Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2013. december 15., vasárnap

Rövid hírek vihar után

Vasárnap este a neheze mögöttünk van. Ezek az órák a károk számbavételéről szólnak.
• Vasárnap reggel a vihar által megduzzasztott negevi Céélim-patakban két férfi holttestét találták meg. Gépkocsijukat a hirtelen megáradt patak sodorhatta el, és ők a vízbe fulladtak.
• Vasárnap kora este 14 ezer háztartásban – ebből 6000 Jeruzsálemben – még mindig nincs áram.
• Első becslések szerint a háromnapos vihar kártétele az államgazdaságnak meghaladja az egymilliárd sékelt, ebből a mezőgazdaságé 100 millió sékel.
• Délután 16 órakor jelentették: minden Jeruzsálembe vezető országutat megnyitottak; az 1. számú műúton akadozik a forgalom.
• Súlyos fennakadások a vasúti közlekedésben: a síneket több helyen elöntötte  a víz.
• Hétfőn sem lesz tanítás Jeruzsálemben, Cfáton és a környező településeken.
• Tel Avivban, a Járkon utcában egy régi ház erkélye a járdára omlott. Sérülés nem történt.
• Jeruzsálemben, a Givat Saul negyedben egy vízmelegítő tartály a tetőről a járdára esett. Sérülés nem történt.
• Nem csak a magasfeszültségű vezetékeket, hanem a telefonvonalakat is sok helyen elszakították a viharos szelek, ezért több ezer Bezek-előfizetőnek nincs vonala.

Izraeli üzemanyag a Gázai övezetbe

Izrael vasárnap délelőtt megkezdte 450 ezer liter üzemanyag szállítását a Gázai-övezetbe. Az Izraellel hadiállapotban lévő, Hamasz-uralta terület lakosságának az utóbbi napok viharai súlyos nehézségeket okoztak. A szokatlanul bő esőzés otthonok ezreit öntötte el, miközben az övezet egyetlen, elektromosságot szolgáltató erőműve üzemanyag hiányában már 50 napja nem működik.

Az üzemanyag-szállítás tényét Raed Fatuh palesztin tisztviselő, az Izrael és a Gázai-övezet közötti áruszállítás felelőse közölte. Az üzemanyag-szállítás hétfőn és kedden is folytatódni fog.

Izrael szivattyúkat is szállít Gázába.

A szállítmányok árát Katar, a Perzsa-öbölbeli kőolajtermelő állam fedezi.

Fentieken kívül Izrael 800 ezer liter Diesel-olaj és 200 tonna háztartási gáz átszállításához is hozzájárult területén keresztül.

Izrael a múltban számos szigorítást vezetett be az üzemanyag- és építőanyag-szállításban, miután ezeket bizonyíthatóan terror-célokra, például izraeli területre vezető több kilométeres vasbeton alagutak építésére használták.

Egyiptom már régen beszüntette a Sínai félszigeten kitermelt földgáz szállítását mind Izraelnek, mind a Gázai-övezetnek, de mióta Egyiptom megsemmisítette a Gázai-övezetből egyiptomi területre vezető csempész-alagutakat, ez az illegális üzemanyag-forrás is "bedugult", így Izrael maradt az egyetlen lehetőség. ◙ 

Vasárnap reggel: a vihar elmúlt, a vádaskodások elkezdődtek

A szerdától péntekig dúló vihar a legtöbb reggeli lap szerint az eddigi legnagyobb volt az állam történetében.

A vasárnap reggelt 16 ezer háztartás még mindig elektromos áram nélkül kezdte. A villany és közlekedés nélkül maradt polgárok felelősökre mutogatnak: a rendőrség, a polgárőrség, az Elektromos Művek, az önkormányzatok.

Jeruzsálemben és környékén, Cfáton és több északi településen vasárnap se lesz tanítás.

Danino rendőrfőnök még a várható hivatali számonkérések elé vágva nyilatkozott: ne panaszkodjatok, óriási erőfeszítések történtek, hogy emberéletben ne essen kár. Más országban egy ilyen háromnapos vihar emberéletek tucatját követelte volna! (Négy haláleset következett be, amelyek kapcsolatba hozhatók a rendkívüli időjárással.)

A rendkívüli helyzet rendkívüli intézkedéseket követelt. A Tel-Avivot Jeruzsálemmel összekötő 1. számú autósztrádát a Cáhál, az Izraeli Hadsereg páncélosai igyekeztek megtisztítani a hótól – vasárnap reggel csak a Jeruzsálemből Tel Aviv felé tartó sávja nyílt meg.

A Légierő helikopterei szülő nőket, súlyos betegeket szállítottak kórházba, ahol több száz, kihüléstől és fagyásoktól szenvedő pácienst is ápoltak – ugyancsak "hadi" körülmények között.

A nehézségek zömét a félméteres hóval borított Jeruzsálemnek, és Galilea magasabban fekvő településeinek, első sorban Cfátnak kellett kiállnia. 

Ugyancsak rendkívüli intézkedés révén indított járatokat az Izraeli Vasutak szombaton – amikor Izraelben nincs tömegközlekedés – Jeruzsálemből a tengerparti városok felé, miután a vasút maradt az egyetlen összeköttetési lehetőség. A fővárosban rekedt ezrek kapva kaptak a kínálkozó alkalmon, ám ez sem ment simán: az este fél nyolckor indult szerelvény Ramle és Lodd között megállt – és ez a megállás több, mint másfél óráig tartott. A síneket elöntötte a töltésekről lezúduló víztömeg.

Az élet lassanként visszatér a mindennapi kerékvágásba. De a háromnapos ítéletidő még sokáig beszédtéma lesz. Remélhetőleg a legközelebbi vihar felkészültebb állapotban találja majd az országot, és a polgárok védelméért felelősök megtanulták a Természet által feladott leckét. ◙