Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. augusztus 1., hétfő

Fedezd fel a héber nyelvet ♦ Meleg van, nagyon meleg

Meleg van bizony. Nagyon meleg. Chám möod (חם מאוד). A forróságra inkább a chom (חום) kifejezést használják.

A Földön minden életnek energiát – meleget, fényt – adó forrás, a Nap héber neve: semes (שמש). Ezt sokan tudják. A másik nevét kevesebben, és ez a chámá (חמה). A napraforgó héberül chámánijá (חמניה).

A nyár a héber nyelvben kájic (קיץ). Ez kapcsolatban lehet a kéc (קץ) szóval, ami véget jelent, hiszen a nyár a gyümölcsök „végének”, beérésének és szüretelésének az ideje.

És a forró napoké: „Vetés és aratás, hideg és meleg, nyár és tél, nappal és éjszaka meg nem szűnik soha”, amint azt maga a Jóisten ígérte Noénak az Özönvíz elmúltával, Mózes I. könyve (8:22) szerint: Zérá vökácir, vökor váchom, vökájic váchóref vöjom válájlá lo jisbotu” (זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ). 
A zérá (זרע) magot, magvetést, a kácir (קציר) aratást jelent. 
A kor (קור) hideg, a chom (חום) a meleg, a kájic (קיץ) nyár, a chóref (חורף) tél.

A jövőidejű, többesszámú „jisbotu” a SIN-BÉT-TÁV (ש-ב-ת) gyökből származik, jelentése megszünni, abbahagyni. Innen származik a szombat, a sábát (שבת) is, a mindennapi munka szünete, de a modern idők svitá (שביתה) szava is, ami sztrájkot, munkabeszüntetést jelent.

Ha szomszédunktól halljuk az ávir lách (אויר לח) kifejezést, akkor a nedves, párás levegőre panaszkodik, ami a nagy melegben fokozza a kellemetlen közérzetet, főleg a tengerparti régióban. A párásság héberül láchut (לחות).   

A napjainkban szinte mindenütt duruzsoló légkondicionáló berendezéseket a megújult héber nyelv a mázgán (מזגן) névvel illeti. A mezeg (מזג) vérmérsékletet, temperamentumot jelent, a mezeg háávir (מזג האויר) időjárást.

Az időjárási előrejelzés az újságokban, rádióban, televízióban: tácházit mezeg háávir (תחזית מזג האויר) a tácházit a látnokot, jóst jelentő chozé (חוזה) szóból alakult. Az előrejelzésben ilyenkor gyakran említett "ómesz chom" (עומס חום) – hőterhelés.

A forró keleti szeleket hozó sáráv (שרב) már a bibliai időkben is próbára tette a testet és a lelket. Ézsajás, azaz Jesájá szerint (49:10) az utolsó időkben ettől is megszabadulunk: „Nem éheznek és nem szomjaznak, és nem sújtja őket sáráv és a Nap heve”: Lo jir’ávu völo jicmá’u völo jákém sáráv vásámes (לֹא יִרְעָבוּ וְלֹא יִצְמָאוּוְלֹא־יַכֵּם שָׁרָב וָשָׁמֶשׁ).

Ezt még megvárjuk. Remélhetőleg. ◙

HÉBER NYELVOKTATÁS BETŰOLVASÁSTÓL ÚJSÁGOLVASÁSIG, EGYEDI MÓDSZERREL: 
HALMOS LÁSZLÓ
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2016. július 30., szombat

Szeptembertől fennakadások a vasútközlekedésben: villamosítják az izraeli vasútvonalakat ♦ Éveken belül: Tel Aviv – Jeruzsálem fél óra alatt ♦ Vasút Eilátig és Tibériásig

CSÚCSFORGALOM. 2023-IG GYORSABB, SŰRŰBB. VASÚTTAL BÁRHOVÁ AZ ORSZÁGBAN
Szeptembertől fennakadások lesznek az Izraeli Vasutak közlekedésében: megkezdődik az átállás a Diesel-motorosról a villamos meghajtású vonatokra.

Két éven át az utasközönség számára kényelmetlen változásokra kell számítani Tel Avivban: az északi, Naharia felől délre tartó szerelvények csak Herzliáig közlekednek, míg a délről, Askelon felől érkező vonatok csak Tel Aviv – Há-Hágáná állomásig járnak. A két állomás között "shuttle"-autóbuszok szállítják az utasokat.

A villamosított szerelvények sokkal üzembiztosabbak és gyorsabbak lesznek a jelenlegieknél. 

VASÚTI VIADUKTOK ÉS ALAGUTAK GALILEÁTÓL A NEGEVIG

A következő években erőteljes fejlesztésekre kerül sor: Eilatra végre befut a vasút, elkészül a Tel Aviv – Jeruzsálem gyorsvasút, amely a távot alig félóra alatt futja be, érintve a Ben Gurion repülőteret, és ugyancsak villamosított gyorsvasútként újjáépül a török idők alatt létesített galileai vasútvonal, Afulán át a Kineret partjáig, Tibériásig.

A Beer Séva-egyetem állomástól Árád városába vezető vonal a tervezés stádiumában van. ◙

2016. július 28., csütörtök

Sikeres próbarepülés az F35-ös "lopakodó" vadászgéppel ♦ Az első két gép decemberben érkezik Izraelbe


Öt héttel az Izraeli Légierő első F35 tipusú "lopakodó" – radar által nem bemérhető – vadászgépének ünnepélyes átadása után sikeres próbarepülést hajtottak végre a Földkerekség jelenleg legmodernebb, legnagyobb teljesítményű gépével.

A próbarepülésre az Egyesült Államok déli részén került sor. 

Az első két gép a tervek szerint decemberben érkezik az országba. A Légierő évenként hat-hat gépet vesz át: a gyártó, a texasi Lockheed Martin légiipari vállalat a következő években összesen 19 darab  F35-öst szállít.

A harci gépekben a legutolsó szónak számító tipus annyira új, hogy félig-meddig még kísérleti stádiumban van: az Izraelnek szállítandó második példány még gyártás alatt áll!

Az első gépek Izraelbe érkezéséig a kijelölt pilóták szimulációs célprogramokon gyakorolják a vezetést. 

Az Izraelnek szállítandó F35 gépeket ideérkezésük után különleges, izraeli számítástechnikai eszközökkel (fedélzeti komputerekkel) és a programokat végrehajtó elektronikával látják el, amelyeket az itteni speciális igények figyelembe vételével fejlesztettek ki.

Az F35i (az "i" Izraelt jelzi), "Adir" (óriás) tipusnevű gép elvileg légvédelmi rakétákkal védett területen is bevethető lesz. ◙

FORRÁS: ynet, a Jediot Ahronot napilap internetes hírportálja