Sávuot
jelentése: Hetek. Pontosabban „hét hét”.
„Számláljátok
a napokat az ünnepre (Peszáchra) következő naptól, tehát attól a naptól, amelyen
elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet. A hetedik hét utáni
napig ötven napot számláljatok és ekkor mutassatok be új lisztáldozatot az
Örökkévalónak”. (Mózes
harmadik könyve, 23, fejezet, 15. és 16. vers)
Sávuot
egyike a három zarándok-ünnepnek (a másik kettő Peszách és Szukot). Izraelben
ez egynapos és Sziván hó 6. napjára esik. Az ország határain kívül, „Chuc
láárecben” az ünnep kétnapos.
Az
ország újranépesülése óta a kibucok, mosávok szívderítő eseménye ilyenkor az új
terméssel felvonuló gyerekek.
Hagyomány
ezen az ünnepnapon tejes ételeket fogyasztani. Az egyik magyarázat szerint a
Tóraadás előtt Izrael nem ismerte a kóser (azaz „alkalmas”, „megfelelő”) vágás,
valamint a tejes és húsos ételek elválasztásának a törvényét, így csak tejes
ételeket fogyaszthatott.
Egy
másik magyarázat szerint tejes ünnepi menü a tejjel-mézzel folyó Erec-Jiszráél
jelképe.
Ismét
más vélekedés szerint a Sávuotkor adott Tóra olyan a népként akkor megszületett
Izraelnek, mint anyja teje az újszülöttnek.
A
zsinagógákat a zsengék Szentélybeli bemutatása emlékére szokás zöld leveles
ágakkal díszíteni.
A
zarándokünnepek imáin kívül Rut könyvét is felolvassák. Ennek az a hagyomány az
alapja, hogy ezen a napon, Sávuotkor született Dávid király, aki Rut dédunokája
volt.
Mondják,
hogy ezen az éjjelen megnyílnak az Ég kapui és az ilyenkor mondott kívánságok
teljesülnek. Mi egyebet kívánhatnánk most, mint békét, nyugalmat az országban
és a Föld kerekségén, és az ellenünk törő gonosz szándék meghiúsulását.
Chág Sávuot száméách ✡ חג שבועות שמח