Előljáróban: az ünnep kezdete az idén kedden este,
napnyugtakor.
Hanuka posztbiblikus ünnep, nem jár munka- vagy
utazási tilalommal.
A Hanuka vagy Chanuka – pontozva חֲנֻכָּה
– felavatást jelent. A szó kapcsolatban áll az oktatást jelentő
chinuch (חִנּוּךְ),
illetve a növendéket, diákot jelentő chánich (חָנִיךְ), nőnemben chánichá (חָנִיכָה) szavakkal.
Története
A hagyomány szerint csoda
történt a szír megszállóktól megszabadított (második) Szentélyben,
Jeruzsálemben.
Mi volt a csoda?
Az ókorban két Szentély állt
Jeruzsálem központjában, a Templomhegyen.
Az elsőt Salamon király
emeltette, kb. 3000 évvel ezelőtt, a másodikat kb. 2500 évvel ezelőtt, a 70 éves
babilóniai száműzetés után Izrael földjére visszatért zsidók, Ezra és Nechamja
“Írás-tudók” és próféták vezetése alatt.
Mindkét újonnan épített
szentélyt (Templomot, héberül Bét Mikdás-t) az ősi, isteni sugallatnak
megfelelő hagyományok szerint felavatták.
Az az esemény, amelyre
most emlékezünk, a második szentély idejében történt 2182 évvel ezelőtt, a
keresztény időszámítás előtt 176 telén, kiszlév hónap 25-én.
Az országot megszálló,
minden addiginál kegyetlenebb és zsidógyűlölőbb szír uralkodó, a (görögül
beszélő) Antiochusz Epifánesz (magát “isteni”-nek nevezte) megalázta a zsidók
szentélyét: disznót áldozott benne.
A levitákhoz tartozó
Makkabi-család néhány férfitagja nemzeti felkelést indított a megszállók ellen
és igen nagy túlerő ellen kiverte a szíreket az országból.
Ezt követően a
megalázott, tisztátlanná tett Szentélyt újra fel kellett avatni. Ehhez meg
kellett gyújtani a Szentély pitvarában álló hétágú kandellábert, aminek a héber
neve “Menorá” (מְנוֹרָה), a “nér” (נֵר),
gyertya szóból.
A kandellábert rituálisan tiszta, a papok (kohánim) által megszentelt
olajbogyóból sajtolták. Az olajat olyan embereknek kellett szüretelniük, akik
bizonyosan nem dolgoztak szombaton, nem fogyasztottak sertést és egyéb tisztátlan
ételt, nem volt köztük parázna nő vagy férfi, stb. Mindezt a papok ellenőrizték.
A megszentelt
olajbogyó-olajat a főpap által viasszal és saját személyes pecsétjével lezárt
korsókban tárolták: ám a Szentélyt újra birtokba vevő zsidók megdöbbenten
tapasztalták, hogy a raktárban csak egyetlen, a főpap által lepecsételt olaj
volt, amely csek egyetlen napra volt elegendő, márpedig a megfelelő mennyiségű
új, “kóser” olaj előállításához nyolc napra volt szükség.
A Menórában állandóan
égni kellett a lángnak: kialvását szerencsétlenségnek tartották!
Nos, a csoda abban állt,
hogy az egy napra elegendő olaj nyolc napig égett, éppen addig, ameddig pótolni
tudták a Menórába való olajat…)
A következő évben ünneppé
tették ezeket a napokat, hogy hálát mondjanak Istennek. A gyertyák gyújtása
miatt ez a ”fény ünnepe”, örömünnep.
A Chanuka hálaünnepét
Kiszlév hónap 15-étől számított nyolc napon át azóta is megszakítás nélkül
megüli Izrael népe.
(A zsidó év
“luniszoláris”, vagyis a Nap és a Hold fázisaihoz egyaránt igazodik, a
Gergely-naptár viszont csak a Földnek a Nap körüli keringéséhez. Így a zsidó
ünnepek a Gergely-naptár különböző dátumaira esnek, de miután a zsidó naptár a
Naphoz is igazodik, a Chanuka csak december napjaira eshet.)
Már az ókorban kialakult
az a szokás, hogy az első este egy gyertyát gyújtanak, a második nap kettőt, és
így tovább: az utolsó, nyolcadik napon nyolcat. Növeljük a fényt.
A gyertyákat egy további,
“szolga-gyertyával” gyújtjuk meg. Ennek a neve héberül “sámás”, a kelet-európai
zsidók “samesz”-nek ejtik. A Chanuka-gyertyák gyújtására
“chanukijá”-gyertyatartókat használnak, amelyen kialakított helye van a
“samesznak” is, de bármilyen gyertya, akár egy tálcán is alkalmas.
Miután minden zsidó ünnep
a nap előestéjén kezdődik, a Chanuka első gyertyáját is Kiszlév 25-e előtti
este, napnyugta után gyújtják meg.
A Chanuka örömünnep, nem
munkaszünet. Sem böjtölni, sem gyászolni nem szabad.
Az idén december 12-én,
kedd este gyújtják az első gyertyát és 19-én, kedden a nyolcadikat. Lévén
nyolcnapos az ünnep, mindenképpen közbeesik legalább egy szombat. Ilyenkor
pénteken este a szombati gyertyákelőtt gyújtjákmeg a chanuka-gyertyákat, a
szombat kimenetele után pedig a szombat-búcsúztató “hávdálá” után.
Akkor
tehát: örömteli Fények Ünnepét,
Chág
urim száméách – חג אורים שמח