Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. szeptember 1., csütörtök

Újabb fordulat a "lövő katona" perében ♦ A védelem patológusa: a terrorista már halott volt, amikor Elor Azarja belelőtt


A TV1 szerda esti "Mabat" híradója közölte: Jehuda Hiss professzor, az Elor Azarja szakaszvezető ellen a jaffai katonai bíróságon folyó perben a védelem patológusa jelentésben kifejtette: a földön fekvő terrorista, Abdel Fattach el-Sarif, akit Azarja főbelőtt, a lövés pillanatában minden valószínűség szerint már halott volt.

Hiss professzor ezzel megcáfolta a korábbi, a halott terroristán elvégzett patológiai vizsgálat megállapítását, amely szerint az adott pillanatban még élt.

Hiss professzor arra alapozza megállapítását, hogy percekkel korábban Azarja helyszínre érkezése előtt  El Sarif jobb tüdejét két lövés érte, amibe az szinte azonnal belehalt.

A földön fekvő terrorista kézmozdulatát a patológus a halott test reflexeként értékelte. ◙

2016. augusztus 28., vasárnap

Máskor is lelőttek sebesült terroristákat, mégsem álltak bíróság elé ♦ Mentőtanú az Azarja-perben


Élijáhu Libman tart. ezredes, a Hebron városában élő zsidó lakosság biztonsági tisztje tanúként jelentkezett Elor Azarja szakaszvezető, a "hebroni lövő katona" immár hónapok óta húzódó perében.

Azarja, mint ismeretes, március 24-én egy katonákat megtámadó, és már ártalmatlanná tett, sebesülten fekvő palesztin terroristát lőtt főbe, anélkül, hogy erre bárkitől parancsot kapott volna.

A terrorista megsebesítése után percekkel a helyszínre érkező Azarja őrmester azzal indokolta tettét, hogy a sebesült, de még mozgó palesztin egy mellette lévő késhez közelítette a kezét.

Egy mentős – állítólag – arra figyelmeztette a jelenlévőket, hogy a sebesültön esetleg robbanóöv lehet. 

A történteket videóra rögzítette a "B'celem" baloldali szervezet által megbízott hebroni arab, aki azt – bizonyos részleteket kivágva belőle – terjesztette. A katona támogatói szerint a per manipulált, éspedig politikai célból.

A biztonsági tiszt kijelentette a jaffai katonai bíróság előtt: szemtanúja volt, amint számos hasonló esetben a katonák a sebesült terroristákkal is végeztek, de, mint mondta, egyiküket sem állították ezért bíróság elé. ◙

2016. augusztus 26., péntek

Szombatot gázol a vasút... Elengedhetetlen munkák?


Méir Lau volt országos főrabbi, jelenleg Tel Aviv főrabbija szerint "durva lábbal tapossák a Szombatnap szentségét", amikor szombatonként – amikor nincs tömegközlekedés, vasúti sincs – karbantartási és egyéb munkákat végeznek a síneken és a forgalmi jelzőberendezéseken.

Mose Gafni képviselő – Jáhádut háTorá (Tórahű Zsidóság) párt – is súlyos kifogást emelt a Rákevet Jiszráél (Izraeli Vasutak) döntéshozói ellen, akik előírták a szombati munkálatokat.

"Véletlenül jutottak tudomásunkra a javítási munkák a Ben Gurion repülőtér alatti vasútállomáson és másutt az országban. 

Megkeresésünkre a rendőrség felelősei azt állították, hogy e munkálatok elengedhetetlenek a vasút működéséhez. Számomra viszont ez a kipát viselő rendőrfőnök (Roni Alseich rendőrtábornok, a szerk.) akkor se lenne megbízható, ha egyenesen strájmlit viselne (az ultraortodox zsidók prémes fejfedője, a szerk.)" – nyilatkozott Gafni az Izraeli Rádió BÉT adója péntek déli hírműsorában. 

Vallásos miniszterek és Kneszet-képviselők csütörtök este Netanjáhu miniszterelnökhöz címzett levélben helyezték kilátásba, hogy amennyiben nem függesztik fel a szombati munkákat, a SASZ és a Jáhádut háTorá párt 13 tagja elhagyja a 67 képviselővel kormányzó szűk koalíciót, ami a jelenlegi, negyedik Netanjáhu-kormány végét jelentené.

A miniszterelnök pénteken levélben biztosította az érintetteket, hogy a legtöbb szombati munkát abbahagyják, de a biztonságot érintő projektek – így a Hasalom állomáson, az Ajalon autósztráda és a sínek találkozásánál és a Ben Gurion repülőtér alatt – szombaton is folytatódnak.

Az Izraeli Vasutak fennállása óta a legdinamikusabb fejlesztési fázisa előtt áll: a közeljövőben tervezik átadni a Tel Aviv – Jeruzsálem gyorsvasutat, és folyamatban van az Eilatig vezető, illetve a Galileát nyugat-keleti irányban a Kineretig átszelő vonal építése. ◙