John Kerry, az Egyesült Államok
külügyminisztere és Abdallah jordániai király szombaton Ammanban egyezségre
jutottak, mely szerint a Templomtéren – arab elnevezése szerint a “Mecsetek
terén” – éjjel-nappal működő zárt láncú kamerás megfigyelő rendszert
telepítenek, avégből, hogy megállapítható legyen, hogy a térségre látogató
zsidók imádkoznak-e, vagy sem. Jelen szabályok szerint ugyanis ez az egyetlen
korlátozás zsidók számára.
Netanjáhu beleegyezett a megoldásba, remélve,
hogy ezzel leszerelheti, vagy legalább enyhítheti a hetek óta tartó
"Izrael meg akarja változtatni Mecsetek tere status-quo-ját", és
"a
zsidók le akarják rombolni az El Aksza mecsetet" szövegezésű
hisztériakeltést.
Rijád al-Malki, a Palesztin Autonómia
külügyminisztere csapdának nevezte a Templomhegyen elhelyezendő biztonsági
kamerákat. Számára ugyanis nyilvánvaló, hogy a palesztin arab zavargók nem
érdekeltek a csend és nyugalom visszaállítására, éppen ellenkezőleg. Az izraeli
rendfenntartó hatóságokat viszont szerinte – nem is alaptalanul – éppen a
felállított kamerák felvételei segítenék, hogy azonosítsák és elfogják a kő- és
petárda-dobálókat. Mi több, konkrét bizonyíték is lenne Izrael kezében, hogy ki
is kezdeményezi a konfliktust a szenthelyen.
Hétfőn a jordániai székhelyű Wakf, a
Templomtér ellenőrzésére meghatalmazott muzulmán hitbizomány
palesztin emberei kamerákat próbáltak felszerelni a Mograbi-feljáró bejáratához
– ők azzal a szándékkal, hogy szemmel tarthassák a Templomtérre feljutni
szándékozókat. Az izraeli biztonsági emberek ezt megakadályozták A rendőrség nem nyilatkozik az ügyben.
Izrael igyekszik nyomon követni a Facebook, a Twitter
és a többi szociális háló megfigyelésével a palesztin – és az izraeli arab –
közhangulat alakulását. Ma már egyre egyértelműbb, hogy a palesztin fiatalság
semmibe veszi a Palesztin Autonómia 80 éves elnökét és korruptnak tartott
vezetését, és egyre nagyobb arányban szimpatizál a Hamasz ideológiájával, amely
megalkuvást nem ismer, de valós megoldást sem kínál.
Fontos körülmény, hogy az orthodox izraeli főrabbinátus halachikus megfontolásokból
szigorúan tiltja, hogy zsidók egyáltalán felmenjenek a Templomtérre, minthogy a
keresztény időszámítás szerinti 70. év óta, amióta a Második Templom
istenszolgálata megszűnt, a nép nem tekinthető rituálisan tisztának a Szentély
és az oltár helye megközelítésére.
A héber és angol nyelvű tiltást jelző tábla ott látható a Mugrabi-feljáró előtt. Egyes nemzeti-vallásos rabbik azonban
kibúvót találtak, és az utóbbi hónapokban az ezen áramlathoz tartozó zsidók
fellátogatnak a Templomhegyre. ◙