Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2013. október 6., vasárnap

A kormányülés jóváhagyta az eilati vasút megépítési tervezetét

A vasárnapi kormányülés minisztertanácsa egy miniszter kivételével jóváhagyta a megépítendő, Beér-Sévából a Vörös tenger-parti Eilatra vezető vasút előzetes tervezetét.

Az egyetlen ellenvetést Amir Perec környezetvédelmi miniszter tette, aki a vasútépítés által a Dél-Negev élővilágának okozható kártételtől óvott.


A villamosított gyorsvasút-projekt költségeit a becslések több tízmilliárd sékelre teszik.

A Nemzeti Társadalombiztosító riadója: százezreknek folyósítanak jutattásokat, az országban mégis nő a szegénység

A Bituách Leumi, Izrael Állam Nemzeti Társadalombiztosítója  vezető tisztviselőjére hivatkozva közli: családok százezrei a Biztosító által juttatott pénzügyi támogatás ellenére az anyagi összeomlás szélén állnak.

A napokban közzétett tanulmány szerint a lakosság különböző, szükséget látó szektorainak juttatott szociális támogatás  – jövedelempótló, gyermekek után járó, sok és sokféle juttatás – alig a felét fedezi a méltóságteljes megélhetést biztosító költségeknek. 

A Nemzeti Társadalombiztosító a „méltóságteljes” kifejezés alatt az izraeli szegénységi küszöböt érti.  A jelentés a terjedő mélyszegénység ijesztő valóságát tárja a nagyközönség elé, és a tényt, hogy az állam szociális ellátórendszere az összeomlás szélére jutott. Ennek gyakorlati jelentősége az utolsó védelmi vonal felbomlása a szegénysorsra jutott polgárok számára.

A forrásként idézett  tisztségviselő elmondta: vagy százezer olyan család él mélyszegénységben, ahol egyik vagy mindkét házastárs részmunkaidőben, vagy alacsony fizetésű munkahelyeken dolgozik.

Az adatok a 2012. évre vonatkoznak, mielőtt még Jair Lapid pénzügyminiszter visszavágta volna a gyermekgondozási segélyeket. Az intézkedés további 90 ezer embert húz le a szegénységi küszöb alá , akik csatlakoznak az addigi 330 ezer hivatalosan szegénysorsúnak definiált izraeli háztartáshoz.

Ran Melamed, a Jedid (Barát) Alap elnöke, amely segíti a veszélyeztetett rétegekhez tartozó embereket és családokat, azzal érvelt, hogy a jelenlegi helyzet, egyéb tényezők mellett, hosszú távú eredménye Benjamin Netanjahu miniszterelnök 2003-ban lefektetett pénzügyi tervének.  „A valóságban ez a terv hozta létre a szegény munkásosztályt és tiporja lábbal az egyszülős családok, az idősek és a fogyatékkal élők egzisztenciáját" – állítja Melamed.


Erre a helyzetre mutatott rá Idit Lév rabbi, a „Rabbik az emberi jogokért” szervezet aktivistája is: "Élnek itt emberek, akiknek választaniuk kell élelmiszer-vásárlás és gyógyszervásárlás, lakásfűtés vagy meleg víz között."

Napirenden a Tel Aviv – Eilat vasút • A volt Moszád-főnök közbeszól

NAHAL CIN A NEGEVBEN – MA CSAK TEHERVONATOK HALADNAK IZRAEL LEGHOSSZABB VASÚTI HÍDJÁN. EZEN IS ÁTROBOG MAJD AZ EILATI GYORS.
A vasárnapi kormányülésen megvitatásra kerül az Eilatig vezető gyorsvasút megépítésének a kérdése.

A déli kikötő- és üdülővárost az ország középső régióival összekötő vasút stratégiailag is fontos. Megépítése évtizedek óta húzódik.

Tel Avivtól Beér Séváig már régen vezet vasút. Az Eilatra vezető vonalat a Beér Sévától délkeletre fekvő, 2005-ben létesített dimonai állomástól vezetnék tovább, dél felé, az Izraelt Jordániától elválasztó Árává hegység nyugati lejtőin. 

A gyorsvasút tervezett nyomvonala a Holttengertől délre nagyjából a 90-es műúttal párhuzamosan haladna. Gyorsvasútról lévén szó, az teljesen villamosított lenne, óránkénti 250 kilométeres átlagsebességgel. A Tel Aviv – Lodd – Beér Seva – Dimona – Eilat távot alig két óra alatt tenné meg.

A projekt koncesszióját kínai állami vállalatok nyerték el. Ez ellen emelt kifogást Efrájim Hálévi, volt Moszád-főnök és diplomata. A 79 éves Hálévi, akinek oroszlánrésze volt a Jordániával megkötött békeegyezmény létrehozásában, úgy véli, hogy a kínaiak bevonása a mega-projektbe egyrészt biztonsági kockázatot jelenthet Izrael számára, lévén Kína Irán és más, Izraellel ellenséges viszonyt tartó államok szövetségese, másrészt kedvezőtlenül hatna az Egyesült Államokkal fennálló viszonyra, miután az amerikaiaknak is megvan a projekthez szükséges tudása, emberanyaga és technikai felszereltsége.

A projektet egyébként kínai bankok finanszíroznák.

Más oldalról emelt kifogást a tervek ellen Amir Perec környezetvédelmi miniszter. Vélekedése szerint az Eilatba vezető vasútvonal több szakasza helyrehozhatatlan károkat okozna a Dél-Negev páratlan és értékes élővilágában. ("Félsz, hogy egy gyíkot elgázolunk? Ne félj, erre is gondoltunk" – reagált Katz közlekedésügyi miniszter Twitter-oldalán Perec környészminiszter kifogására.)

A vasútvonal, amennyiben elkészül, komoly alternatívája lenne a lassú és drága áruszállítást kínáló Szuezi csatornának. 

A vasárnapi kormányülés minden valószínűség szerint változatlan formában fogja jóváhagyni az eilati vasút-projektet.