A
törvényhozással foglalkozó miniszteri bizottság vasárnap 14 „mellett” szavazattal és 4 tartózkodással, ellenszavazat nélkül elfogadta a Jakov Perry tudomány- és technológia-ügyi miniszter (Jés Atid) által
vezetett bizottság törvényjavaslatát, amely a honvédelmi terhek egyenlő megosztását hivatott
biztosítani, egyebek között a chárédi (ultraortodox) fiatalok jövőbeni katonai szolgálatának a szabályozásával.
Binjamin
Netanjáhu (Likud) hangsúlyozta, hogy a változtatás fokozatos lesz. Jáir Lapid
pénzügyminiszter (Jés Atid) a fejleményt „történelminek” nevezte.
Jehuda Weinstein állami főügyész a
törvényjavaslatot bírálva úgy nyilatkozott, hogy a javasolt teher-megosztás
korántsem egyenlő, miután a világi, vagy kevésbé vallásos életvitelű többség 18
évesen vonul be, míg a tervezet szerint az ultraortodox fiatalok 21 évesen – és
még ekkor is választhatnak a fegyveres katonai és a fegyvertelen polgári
szolgálat között. (Az ultraortodox, jesivában tanuló fiataloknak a tervezet szerint 17 éves korukban kellene jelentkezni a sorozásra, de 21 éves korukig halasztást kapnának.)
Az is feltűnő aránytalanság, hogy a világi fiatalok többsége
három évet szolgál, a nemzeti-vallásos fiatalok a „jesivát heszdér” elrendezésben
összesen csak 17 hónapot (az eddigi 16 helyett). Cipi Livni igazságügy-miniszter asszony (Hátnuá)
kijelentette: mindent elkövet, hogy ezt az időtartamot 24 hónapra emeljék.
A
mozgósításra vonatkozó, és a honvédelmi terhek igazságos megosztását célzó
reform megszüntetné az ultraortodoxok automatikus mentességét a szolgálat alól,
amit még David Ben-Gurion vezetett be a független zsidó állam kikiáltása után.
Ezt annak idején azzal a szándékkal tette, hogy a második világháború népirtása
következtében nagyrészt megsemmisített „jesivák” (Talmud-főiskolák) életben
maradt tanítói és tanulói tovább vihessék jellegzetes hagyományaikat Izrael
földjén. Ám, ami akkor, a negyvenes évek végén néhány száz főnyi jesiva-tanulóra
vonatkozott, az ultraortodox közösségnél szokásos nagy gyermekszám következtében
sok ezresre duzzadt, és napjainkra társadalmi feszültség forrása lett.
Ugyanez a reform a jelenlegi három évről két év és nyolc hónapra szállítaná le a fiúk kötelező katonai szolgálatának az időtartamát.
Ultraortodoxnak
nevezik a szigorú, aszkétikus askenázi haszid (kelet-európai zsidó) szokások és
hagyományok szerint élő, a nép más rétegeivel társadalmi kapcsolatot nem, vagy
alig tartó néhány százezer fős közösséget, amelynek férfitagjai általában
fekete kaftánban és fejfedőben járnak, férjes asszonyaik parókát viselnek.
Életmódjuk gyakran a hadseregénél is nagyobb önfegyelmet kényszerít a közösség tagjaira.
Mindennapi életük számára a „Sulchán áruch”, a Tórából és a Talmudból
megszerkesztett törvény-gyűjtemény és az azt értelmező rabbi-tekintélyek
jelentik az útmutatást.
Az
ultraortodox férfiak nagy része életét jesivákban, illetve felnőttek számára
fenntartott „kollélokban” tölti, ahol a szent tanok tanulásával foglalkozik. Miután
pedig ez a közösség nem fogadja el a születésszabályozás minimumát sem, a
hagyomány szerint fiatalon férjhez menő asszonyaik termékenységük teljes ideje
alatt gyermekeket hoznak világra, így a nagycsaládok gyakran szegénységben
élnek. Helyzetüket súlyosbítja, hogy a fent jelzett életmód következtében
többségük világi tájékozottság híján nem csupán nem akar, de nem is tud
elhelyezkedni a munkaerő-piacon. Sokuk megélhetését különböző alapokból és az
államtól kapott szociális segélyek fedezik.
Az
idén januárban megválasztott harmadik Netanjáhu-kormány az első a modern Izrael
65 éves történetében, amelyben ultraortodox vallásos pártok nem vesznek részt
(nemzeti-vallásosok és mérsékelt ortodoxok igen, ők a lakosság többségéhez
hasonlóan európai öltözetet viselnek, katonai szolgálatot teljesítenek, és
vallási tanulmányaik mellett világi szakmát is tanulnak). Így vált lehetővé az
évtizedek óta „torkon akadt csontként” tekintett probléma újratárgyalása.
Az
ultraortodox fiúk kötelező katonai szolgálata 2017-ig válna általánossá. Azon
túl csak 1800 kiemelkedő tehetségű „jesiva-bócher” (tanuló) kap szolgálati mentességet
évente. A magukat vallásos házból valónak deklaráló lányok továbbra is felmentést
kapnak.
A
szabályzás nem tartalmaz végleges döntést arra nézve, hogy az esetleges
szolgálat-megtagadókkal szemben foganatosítsanak-e büntető szankciókat.
Izraelben
a hadkötelezettség 18. életévüket betöltött fiúknak három- lányoknak két évre
szól.
A
„chárédi” közösség fiataljai közül az elmúlt években mintegy háromezren
bevonultak számukra felállított különleges egységekbe, ahol a vallási
előírásoknak megfelelő körülmények között láthatják el a szolgálatot.
Az
ultaortodox rabbik tiltakoznak a törvényjavaslat ellen, hangoztatva, hogy közösségük
férfi tagjainak joga és kötelessége egész életüket és minden idejüket a Tóra
tanulmányozásának szentelni.
A kormány által elfogadott törvényjavaslat a jövő héten kerül a Kneszet elé, első olvasatra. ◙