Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2015. november 23., hétfő

Katonát gyilkolt a 16 éves palesztin ♦ Ollóval szurkáltak a tizenéves lányok a jeruzsálemi piacon


ZIV MIZRÁCHI 
A képet a "04 Chádásot" portál a katona Facebook-fiókjából vette át

Hétfőn délután három óra körül Júdeában (a Ciszjordániának nevezett terület déli része), az 1. számú műúttal párhuzamosan, attól északra vezető 443. számú műút egy benzinállomásánál a 16 éves Ahmed Dzsamal Tah késsel rárontott az állomásnál várakozókra. Ziv Mizráchi 18 éves újonc katona életét vesztette, egy katonalány és egy asszony könnyebben megsebesült.

A terroristát a katona társai agyonlőtték. 

Ziv a "késes intifáda" huszonharmadik izraeli halott áldozata. Nagybátyja, Alon Mizrachi 2003-ban, a jeruzsálemi Hillél kávéházban lett a palesztin terror áldozata.    

Néhány órával korábban a jeruzsálemi Mácháné Jehuda piacon egy 14 és egy 16 éves palesztin lány ollóval kezdte szurkálni a vásárlókat. Egy 70 éves férfi közepesen súlyos fejsérüléseket szenvedett.

Egy, a piacról autójával éppen távozni készülő rendőrtiszt észrevette a szurkáló lányokat, kiugrott kocsijából és felszólította őket, hogy azonnal dobják el, ami a kezükben van. A lányok ehelyett őfelé rohantak: ekkor a rendőrtiszt célzott lövésekkel ártalmatlanná tette őket.

Az egyik támadó, a 14 éves Hadil Wajiya Awad meghalt, unokanővére, a 16 éves Norhin Awad súlyosan megsebesült.

Mindketten a Jeruzsálem északi határán fekvő Kalandia menekülttáborból érkeztek a főváros szivébe.

Mint kiderült, a megszurkált ember – betlehemi palesztin arab, akit a támadók zsidónak néztek.

A rendőrségi jelentés megemlíti, hogy Hadil Awad bátyja két évvel ezelőtt izraeli katonákkal való összecsapásban sebesült meg, amelybe később belehalt.

2015. november 22., vasárnap

A késes intifáda legújabb áldozata: 21 éves lány


A kormány, a hadsereg, a rendfenntartó erők képtelennek bizonyulnak letörni a Júdeában és Somronban élő arabságtól kiinduló késes őrjöngést.

Vasárnap délután a Gus Ecion útelágazásnál palesztin arab késsel megsebesítette Hádár Buchrisz 21 éves lányt, cfáti lakost. A lányt válságos állapotban szállították be a jeruzsálemi Sááréj Cedek kórházba, ahol belehalt sérülésébe.

A közelben álló katonák agyonlőtték a gyilkost. 

Reggel egy 16 éves Söchem-i (Nablusz) palesztin lány egy somroni autóbusz-megállóban késsel üldözőbe vett egy izraeli lányt. Egy izraeli tiszt, felmérve a helyzetet, gépkocsijával szándékosan elgázolta a gyilkos-jelöltet, aki azonban felállt, és késével tovább próbálkozott. Ekkor egy katona és egy civil rálőtt, a lány meghalt.

A harmadik, "késes" intifáda eddigi mérlege: 17 izraeli, egy amerikai zsidó fiatal, egy eritreai migráns és 90 palesztin arab halt meg, utóbbiak többsége az izraeli önvédelem által. ◙

Fedezd fel a héber nyelvet

A múlt héten Álon Svut mellett meggyilkolt 40 éves Jákov Don és a tavaly ilyenkor ugyanott meggyilkolt 26 éves Dália Lemkusz emlékére

Álon Svut város az Ecion település-tömb – héberül Gus Ecion (גוש עציון) középpontjában fekszik, Jeruzsálemtől délre, Betlehemtől nyugatra, 950 méter magasan a tengerszint fölött. 

A ma háromezer lakosú várost a Tömb központjában álló magányos, ősrégi tölgyfáról nevezték el: a tölgy héberül álon (אלון). 

A városnév másik tagja, a svut (שבות) azt jelenti, hogy visszatérés. Vagyis Álon Svut (אלון שבות) – a Visszatérés Tölgyfája.

A visszatérés a hatvanas évek végén történt, miután 1967 júniusában, a Hatnapos Háborúban – héberül Milchemet Sését hájámim (מלחמת ששת הימים) – Izrael visszaszerezte a Jordán Légió által 1948-ban megszállt területeket. 

Az 1948-49-es Függetlenségi Háború – héberül Milchemet háácmáut (מלחמת העצמאות) – előtt ugyanis már évtizedekig álltak itt kibucok és zsidó falvak.  Ebben az első izraeli-arab háborúban azonban sem Jeruzsálem Óvárosát, sem annak zsidók által lakott környékét nem sikerült megtartani, így a lakosoknak távozniuk kellett az 1949-ben meghúzott fegyverszüneti vonalak mögé, hogy csak 19 év múlva térjenek vissza feldúlt, kirabolt otthonaikba – és a magányos tölgyfához.

A visszatérést jelentő svut – שבות – a sáv (שב), azaz visszatér, visszajön igéből ered. A visszatérni főnévi igenév: lásuv (לשוב). A suv (שוב) pedig azt jelenti, hogy ismét. Ha azt akarjuk mondani, hogy visszatértünk egy helyre, azt úgy fejezzük ki héberül, hogy sávnu lömákom (שבנו למקום), de úgy is mondhatjuk, hogy ánáchnu suv kán (אנחנו שוב כאן), vagyis ismét itt vagyunk.

A visszatérítés – hásává (השבה). Az elveszett (talált) tárgyak osztálya pályaudvaron, repülőtéren: hásávát ávédot (השבת אבדות).

Akkó és Naharia között, a tengerparton fekszik Sávéj Cion (שבי ציון) mosáv. A név jelentése: Cion visszatérői.

Árik Einstein sokunk számára feledhetetlen dala Ráchel ősanyánk hagyomány szerinti sírjához való visszatérésről szól a Hatnapos Háborúban:

Röi, Ráchel, röi, röé Ribon Olám, / Röi, Ráchel, röi, hém sávu el gvulám (ראי רחל ראי, ראה ריבון עולם / ראי רחל ראי, הם שבו לגבולם) – Lásd, Ráchel, lásd, Lásd, Világ Ura / Lásd, Ráchel, lásd, mind visszatértek határukba (birtokukba).

Amely visszatérés a mai napig véres áldozatokkal jár, egy végső igazságtétel eljöveteléig...