Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. május 17., szombat

Lág báómer 5774 - 2014

Szombat kimenetelétől vasárnap estéig üli Izrael népe Lág Báómert, a Pészáchkor kezdődő és Sávuotig terjedő, 49 napig tartó Ómer (kéve) -számlálás 33. napját • Százezrek a Méron hegyen • Gépkocsik tízezrei és kétezer autóbusz szállította a tömegeket • Több ezer rendőr biztosítja a zarándok-kirándulókat

A jeles napot a 33-as szám héber betűjelzése alapján Lág báómernek (ל"ג בעומר) nevezik. (A Lámed a 30, a Gimel a 3 szám megfelelője.)

A hagyomány szerint a római megszállók elől a Gálilban bújkáló Bár-Jocháj rabbi ezen a napon fedte fel tanítványai előtt a Kábbálá, a zsidó ezotérikus tudás titkait. A pozsonyi Chátám Szofér számítása szerint ezen a napon, Ijjár hó18-án hullott le az első manna pusztában vándorló őseinknek.

Az ünnepség leglátványosabb aktusára Lág Báómer előestéjén – az idén szombat kimenetele után – kerül sor, amikor Izrael-szerte tábortüzeket gyújtanak. Főleg a gyerekek élvezik a lobogó lángok látványát: ők már napokkal korábban megkezdik a félredobott fa- és kartondarabok gyűjtögetését.

A szülők és a szomszédok feladata (lenne) a tűzrakás és -élesztés ellenőrzése, hogy elkerüljék az égési baleseteket és a lakók nyugalmának a fölösleges megzavarását, hiszen a tábortüzek a hajnali órákig ontják a füstöt a környékbeli lakók orra alá.

Űrhajósok számoltak be róla, hogy ilyenkor a tábortüzek fentről is láthatóan kirajzolják Izrael zsidók által lakott területeit.

Simon Bár Jocháj rabbi sírjához, a Cfát közelében lévő Meron hegy felé már pénteken hajnalban elindult a gépkocsik áradata. A magánautókon kívül mintegy kétezer autóbusz szállította a zarándokok tömegeit. Gépkocsival csak a hegy aljáig lehet közlekedni: a hegyre autóbuszok visznek fel.

A központi eseményre, a galileai Méron-hegyi tábortűz-gyújtásra szombaton este 11 órakor került sor.

A százezernyi zarándok, zömmel az askenázi-chárédi és a szefárd törzsekből, az ország biztonságáért, a családok gazdasági helyzetének a javulásáért, szerencsés „siduchért” (párválasztásért) és gyermekáldásért imádkoznak a Kabbala hagyományát átörökítő Bár Jocháj rabbi sírjánál.

A mindig jelenlévő terrorveszélyre való tekintettel háromezer rendőr biztosítja a zarándok-kirándulókat, míg további százak az ország déli és központi részeiből a Gálilba vezető országutakat.

Az ünneplők égi áldásnak tudják be, hogy időben távozott a csütörtökön még száraz forróságot lehelő sáráv.
A Mágén Dávid Ádom orvosai és mentősei, valamint a tűzoltók ügyeletet tartanak a Méron-hegyen. ◙ 

Cipi Livni Londonban találkozott Mahmud Abbászszal

Cipi Livni igazságügyminiszter asszony csütörtökön Londonban megbeszélést folytatott Mahmud Abbászszal, a Palesztin Autonómia elnökével.

Ez volt az első hivatalos találkozó a két fél között április vége óta, amikor Izrael beszüntette a végleges békeegyezményt célzó megbeszéléseket az Autonómiával.

A találkozó Binjamin Netanjáhu tudtával jött létre. Livni ismertette Izrael álláspontját, amely ellenzi a Fatach és a Hamász együttműködését.

A megbeszélésről nem adtak ki részletesebb közleményt. ◙



2014. május 15., csütörtök

Rosszul lett az El Al gép pilótája, a gép sikeres kényszerleszállást hajtott végre

Dráma a magasban: csütörtökön hirtelen rosszul lett a pilóta az El Al 289. számú, Loddról Velencébe tartó gépén. A 98 utasért felelős légikísérők tökéletes lélekjelenlétről tettek tanúbizonyságot. Miután bejelentették a történteket, megkérdezték, van-e az utasok között orvos.

Egy kéz emelkedett fel. Az orvosnő belépett a pilótafülkébe és haladéktalanul kezelésbe vette a pilótát.

Közben a személyzet a gép ilyen esetekre rendszeresített automatikus programja segítségével rendkívüli leszállást hajtott végre a Velencétől mintegy 500 kilométernyire fekvő horvátországi Dubrovnik repülőterén.

David Maimon, az El Al vezérigazgatója azonnal magángépet küldött pilótával és személyzettel, hogy az utasokat eljuttassák úticéljukhoz. Ugyanez a gép a pilótát és az előző személyzet tagjait visszahozta Izraelbe.

Maimon elismerését fejezte ki a gép személyzetének szakértelméért és helytállásáért.

*

Az El Al gép automatikája mentette meg a helyzetet mintegy két héttel ezelőtt is, amikor a Loddról a londoni Heathrow repülőtérre történő landolás előtt a pilóta elfelejtette kibocsátani a gép futóművét.

A futóművet kibocsátó automata azonban 800 láb magasan jelzést adott a pilótafülkébe, és a pilóta időben korrigálhatta a tévedést. ◙