötödik hasonló támadás egy esztendő leforgása alatt. ◙

Tizenegy nappal a választások előtt: Bibi – Buzsi döntetlen ♦ Netanjáhunak jobbak az esélyei koalíciós kormány alakítására ♦ A harmadik erő: az egyesült arab lista!

Kevesebb, mint két héttel a március 17.-re előrehozott választások előtt  a Rafi Smith-féle felmérés szerint továbbra is fej fej mellett halad a Likud párt (Binjámin "Bibi" Netanjáhu) és a Mácháné hácioni párt (Jichák "Buzsi" Herzog és Cipi Livni): mindkettő 23 mandátumot kapna, ha most lennének a választások.

A harmadik legerősebb párt – 13 mandátumra számíthat – az egyesült arab lista, amelynek meghatározó személyisége Achmed Tibi.

A Bájit hájehudi (Zsidó otthon, Naftali Bennett), illetve a Jés Átid (Van jövő, Jáir Lapid) egyaránt 12 mandátumot "ér". A SASZ, a keleti törzsek ultraortodox pártja (Árje Der’i) 9, a szociális programot ajánló Kulánu párt (Mi mind, Mose Káhálon) 8, a Jáhádut háTorá (a Jákov Litzman-vezette Tórahű zsidóság, az askenázi ultraortodox párt) 6 képviselőt küldhetne a Kneszetbe.

A jobboldali Jiszráél Béjténu (Izrael az otthonunk) párt (Avigdor Lieberman) és a szélsőbalosként nyilvántartott polgári-liberális Merec (Zehává Gal-On) egyaránt 5, végül a SASZ-ból kivált Éli Jisáj által alapított, vallásos-szociális programmal jelentkező Jáchád (Együtt) párt 4 mandátumot remélhet, amivel nem biztos, hogy "átugorja" a 3¼ százalékos bejutási köszöböt.

Fenti adatok szerint Netanjáhunak egyértelműen jobbak az esélyei koalíciós kormány létrehozására. ◙ 

FORRÁS: A Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió hírportálja 

2015. március 5., csütörtök

Purim 5775 - 2015

A Purim (a. m. "sorsvetés") a zsidó nép egyik legszínesebb, legvidámabb ünnepe. Lényegében hálaadás-ünnep Istennek, amiért meghiúsította Izrael egy különösen gonosz és nagyhatalmú ellenségének, hogy az akkor babilóniai száműzetésében élő zsidó népet mind egy szálig kiirtsa.

Ahogy azt a bibliai Eszter könyvében olvassuk, mintegy 2600 évvel ezelőtt Hámán, az akkor perzsa birodalom nagyvezére azt a vádat terjesztette a király, Ahasvérus elõtt, hogy a zsidók elkülönülnek a többi néptõl és a király személyét nem tisztelik, előtte térdet nem hajtanak. Ezért sorsot vetett arra a napra, amelyen a király megszerzett engedélyével a hatalmas ország 127 tartományában élő minden zsidót — férfit és asszonyt, öreget és gyereket — kiirtsanak.

Hámán terve azonban a király előtt kedves Eszter és nagybátyja, Mordecháj által kudarcot vallott és a Mordecháj és családja számára felállított bitófákra magát Hámánt és tíz fiát húzták fel. A zsidók pedig a nagyhatalmú király engedélyével birodalomszerte megölhették azokat, akik ugyanezen a napon az ő hóhéraik lettek volna.

A jeles nap az akkori Közel-Keleten elterjedt naptár szerinti Ádár hónap 14-ére, illetve a fallal körülvett városokban (amilyen Jeruzsálem volt) másnapra esett.

A zsidóság a mai napig ezt az úgynevezett luniszoláris, vagyis a Hold és a Nap fázisait egyaránt figyelembe vevő naptárat használja, amely a Gergely naptárral csak hozzávetőlegesen esik egybe. 

Az idén Izrael népe és országa március 5, szerda este napnyugtától 6, csütörtök estéig ünnepli Purimot, míg Jeruzsálemben egy nappal későbben, pénteken, Szombat bejöveteléig. Ezt a perzsa birodalom fővárosáról "Susán Púrimnak" nevezik. 

Az előző nap (most: szerda) azonban bőjtnap, Eszter bőjtje, miután Eszter és az egész babilóniai-perzsiai zsidóság a kritikus nap előtt — ismervén a rá váró veszélyt, de nem tudván a másnap bekövetkező csodás fordulatról — bőjttel járult Isten elé a balítélet elhárításáért.

A vidám ünnepség a mediterrán farsangokra, tavaszköszöntő ünnepekre emlékeztet. Az újjászületett Izraelben már a brit mandátum alatt ismert volt az "ádlojádá" nevű vidám tavaszi felvonulás. Ezen a napon a Talmudot szerkesztő bölcsek rendelése szerint a zsidó embernek addig illik inni alkoholos italt, ameddig nem tudja megkülönböztetni az "Átkozott Hámán" és az "Áldott Mordecháj" igehelyeket…
(Ád d'lo jád'á arameusul annyit tesz, hogy "ameddig nem tudja".) 

Ez az ünnep nem munkaszüneti nap, mint az Újév (Ros hasana), az Engesztelésnap (Jom Kippur), vagy akár a Húsvét (Pészach), a Sátoros ünnep (Szukkot) vagy a Hetek Ünnepe (Sávuot).

Purimkor megjelennek az újságok, a tömegközlekedés hétköznapi menetrend szerint működik. A gyerekek már napokkal korábban színpompás maskarákban pompáznak; ugyanígy az utcák, terek is.

Régi szokás a "komatál" küldése is, aminek héber neve "mislóách mánot" (ezt a Gálutban az askenázi zsidók "sláchmónesz" néven ismerték, így Magyarországon is). Ez többnyire édességeket, süteményeket  tartalmaz, aminek elmaradhatatlan kelléke a "Hámán füle"-ként (héberül "Oznéj Hámán") ismert háromszögletű sütemény. (Ezt Kelet-Európa jiddis zsargonja "Humentás"-ként tisztelte, ami "Hámán-táskát" jelent.)


A templomjárók a szombati istentiszteletbe külön igehelyeket iktatnak a zsidóság 2600 évvel ezelőtti csodás megmenekülése emlékére; az étkezési imákba ugyancsak. ◙