Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. július 5., szombat

Fedezd fel a héber nyelvet ♦ Felkelek, tehát létezem

A KUF – MEM (ק-מ) tőből képzett szavak a felkelésről, felállásról, létesítésről alkotott fogalmakat fejezik ki.

Az alap a kám (קם), azaz felkel ige, főnévi igeneve a lákum (לקום). Lustálkodni vágyó gyerekünket a kum (קום), vagy ha lány, akkor kumi (קומי) felszólítással késztethetjük az ágyból való kikászálódásra. Megfelelő a tákum (תקום), illetve tákúmi (תקומי) alak is; többesszámban kumu (קומו), vagy tákúmu (תקומו).

A felállást jelző tőből származnak a létezés fogalmai. 
A jikum (יקום): világegyetem, univerzum. 
A kájám (קיים) – nőnemben kájemet (קיימת) – azt jelenti, hogy létezik. Az ország történetét ismerők hallottak a Keren Kájemet-ről (קרן קיימת), az országalapítást, földvásárlást segítő zsidó nemzeti pénzalapról.

A fenti ige visszaható alakja, a hitkájém (התקיים) értelme: megélni, létezni.

A hákámá (הקמה) alapítás, míg a tkumá (תקומה) újjászületés: ezt a főnevet használják Izrael Állam újjáalapítására is. A komemiut (קוממיות) jelentése ehhez hasonló: felegyenesedés, önállóság.

A kijum (קיום) is létezést, megtartást, megélhetést, egzisztenciát jelent. A kijum micvot   (קיום מצוות) a vallási parancsolatok betartását, a du-kijum (דו-קיום) pedig két ember vagy népcsoport együttélését.

Ugyanebből a tőből származik a komá (קומה), ami emeletet, vagy magasságot jelent. 

A hitkomém (התקומם) visszaható ige is felkelés –  valami vagy valaki ellen, vagyis felkelni, lázadni. A hitkomemut (התקוממות) – felkelés. 

A mökomém (מקומם) viszont felháborító: a kifejezés szinte láttatja, amint a méltatlankodó ember felkel, sőt, felpattan...


Héber nyelvtanítás: 
izraelihirlevel@gmail.com
052-3260834

2014. július 4., péntek

Rendzavarás Jeruzsálemben

ŐK GYŐZTEK?

A szombatra virradó éjjeli órákig folytatódtak a zavargások Jeruzsálem arabok-lakta óvárosi és keleti negyedeiben a kedden elrabolt és meggyilkolt arab fiú, Mohammed Abu Khadir temetését követően.

Husszein Abu Khadir, a fiú apja a temetés előtt nyilatkozott az izraeli ynet hírportálnak. Ebben fia gyilkosait "zsidó fasisztáknak" nevezte, és követelte Netanjáhu miniszterelnöktől, hogy elfogásuk esetén ugyanúgy rombolják le házaikat, mint az arab terroristák esetében.  

A rendőrség és a határőrség megerősített egységekkel készült fel az előre megrendezett palesztin tüntetés-sorozatra. A templomhegyi mecsetekhez pénteken csak 50 évesnél idősebb, izraeli állampolgárságú férfiakat engedtek fel – ebbe a kategóriába tartoznak Kelet-Jeruzsálem és az Óváros arab lakosai is. Nők esetében nem volt korlátozás.

A rendőrökkel szabályosan megütköző arab tömegben sokan maszkot viseltek, közülük 35-en könnyen megsebesültek. 


A hadsereg letartóztatott négy katonát, akik Facebook-oldalaikon durva arab-ellenes tartalmakat tettek fel. ◙

2014. július 3., csütörtök

Az arab fiú meggyilkolása – zsidó bosszú, családi "becsületgyilkosság", vagy Hamasz-provokáció?


AZ ÁLDOZAT: MOHAMMED ABU KHADIR
Kedden, egy nappal a három meggyilkolt izraeli fiatalember hétfői temetése után néhány száz zsidó fiatal a „halál az arabokra” szavakat skandálva tüntetett a főváros utcáin, és több, arabnak kinéző személyt inzultáltak. A rendőrség 47 rendbontót őrizetbe vett.

Ugyancsak kedden eltünt a 17 éves Mohammed Abu Khadir Jeruzsálem arab-lakta Suáfát városrészében. Szemtanúk szerint a városnegyed egyik mecsete előtt kényszerítették autóba. A rendőrség néhány óra múlva rátalált a szerencsétlen fiú felgyújtott holttestére a jeruzsálemi erdőkben, a város nyugati, zsidók által lakott részében.

A gyanú azonnal a zsidó szélsőségesekre terelődött: nem csak az arab hírközlés, de az izraeli sajtó, és a politikusok főképpen a baloldalon gyülekező része is zsidó bosszú-akcióról beszélt. A megindult nyomozás azonban még semmilyen konkrétumot nem tud felmutatni a gyilkosság körülményeivel, indítóokaival kapcsolatban: csütörtökön délután még csak különböző feltételezések keringenek.

Az arab fiú halálának kitudódása utáni órában megindult a tömeges és a palesztinoktól – és izraeli araboktól is – megszokott erőszakos tömegtüntetések sorozata. 

A kiérkező rendőröket köveket és gyújtópalackokat dobáló palesztin arabok tömege fogadta. Az őrjöngő, romboló csőcselék összetörte a jeruzsálemi villamosvasútnak az arab negyedeken áthaladó három megállóját. Szilánkokra zúzták a beállók üvegfalait, szétverték az elektronikus kijelzőket, tönkretették az utasok biztonságát szolgáló kamerákat. Szakértők szerint egy évet is igénybe vehet a megállók rendbetétele.

Árje King, a jeruzsálemi városháza biztonsági felelőse nem tartja lehetetlennek, hogy ezt a gyilkosságot is a Hamasz terroristái követték el, hogy szándékosan kiprovokálják a kelet-jeruzsálemi arabság rendbontását, ami esetleg harmadik intifádává szélesedhet az egész Nyugati Parton.

Az arabok körében „családi becsület védelme” néven ismert gyakori és véres rituális gyilkosság gyanúja is felmerült: a szerencsétlen fiú ugyanis – hírszerzési értesülések szerint – homoszexuális életvitelt folytatott, ami a Koránban (amúgy a Tórában is) – halállal büntetendő. Nem zárható ki, hogy az áldozatot saját családja végeztette ki.

*

A jeruzsálemi hatóságok lezárták a Templomhegy területét, tartva a Ramadan böjthónap első péntekén várható további súlyos rendbontásoktól. ◙