Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. június 12., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet ♦ Barátok között


Minden héber szó, amely a CHET-BÉT-RÉS (ח-ב-ר) gyökre épül. az összekötés, a kapcsolat, az egybetartozás, a barátság fogalmait idézi.

A legismertebb a chávér (חבר) szó, ami barátot jelent, és ami a magyar köznyelvbe is átment, „haver” formában. Nőnemben: chávérá (חברה).

A chávérut (חבירות) tagságot jelent valamilyen egyletben, társaságban vagy pártban. 

A kibuc-tag chávér kibuc, vagy, ha nő, chávérát kibuc (
חבר קיבוץ, חברת קיבוץ).

A Kneszet-képviselő héberül chávér Kneszet (חבר כנסת), ha hölgy az illető, akkor chávérát Kneszet (חברת כנסת).

A chever (ugyancsak a חבר betűkkel írva, de חֶבֶר-ként pontozva) társaságot, társulatot, míg a chevrá (חברה) baráti kört, egyletet vagy társadalmat jelent, de kereskedelmi társaságot is, például a Chevrát Chásmál (חברת חשמל), az izraeli Elektromos Művek. 

(A chevrá és a chávérá szavakat ugyanazokkal a betűkkel írjuk: pontozatlanul csak a mondatban elfoglalt jelentésből tűnik ki, hogy melyikről van szó.)

A zsidó közösségek egyik alap-intézménye a Chevrá Kádisá (חברה קדישא, a második szó végén ALEF áll, a kifejezés arám eredetű) a halottak végtisztességét végző szentegylet.

A jesivákban szokásos tanulási módszer a chávrutá (חברותא), ahol kettesével veszik át a tananyagot. (A szóvégi ALEF itt is arám eredetre utal.)

A chávurá (חבורה) is emberek csoportja, de inkább komolytalan társaság, sőt, banda értelemben.

A chibur (חיבור) számok összeadását, vagy betűk egybefűzését, vagyis a fogalmazást, írásművet jelenti.

A máchberet (מחברת) is ebből a gyökből lett: összefűzött lapok, vagyis füzet.


A möchábér (מחבר) ige jelentése: összeköt, egybefűz.


Ezzel a fogalommal áll kapcsolatban Izrael bibliai őskora óta napjainkig híres Hebron (Chevron, חברון) városa. Ábrahám ősatyánk itt vásárolta meg Máchpélá barlangját temetkezési helyül feleségének, Sára ősanyánknak. Dávid itt lett egész Izrael királya, és hét és fél évig, Jeruzsálem elfoglalásáig ez a város volt Izrael fővárosa. 

A mai napig az ország és a nép második szent városa (az első Jeruzsálem, a másik kettő Cfát és Tibériás). 

Hebron a hagyomány szerint már Ádám korában létezett, így összeköti a legrégebbi múltat az ismeretlen jövővel.

OLVASÓM MEGJEGYZÉSE:
A Beresit Raba szerint Hebron nevének eredete "Haver Nae" (Isten) kedvelt barátja azaz Ábrahám, az ő városa. Ez az arab változatban is fennmaradt: "Halil al Rahman" 

HÉBER NYELVTANÍTÁS
(SKYPE-ON IS):
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2016. június 11., szombat

Sávuot ünnepe 2016 ♦ שבועות תשע"ו

Sávuot az előző ünnep, Pészách kiteljesedése. Jelentése: Hetek, pontosabban “hét hét”.

"Számláljátok a napokat az ünnepre (Pészáchra) következő naptól, tehát attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet. A hetedik hét utáni napig ötven napot számláljatok és ekkor mutassatok be új lisztáldozatot az Örökkévalónak. " (Mózes harmadik könyve, 23, fejezet, 15. és 16. vers)

Pészách másnapján egy mérő (héberül: ómer) árpakévét mutattak be a Szentélyben. Hét hét múlva az ennyivel későbben érő búzát mutatták be ugyanott. Innen a hét hétig, Pészách második napjától Sávuotig, 49 napig tartó Ómer-számlálás kötelezettsége.

Sávuot egyike a három zarándok-ünnepnek (a másik kettő Pészách és Szukot). Izraelben ez egynapos és Sziván hó 6. napjára esik. Izraelföld határain kívül, „Chuc láárecben” az ünnep kétnapos.

Istennek mintegy 3300 évvel ezelőtt kettős célja volt az általa választott nép kiszabadításával az egyiptomi szolgaságból. 

Az egyik cél a Tóra, azaz a Törvény (ezt jelenti a Tóra szó) átadása e népnek. (A szó szoros jelentése „mutatás”, vagy „útmutatás”.) 

A másik cél Izrael földjének az örökbeadása, amelyet a Teremtő már korábban odaígért Ábrahám, Izsák és Jákob ivadékainak.

A Tóraadás hét héttel követte a Kivonulást. Erec-Jiszráélbe azonban csak negyven év múltán érkeztek meg őseink.

A Tóra átadása tehát megtörtént. Átvétele azóta, 3300 év óta sem teljes. Annak szelleme, erkölcsisége sem terjedt el igazán. Mint ahogyan Izrael földjének a birtokbavétele is csak időről időre és csak részben valósult meg azóta. A megígért határokat Egyiptom pataka (a mai Vádi El Aris a Szináj félsziget északkeleti részén) és a „nagy folyam, az Eufrátesz” között csak egy rövid időszakra, Salamon király uralkodása alatt uralta Izrael.

A kettő – Izrael földjének biztonságos birtoklása és a magasrendű erkölcsök követése – a zsidó sors időtlen öntörvénye szerint egymást feltételezik. Egyik nélkül a másik sem lehet.

A Tóra már az első mondatában bemutatja az élet – és a fizika – fogalmi alapjait.

Bizonyíték:

בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ

Kezdetben teremtette Isten az eget és a Földet
└───────┘ └──────────────┘ └─────┘    └──────┘
   IDŐ        ENERGIA        TÉR       TÖMEG

Ugye, minden együtt van?

2016. június 9., csütörtök

A szerda este Tel Avivban elkövetett palesztin-arab terrortámadás halálos áldozatai

Ők négyen – két nő és két férfi – a szerda este, Tel Avivban elkövetett palesztin-arab terrortámadás halálos áldozatai:
• Ido Ben Árje, élt 42 évet
• Ilana Navaa, élt 39 évet
• Michael Feige, élt 58 évet
• Mila Misájev, élt 32 évet
*
Tisztelt Binjamin Netanjáhu miniszterelnök úr!

Ön nem hagy ki egyetlen alkalmat sem, hogy ne kötelezné el magát – a mi nevünkben is! – a "két nép, két állam" elv mellett.

Nem értem: miről beszélünk?! 
*
אדוני ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו!

אתה לא מחמיץ שום הזדמנות להתחייב – גם בשמינו! –לעיקרון "שתי מדינות לשני עמים".

אני לא מבין: על מה אנחנו מדברים?!