Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2011. december 22., csütörtök

Csütörtökön este: harmadik Chanuka-gyertya

Csütörtökön este, naplemente után gyújtjuk meg a harmadik Chanuka-gyertyát, a negyedik, “szolga”, avagy “samesz” gyertyával.

2011. december 20., kedd

Fény Ünnepe 2011 – Chanuka 5772

Egy szabadságharc 2174. évforduláját ünnepeljük kedd estétől. Akkor a zsidók országát nem Izraelnek (ישראל), hanem Júdeának (Jehudá, יהודה) nevezték. Jeruzsálemben, a már akkor ezer éves fővárosban, a Morijá hegyen ott állt a Szentély. Nem az eredeti, a Salamon király által épített Első, azt már több, mint 400 évvel korábban lerombolta a kelet felől, Babilóniából jött ellenség. Ez az Ezra és Nechemja vezetésével az ugyanonnan, vagyis a Folyamközből (kb. a mai Irak) a Jeruzsálembe visszatértek által megkezdett Második Templom volt, ugyanazon a helyen, ahol az Első Templom állt, de már a varázstevő Frigyszekrény nélkül.

Ezt a templomot és a hozzá tartozó nagy Menóra gyertyatartónak korsókban tartalékolt olivaolaját szentségtelenítették meg az országot északról meghódító szírek. Uralkodójuk, a görög nevet viselő IV. Antiochus a zsidók többségét az Egy Isten hitétől és szolgálatától erőszakkal térítette el, egyebek között disznóhús-evésre kényszerítve az előkelőket, halállal büntetve a Szombatnap és a körülmetélés parancsainak a megtartását.

A kis Júdeát nagy megszálló sereg segítségével terrorizáló Szíria ellen egy lévita pap, Matitjáhu vette fel a küzdelmet és gerilla-hadviseléssel sikerült kivonulásra kényszeríteni az ellenséges seregeket az országból.

A Templom újraavatására a mai időszámítás kezdete előtt 164-ben került sor. Innen az ünnep neve: chanuka – חנוכה – felavatást jelent. A parancsnok ekkor már Matitjáhu fia, Jehuda volt, akit Makkabinak neveztek.

A hagyomány szerint a Templomban álló hétágú Menóra-kandelláber meggyújtására szolgáló korsónyi olajjal megtörtént a csoda: az egy napra elegendő mennyiség nyolc napig égett, éppen annyi ideig, ameddig a frissen sajtolt olajbogyóból elő tudták állítani a további napokra szükséges olajat.

Azóta – ha jól számoljuk, 2174 éve – Izrael népe nyolc napos ünneppel emlékezik a felkelők bátorságára és a lámpaolaj csodájára.

A nyolc napos ünnep (nem munkaszüneti nap) első napján egy „segéd”-gyertyával egy gyertyát gyújtunk meg (a „segéd” vagy „szolga”-gyertya neve héberül sámás, az askenázi zsidók a szót samesz-szé torzították), a második napon a „segéd” segítségével már két gyertyát, a harmadik napon három gyertát, és így tovább, a nyolcadik napig, amikor a samesszal együtt összesen már 9 gyertya ég az erre rendszeresített „chanukijá”-ban (ami nem tévesztendő össze az Izrael Állam címerében megjelenő hétágú Menórával).

Ahol nincs chanukijá, ott megfelel egy fém- vagy fatálca is, arra tehetjük rá a gyertyákat: Izraelben kis, színes gyertyákat használnak.

A gyertyáknak a hagyomány szerint legalább fél órán át kell égniük. A jobb szélre tesszük az első gyertyát, az új gyertyákat mindig balról tesszük a többihez és balról jobbra haladunk a gyertyák meggyújtásával.

Chanuka nyolc napjába legalább egy Szombatnap is belefér. Ekkor a Chanuka-gyertyákat a szombati gyertyák előtt gyújtják meg, a következő napit pedig a Szombatnap kimenele után. (A Szombatnapnak magasabb a „rendfokozata”, mint a Chanukának.)

Kellemes Fényünnepet – chág urim száméách!

2011. december 19., hétfő

Leálltak az Izraeli Vasutak – este helyreállt a közlekedés

Hétfőn délben Kfar Habad közelében kábelhiba történt az Izraeli Vasutak (Rákevet Jiszráél) jelzőrendszerében, ami fatális hibát okozott az ország teljes vasúti közlekedésében.

A vasutak országszerte leálltak. A tanácstalan utasok ezreit autóbuszokkal szállították el a célállomások felé.

A vonatra várók hosszú sorokban álltak a pénztárak előtt jegyeik visszaváltására várva – a tömegeket látva a pénztárosok, felkészületlenül az eddig példátlan szituációra, több állomáson lehúzták a rolót, a jegyárusító automatákra pedig "ne vásároljanak" táblát tettek ki.

Az Izraeli Vasutak hétfő délután csak a Naharia – Natanja, Haifa – Natanja, Naharia – Beér Séva (megállás nélkül Tel Avivban), Hof Karmel – Kirját Mockin és Lodd – Askelon vonalakon üzemeltek. Az esti órákban fokozatosan helyreállt a menetrend szerinti közlekedés. A hibát valószínűleg egy, a sínek közelében dolgozó markológép okozta, amely elszakította a vasúti jelzőkábeleket. ◙