Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. január 7., csütörtök

A Dizengoff utcai gyilkos a Területeken? ♦ Nashat Melhem alaposan megtervezte a gyilkosságot és a menekülést

MÉCSESEKKEL EMLÉKEZNEK A "SZIMTÁ" PUBBAN MEGÖLT KÉT FIATALRA

Hat nappal a tel-avivi Dizengoff utcai „Szimtá” pubban elkövetett gyilkosság után arra a rendőrség és a Sin-Bét valószínűnek tartja, hogy az elkövető, Nashat Melhem a napokban a biztonsági kerítés egy résén átjutott a Palesztin Autonómiába.

A nyomozást már csak hírszerzői úton folytatják.

A gyilkossággal kapcsolatos közlési tilalom még érvényben van, de annyit nyilvánosságra hoztak – amire már homályos megfogalmazásban céloztak is – hogy a pénteken Tel Aviv északi részén holtan talált taxisofőrt is Melhem gyilkolta meg.

A nyomozás vezetői szerint Melhem alaposan megtervezte mind a gyilkosságot, mind a menekülés útvonalát. Ugyanakkor rendőrségi vélemény szerint nincs esélye egyedül túlélni, hacsak nem fogadták be valahol az izraeli „Arab háromszög” egyik falvában.

Apja tiltakozik a feltevés ellen, hogy segítséget nyújtottak volna neki akár az elkövetés előtt, akár telefonon az után. Családtagjai szerint Melhem hónapokkal ezelőtt beszüntette a neki felírt nyugtatók szedését, és agresszívvá vált. ◙

Repül az Öszvér ♦ A Légierő bemutatta a legújabb izraeli drónt


Angol neve: AirMule – légiöszvér. [eermjúl]

Azért légi, mert robotrepülőről van szó, éspedig a legújabb fejlesztésűről. És azért öszvér, mert nagy teljesítményű, teherhordásra kifejlesztett önműködő, távirányítású fel- és leszállásra képes (angolul „autonomous, untethered flight”).

Vagyis afféle pilóta nélküli repülő hordárról van szó, amely olyan parancsot kap, hogy „ezt a rakományt vidd oda, tedd le, gyere vissza”.

A drónok fejlesztésében és gyártásában Izrael élen jár. Olyan mérnöki utakat kell törnie, amelyeken előtte senki sem járt. Az AirMule prototipusában néhány hónappal ezelőtt komoly hiba keletkezett, ami arra ösztönözte a fejlesztőket, hogy további tökéletesítő javításokat eszközöljenek a járművön.

Igyekezetüket siker koronázta: számos teszt-próba után megkapta a légiforgalmi hatóság engedélyét a felszállásra, és december 30-án a galili Megiddó kis repülőterén hiba nélkül végrehajtotta a próbarepülést.

A meghajtó propellerek kiképzése lehetővé teszi a függőleges, vagy meredek szögben történő le- és felszállást, így olyan helyen is használható, ahol a hagyományos repülőgépek – kifutópálya hiányában – nem jöhetnek számításba. A helikoptereket is kiválthatja, mivel azoknál nehezebb rakományt képes szállítani.

A „légi öszvér” polgári és katonai mentésre is használható, akár erdős vagy mocsaras terepen is.

FORRÁS: www.defencetalk.com 

2016. január 6., szerda

Tizenhattagú kődobáló terrorsejt őrizetben ♦ Lekapcsolták a 443. műút rémeit


A Cáhál, (Izraeli Hadsereg), a rendőrség és a Sin-Bét (Belbiztonsági Szolgálat) közös művelete során őrizetbe vettek egy palesztin-arab terrorsejt 16 tagját.

A Jeruzsálemet Tel Avivval összekötő, az 1. számú fő országúttal nagyjából párhuzamos, attól északra haladó műúton haladó izraeli autókat már hosszabb ideje kődobáló terroristák tartják sakkban.

A fiatal palesztinokból álló banda nem egyszer gyújtóbombákkal veszélyeztette az utasok életét.

Az összesen 32 kilométeres hosszúságú műút Jeruzsálem északi részén, a Begin sugárútból ágazik el északnyugat felé, és Júdea hegyei között haladva érinti  Modiin várost, keresztezi az 1. és a 6. számú autóutakat, majd Lodd mellett, Ginnaton elágazásnál ér véget.

A műút egy szakasza palesztin-arab falvak mellett halad el. A műúton közlekedő autók szabotőr rémei Kharbatha al-Misbah faluból valók.

A terrorsejt több letartóztatott tagja már hosszabb időt töltött börtönben terrorcsalekmények miatt. ◙