Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. június 19., vasárnap

Angyalok pedig léteznek

Számomra mindenképpen. Előszőr is azért, mert hiszek a Szentírás igaz és hiteles voltában. Másodszor azért, mert minden, de minden ősi kultúra megemlékezik róluk, vagyis az emberi  történet kezdeti szakaszában valamiféle magasabb rendű lények figyelemmel kísérték a Föld bolygó különböző tájain kialakuló értelmes életet.

Megértésükhöz az első állomás: gyorsan felejtsük el a templomokban és művészeti alkotásokon látható libaszárnyas szépfiúkat!
*
Ahogyan a Bibliában megjelennek…
A Bibliában az angyalok Isten küldöttei. A héber angyal, mál'ách – מַלְאָךְ – szó, akár görög αγγελος (angelos) és latin megfelelője, az angelus általános felfogás szerint követ, hírnök, hírvivő jelentésű.
A jó angyalok Isten akaratát adják hírül az embereknek és segítenek rajtuk. Erejükre és hatalmukra nézve magasabb rendűek az embernél.
A Biblia szerint az angyal Isten teremtménye, mál'ách Elohim – מלאך אלהים – semmiféle megkülönböztetett tiszteletet nem követel magának.
Az angyal – מלאך – szó összesen 213 alkalommal fordul elő a héber Bibliában: angyalok jelennek meg Ábrahám előtt, hogy fia, Izsák születését megjövendöljék, vagy Lótnál, hogy kimentsék őt Szodomából.
A szó a héberben hímnemű, és a zsidó hagyomány szerint az angyalok hímneműek.
A Biblia szerint az angyalok teremtett, de a jövőt tekintve örökké létező, megsemmisíthetetlen, természetfölötti szellemi lények, akik Istenhez és az emberekhez hasonlóan személyiséggel, vagyis intelligenciával, a beszédre való képességgel, érzelemmel, akarattal, öntudattal rendelkeznek. Szellem-testük van, de képesek (látszólagos?) fizikai testben is megjelenni a földi szférában, így részt venni földi eseményekben.
Vannak jó és gonosz angyalok; életterüket tekintve a menny és az ég különböző szintjein kívül a Föld felszínén és a Föld mélyében is megtalálhatók.
A Szentírás három főangyal (arkangyal) nevét nyilatkoztatja ki: Michaél (Mihály), Gabriél (Gábriel) és Rafael (Ráfáél) – utóbbi csak Tóbiás könyvében szerepel, amely nem szerepel a zsidó illetve protestáns kánonban.
Az angyalok karához sorolják Lucifert (Hélél ben Sáchárt), aki elbukott, és a gonosz angyalok vezetőjeként Sátánná lett. A Biblia utal arra, hogy az angyalok egyharmadát rántotta magával a lázadásba.
A nevük jelentése:
Michaél: „Ki olyan, mint Isten?”
Gabriél: „Isten hőse”
Ráfáél: "Isten orvosa/gyógyítója/varázslója" (?)
Emberfeletti lények:
kérub, héberül: k'ruv –  כְּרוּב
szeráf, héberül: száráf – שָׂרָף a száráf – שָׂרַף, vagyis ég igéből. A szréfá – שְׂרֵפָה  – égést jelent.
"szent lények", héberül chájot hákódes – חיות הקודש
"ofanim", szó szerint "kerekek", a "szent lények" járművei (?) Ezékiel könyvében, 3. fejezet, 12.  vers:
וְהָאוֹפַנִּים וְחַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ בְּרַעַשׁ גָּדוֹל מִתְנַשְּׂאִים לְעֻמַּת שְׂרָפִים. לְעֻמָּתָם מְשַׁבְּחִים וְאוֹמְרִים
Vöháofánim vöhájot hákódes böráás gádol mitnászim löumát szráfim.

Magyarul: És a kerekek és a szent lények nagy zajjal fölemelkednek a szeráfok felé.
A Biblia szerint az angyalok szolgáló szellemi lények, akiket Isten arra teremtett, hogy az ő akaratának engedelmeskedjenek. Az Örökkévaló angyalainak feladata: Isten dicsérete és imádata, parancsolatainak végrehajtása, isteni üzenetek továbbítása, emberek szolgálata, különösen a gyermekek képviselete, védelme. Közreműködnek Isten terveinek és ígéreteinek megvalósításában (például a megváltás hirdetése, az ellenséges erők elleni harc Isten népének oldalán, Isten ítéletének végrehajtása).
A héberül angyalt jelentő mál'ách – מלאך– szó szoros kapcsolatban lehet a munkát jelentő m'láchá –  מְלָאכָה – szóval: vagyis Isten "munkásai", akaratának megvalósítói.
Gonosz angyalok, Sátán:
Hélél ben Sáchár: Ragyogó / Fénylő / Dicsérő, Hajnal fia ; Ezt a héber nevet (Ézs 14:12) fordították le a Szeptuaginta készítői Heószforosznak, azaz Hajnalcsillagnak, ennek latin fordítása pedig a Lucifer név (mindkettő Fényhordozót jelent).
Lucifer lázadása és bukása után új nevet kapott: Sátán, görögül Diabolosz.
(Talán innen van a hasonló jelentésű arab Iblisz név is.)
Sátán (héberül szátán): Vádló, Rágalmazó, Ellenálló, Ellenség, Tévelygő (a szó gyökéből, a szatah szóból)
*
Gondolkozzunk el a Tóra szavain, de nem mint teológusok, hanem mint a 21. század (na jó, mint az 58. század, a zsidó időszámítás szerint az Ádám, a Homo Sapiens alkotása utáni 5776-ban vagyunk) emberei.

Klónozás 1.
Nézzük meg a Tóra egyik legkörülvitatottabb igéjét, a Genezis (Börésit) első fejezetének a 26. versét:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ
Vájomer Elohim: náásze ádám böcálménu kidmuténu
Vagyis: Alkossunk embert képmásunkra, hasonlóságunkra.
Így, többesszámban!

Eszerint a korábban teremtett angyalok már részt vehettek az ember – ádám, אדם – megalkotásában (klónozásában?), éspedig a maguk, vagyis az angyalok képmására, akiket Isten úgy teremtett, ahogy az angyalok formálták az embert. A zsidóság egyik alaptétele ugyanis, hogy Isten abszolút és totális szellemi lény, akinek nincs semmiféle alakja!

Klónozás 2:
Ugyancsak a Genezisben, a Tóra első könyvében, a 9. fejezet 3. és 4. verse:
כָּל־רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא־חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה; כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת־כֹּל׃
אַךְ־בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ׃
Kol remesz éser hu háj, láhem jihje löohlám.
Áh bászár bönáfso dámo lo tohélu.

Vagyis: Minden, ami él és mozog, legyen a ti eledeletek. 
Nektek adom mindet, mint a zöld növényt. De húst az őt éltető vérrel együtt ne egyétek!

Ezek szerint az elsőként teremtett, de a Noé nemzedékében az Özönvízzel megsemmisített, eredetileg növényevő  emberfajt húsevővé (vegyesevővé) klónozta át a korábbi alkotást korrigáló Magasabb értelem. Talán ismét az angyalok léptek be. Mert, ugye, a vegyesevő emlősnek teljesen más az emésztőrendszere, azok enzimei, az egész lény hormonjai, és ezernyi mása, mint a növényevőé…

Most pedig olvassuk el szépen Ezékiel látomását, könyvének első fejezetét:
És történt a harmincadik esztendőben, a negyedik hónapban, a hónap ötödikén, mikor én a foglyok közt a Kébár folyó mellett voltam: megnyíltak az egek, és láttam isteni látásokat.
A hónap ötödikén (ez az ötödik esztendeje Jójákin király fogságba vitelének).
Ez volt igazán JHVH beszéde Ezékiel paphoz, a káldeusok földén, a Kébár folyó mellett, és rajta volt JHVH keze.
Látom ám, forgószél jön északról, nagy felhő egymást érő villámlással, amely körül fényesség volt, annak a közepéből pedig mintha izzó érc látszott volna ki, mármint a villámlás közepéből.
És belőle négy lelkes lény (a magyar fordítások indokolatlanul “állat”-nak fordítjáka héber Chájot kifejezést) formája látszott, és emberi formájuk volt!
És mindeniknek négy arca volt, és négy szárnya mindegyiküknek.
És lábaik egyenes lábak voltak, és lábaik talpa mint a borjú lábának talpa, és szikráztak is, mint a simított érc.
És emberi kezek voltak szárnyaik alatt a négy oldalukon. Mind a négyüknek arcai és szárnyai.
Szárnyaik egymás mellé lévén szerkesztve, nem fordultak meg jártukban, hanem mindegyik az ő arca irányában tudott haladni.
És arcuk formája emberi arc, és oroszlánkép mind a négynek jobb felől, és bikaforma mind a négynek bal felől, és sasforma mind a négynek hátul.
És ezek az ő arcaik. És szárnyaik felül kiterjesztve, mindegyiknél két szárny összeért, kettő pedig fedezte a testüket.
És mindegyik arca irányába ment, ahogyan a lélek ment, oda mentek, meg nem fordulva jártukban.
És a lelkes lények közt olyasmi látszott, mint egy égő parázs, amely lángolt, mint a fáklyák, ide s tova futkározva a lelkes lények közt; és a tűznek fényessége volt, és a tűzből villámlás jött.
És a lelkes lények ide-oda mozogtak, mint a villám cikázása.
És mikor ránéztem a lelkes lényekre, hát, egy kerék volt a földön a lények mellett: mind a négy arcuk felől.
A kerekek mintha tarsiskőből készültek volna, és mind a négyüknek ugyanolyan formája volt, és úgy látszottak egybeszerkesztve, mintha egyik kerék a másik kerék közepében volna.
Jártukban négy oldaluk felé mentek és nem fordulnak meg jártukban.
És talpaik magasak voltak és félelmesek, és ezek a talpak körös-körül szemekkel voltak ellátva, mind a négynél.
És mikor jártak a lelkes lények, a kerekek is jártak mellettük, és mikor fölemelkedtek a lények a talajról, fölemelkedtek velük a kerekek is.
Ahová a lélek ment, a kerekek fölemelkedtek és mellettük haladtak, mert a lelkes lények lelke volt a kerekekben.
Ha azok mentek, ezek is mentek, és ha azok álltak, ezek is álltak, és ha fölemelkedtek a földről, fölemelkedtek  a kerekek is mellettük, mert a lelkes lények lelke volt a kerekekben.
És valamiféle mennyezet volt a lények feje fölött, olyan, mint egy csodálatos jégkristály, kifeszítve a fejük felett.
És a mennyezet alatt szárnyaik egyenesek voltak, egyik a másikkal összeérvén; mindegyiknek kettő volt, amelyek befedték innen, és mindegyiknek kettő volt, amelyek befedték amonnan a testüket.
És hallottam szárnyaik zúgását, mint sok vizek zúgását, úgy mint a Mindenható hangját, mikor jártak, zúgás hangját, mint valami tábornak zúgását; mikor állának, leeresztik vala szárnyaikat.
És kiáltás volt a mennyezet felett, amely a fejük felett volt, és ők megállva leeresztették a szárnyaikat.
És a mennyezeten felül, amely a fejük felett volt, valami zafírkő látszott, egy királyi trón formája, és a királyi trón forma felett egy ember formája látszott.
És láttam izzó ércként ragyogni, amelyet mintha tűz vett volna körül derekának alakjától fogva és fölfelé; és derekának alakjától fogva és lefelé olyannak láttam, mintha tűz volna és fényesség vette körül.
Mint amilyen a szivárvány, mely a felhőben szokott lenni esős időben, olyan volt a fényesség körös-körül. Ilyen volt JHVH dicsőségének a formája, és láttam, és arcomra estem, és hallottam egy szólónak a szavát.

A NASA, az Egyesült Államok űrkutatási hivatala egy tudós mérnöke, J. F. Blumrich alaposan áttanulmányozta Ezékiel könyvét. A rakétákat és űrhajókat tervező tudós érdekes következtetésre jutott. Éspedig arra, hogy a héber próféta nem látomást, valamiféle éber álmot látott, hanem valóságos űrhajókat. 2600 évvel ezelőtt!

A leírtakból az amerikai szakértő arra jutott, hogy Ezékiel, a mi Jechezkélünk egy, a mi mostani technikánknál csak valamivel fejlettebb űrhajót látott és annak a legénységével találkozott.
*
"UFÓ" a Templomhegy fölött

Annyian beszélnek UFÓ-król... Harci pilóták a Föld minden sarkában lefényképezték, videóra vették az "angyali" járműveket… Lehetséges volna, hogy az "utolsó időkben", napjainkban ismét beavatkoznak az emberi nem kritikus sorsfordulóiba? ◙

FORRÁS: Héber Biblia, magyar, angol, héber Wikipédia; Magyar Zsidó Lexikon; "saját kútfő"

2016. június 17., péntek

Össztűz Netanjáhura ♦ Mose Jáálon indul a következő választásokon ♦ Ehud Barak a kormány fasizálódásáról beszélt

MOSE JÁÁLON, BINJAMIN NETANJÁHU, EHUD BARAK

A csütörtökön Herzlián tartott konferencián kemény kritikával illették a minden eddiginél jobboldalibb kormánykoalíciót, és az élén álló Binjamin Netanjáhu miniszterelnököt.

Mose "Bugi" Jáálon korábbi vezérkari főnök, aki a múlt hónapban kilépett a kormányból és Kneszet-tagságáról is lemondott, kijelentette: indul a következő kormányfő-választáson.

"Az elmúlt hónapban lemondtam honvédelmi miniszteri állásomról és Kneszet-tagságomról, de vissza fogok térni a közszolgálatba. Indulni akarok a következő választásokon" – nyilatkozott Jááalon, majd hozzátette: "A mostani vezetőknek abba kellene hagyni Izrael polgárainak a riogatását egy második Holokauszttal" ... "Ha van valami, ami nekem álmatlan éjszakákat okoz, az nem a Libanonba tartó fegyverszállítmányok, sokkal inkább az izraeli társadalomban létrejött törésvonalak, és az életminőség szisztematikus lerombolása."

Jáálon május 20-án mondott le, miután értesítették, hogy Netanjáhu Avigdor Liebermannak készül átadni  az ő posztját.

Ehud Barak, aki korábban vezérkari főnök, honvédelmi miniszter és miniszterelnök volt, ugyancsak felszólalt Herzlián.

"Ha a kormány nem kap észbe, valamennyiünknek fel kell állni a székből, mielőtt nem késő. Civil megmozdulásra van szükség, és egy szavazóurnára" – vélte a katona-politikus.


Barak beszédében a jelenlegi jobboldali kormányzat fasizálódásának a jeleit vizionálta. Ezeket a jeleket abban látja, hogy a kormány fellép a Legfelsőbb Bíróság, az állami főellenőr, a főügyész, a civil társadalom, a véleménynyilvánítás szabadsága, a média függetlensége, de még a hadsereg, a rendőrség és a Sin Bét függetlenül gondolkodó egyéniségei ellen is.

Netanjáhu gúnyosan visszautasította a bírálatot, mondván: "Bezzeg amikor kormányon voltak, mindennel egyetértettek, de amint kikerültek belőle, mindennek az ellenkezőjét mondják". 

2016. június 15., szerda

Honvédelmi felelős: a következő háború lesz az utolsó a Hamasszal


Az Izraeli Rádió által magasrangú honvédelmi tényezőként említett személy úgy nyilatkozott, hogy a következő háború, amelyet a Hamasz fog provokálni, az utolsó lesz. E jövőbeni háborút követően a Hamasz meg fog szünni mint politikai entitás.

Az idézett személy – aki talán a nemrégiben hadügyminiszterré kinevezett Avigdor Lieberman – elmondta: a probléma maga Iszmail Hanije, a Hamasz gázai vezetője. A nyilatkozó úgy véli, hogy a Hamasz mindenképpen háborút akar, nem hajlandó és nem képes Izraellel tárgyalni. ◙ 

A Hamasz-fejes átsétált Izraelbe és részleteket közölt az alagutakról

A Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió kedden rövid hírben közölte: a gázai Hamasz-szervezet egyik vezető embere, bizonyos Bassam Mahmud Barake vasárnap Kan Junisz városból elsétált a Gázai-övezet határához és átment az izraeli oldalra.

A híradás nem részletezte, hogy hogyan ment át, de azt igen, hogy részletes információt adott át Izraelnek a Hamasz alagútjainak pontos helyéről, a szervezet katonai jellegű projektjeiről és az azokat irányító személyekről.

A Hamasz elismerte az illető eltűnését, de azt állította, hogy az izraeli titkosszolgálat elrabolta.

A Vöröskereszt  azóta tájékoztatta a családot, hogy Barake Izraelben tartózkodik, és kihallgatás alatt áll. 

Közel hat héttel ezelőtt a Gázai-övezetből késekkel felszerelkezett és elfogott Muhammad Atuna ugyancsak pontos adatokat szolgáltatott kihallgatóinak. ◙

2016. június 12., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet ♦ Barátok között


Minden héber szó, amely a CHET-BÉT-RÉS (ח-ב-ר) gyökre épül. az összekötés, a kapcsolat, az egybetartozás, a barátság fogalmait idézi.

A legismertebb a chávér (חבר) szó, ami barátot jelent, és ami a magyar köznyelvbe is átment, „haver” formában. Nőnemben: chávérá (חברה).

A chávérut (חבירות) tagságot jelent valamilyen egyletben, társaságban vagy pártban. 

A kibuc-tag chávér kibuc, vagy, ha nő, chávérát kibuc (
חבר קיבוץ, חברת קיבוץ).

A Kneszet-képviselő héberül chávér Kneszet (חבר כנסת), ha hölgy az illető, akkor chávérát Kneszet (חברת כנסת).

A chever (ugyancsak a חבר betűkkel írva, de חֶבֶר-ként pontozva) társaságot, társulatot, míg a chevrá (חברה) baráti kört, egyletet vagy társadalmat jelent, de kereskedelmi társaságot is, például a Chevrát Chásmál (חברת חשמל), az izraeli Elektromos Művek. 

(A chevrá és a chávérá szavakat ugyanazokkal a betűkkel írjuk: pontozatlanul csak a mondatban elfoglalt jelentésből tűnik ki, hogy melyikről van szó.)

A zsidó közösségek egyik alap-intézménye a Chevrá Kádisá (חברה קדישא, a második szó végén ALEF áll, a kifejezés arám eredetű) a halottak végtisztességét végző szentegylet.

A jesivákban szokásos tanulási módszer a chávrutá (חברותא), ahol kettesével veszik át a tananyagot. (A szóvégi ALEF itt is arám eredetre utal.)

A chávurá (חבורה) is emberek csoportja, de inkább komolytalan társaság, sőt, banda értelemben.

A chibur (חיבור) számok összeadását, vagy betűk egybefűzését, vagyis a fogalmazást, írásművet jelenti.

A máchberet (מחברת) is ebből a gyökből lett: összefűzött lapok, vagyis füzet.


A möchábér (מחבר) ige jelentése: összeköt, egybefűz.


Ezzel a fogalommal áll kapcsolatban Izrael bibliai őskora óta napjainkig híres Hebron (Chevron, חברון) városa. Ábrahám ősatyánk itt vásárolta meg Máchpélá barlangját temetkezési helyül feleségének, Sára ősanyánknak. Dávid itt lett egész Izrael királya, és hét és fél évig, Jeruzsálem elfoglalásáig ez a város volt Izrael fővárosa. 

A mai napig az ország és a nép második szent városa (az első Jeruzsálem, a másik kettő Cfát és Tibériás). 

Hebron a hagyomány szerint már Ádám korában létezett, így összeköti a legrégebbi múltat az ismeretlen jövővel.

OLVASÓM MEGJEGYZÉSE:
A Beresit Raba szerint Hebron nevének eredete "Haver Nae" (Isten) kedvelt barátja azaz Ábrahám, az ő városa. Ez az arab változatban is fennmaradt: "Halil al Rahman" 

HÉBER NYELVTANÍTÁS
(SKYPE-ON IS):
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2016. június 11., szombat

Sávuot ünnepe 2016 ♦ שבועות תשע"ו

Sávuot az előző ünnep, Pészách kiteljesedése. Jelentése: Hetek, pontosabban “hét hét”.

"Számláljátok a napokat az ünnepre (Pészáchra) következő naptól, tehát attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet. A hetedik hét utáni napig ötven napot számláljatok és ekkor mutassatok be új lisztáldozatot az Örökkévalónak. " (Mózes harmadik könyve, 23, fejezet, 15. és 16. vers)

Pészách másnapján egy mérő (héberül: ómer) árpakévét mutattak be a Szentélyben. Hét hét múlva az ennyivel későbben érő búzát mutatták be ugyanott. Innen a hét hétig, Pészách második napjától Sávuotig, 49 napig tartó Ómer-számlálás kötelezettsége.

Sávuot egyike a három zarándok-ünnepnek (a másik kettő Pészách és Szukot). Izraelben ez egynapos és Sziván hó 6. napjára esik. Izraelföld határain kívül, „Chuc láárecben” az ünnep kétnapos.

Istennek mintegy 3300 évvel ezelőtt kettős célja volt az általa választott nép kiszabadításával az egyiptomi szolgaságból. 

Az egyik cél a Tóra, azaz a Törvény (ezt jelenti a Tóra szó) átadása e népnek. (A szó szoros jelentése „mutatás”, vagy „útmutatás”.) 

A másik cél Izrael földjének az örökbeadása, amelyet a Teremtő már korábban odaígért Ábrahám, Izsák és Jákob ivadékainak.

A Tóraadás hét héttel követte a Kivonulást. Erec-Jiszráélbe azonban csak negyven év múltán érkeztek meg őseink.

A Tóra átadása tehát megtörtént. Átvétele azóta, 3300 év óta sem teljes. Annak szelleme, erkölcsisége sem terjedt el igazán. Mint ahogyan Izrael földjének a birtokbavétele is csak időről időre és csak részben valósult meg azóta. A megígért határokat Egyiptom pataka (a mai Vádi El Aris a Szináj félsziget északkeleti részén) és a „nagy folyam, az Eufrátesz” között csak egy rövid időszakra, Salamon király uralkodása alatt uralta Izrael.

A kettő – Izrael földjének biztonságos birtoklása és a magasrendű erkölcsök követése – a zsidó sors időtlen öntörvénye szerint egymást feltételezik. Egyik nélkül a másik sem lehet.

A Tóra már az első mondatában bemutatja az élet – és a fizika – fogalmi alapjait.

Bizonyíték:

בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ

Kezdetben teremtette Isten az eget és a Földet
└───────┘ └──────────────┘ └─────┘    └──────┘
   IDŐ        ENERGIA        TÉR       TÖMEG

Ugye, minden együtt van?

2016. június 9., csütörtök

A szerda este Tel Avivban elkövetett palesztin-arab terrortámadás halálos áldozatai

Ők négyen – két nő és két férfi – a szerda este, Tel Avivban elkövetett palesztin-arab terrortámadás halálos áldozatai:
• Ido Ben Árje, élt 42 évet
• Ilana Navaa, élt 39 évet
• Michael Feige, élt 58 évet
• Mila Misájev, élt 32 évet
*
Tisztelt Binjamin Netanjáhu miniszterelnök úr!

Ön nem hagy ki egyetlen alkalmat sem, hogy ne kötelezné el magát – a mi nevünkben is! – a "két nép, két állam" elv mellett.

Nem értem: miről beszélünk?! 
*
אדוני ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו!

אתה לא מחמיץ שום הזדמנות להתחייב – גם בשמינו! –לעיקרון "שתי מדינות לשני עמים".

אני לא מבין: על מה אנחנו מדברים?!

2016. június 8., szerda

Terrortámadás Tel Avivban ♦ Lövöldözés a Sarona bevásárló központban ♦ Négy halott ♦ A palesztin városokban népünnepélyek, édesség-osztogatás


Szerda este 21.30 órakor lövöldözéses terrorakció színhelye volt a tel-avivi Kirjá közelében lévő Sarona szabadtéri bevásárló központ.

Az egyik lövöldözőt egy biztonsági ember egy lövéssel tette ártalmatlanná, míg a másik elmenekült, és a közeli Háárbá és Karlibach utcák sarkán egy rendőr fogta el. 

A terroristák vallásos zsidónak voltak öltözve: kipát és sötét színű öltönyt viseltek. 

A terrortámadásnak négy halottja van. Az egyik ártalmatlanná tett terrorista állapota súlyos. 

Az elkövetők két 21 éves unokatestvér a Hebron közelében fekvő Jatta városból. Mindketten engedély nélkül tartózkodtak izraeli területen. 

A hír közlése után több palesztin-arab városban spontán népünnepélyeket tartottak, a gyerekeknek cukorkákat osztogattak. ◙

Nem támadás, védelem: a drón-őrség

A "HERON", IZRAEL ÓRIÁS DRÓNJA

Izraelben immár évek óta hadrendben áll a Vaskupola (Kipát bárzel, כיפת ברזל) ellenséges rakéták kivédésére, a lézeres-radaros védelem támadó repülők ellen, és legújabban: drón-elhárító rendszer pilóta nélküli automata repülők, vagyis drónok felderítésére és megzavarására.

Az utóbbi évtizedben futott fel a kezdetben miniatűr, játékszer-nagyságú, majd egyre nagyobb méretű és ütőképesebb pilóta nélküli repülőgépek, a drónok alkalmazása.

(Aki Izraelben hallgat-néz híreket, netán héber újságot olvas: a kisméretű drón mázlát מזל"ט – ami a mátosz záir lölo tájászמטוס זעיר ללא טייס – rövidítése, szó szerint "apró repülőgép pilóta nélkül". A nagyobbaknál elmarad az "apró", ezeket málát-nak – מל"ט – nevezik.)

Nos, Izrael légiipara úttörő ezeknek a fejlesztésében, amelyek nem csak harcászatban, de a polgári életben is használhatók, például csomagküldésben, vagy olyan helyszín megközelítésében vagy fényképezésében, ahol lehetőség szerint kímélni kell az emberéletet, például erdőtűz lokalizálásánál, vagy kiömlött vegyi anyag semlegesítésénél.

A drónok ipari kémkedésre is felhasználhatók. Itt nem a lelövés, hanem a gép optikai és adó-vevő rendszerének a megzavarása a cél.

Ám odaátról is küldtek már drónokat, nem is egyet. A Hezbollah Libanonból röptetett át drónokat, kémkedési céllal, video-felvevővel felszerelve.

A Hamasz is "drónolt" már Gázából, de afféle amatőr szerkentyűket, bizonyítás céljából: lám, ők már ilyet is elő tudnak állítani.

Az igazi veszély azonban a nagyobb, pusztító szándékú drónok küldésében rejlik. Ma az ilyen automata repülőket akár százkilós bombákkal is fel lehet szerelni, és pontosan célra lehet irányítani. Ez pedig lehet egy katonai vagy polgári repülőtér, levegőben szálló utasszállító, ünnepi tömegrendezvény, vagy sportesemény. 

A Táászájá Ávirit, az Izraeli Légiipari Művek és az Elta vállalat már a jövőbeli kihívásokon dolgozik. Műholdak, radar-megfigyelő rendszerek vizslatják fáradhatatlanul Izrael egét éjjel és nappal, szombaton és ünnepnap. Az elhárító rakéták pedig készen állnak, ha az ellenség a határon túlról, vagy nagy magasságból vetne be ilyen technikát. 

Ha "odaát" felfogják, hogy egyszerűen támadhatatlanok vagyunk – akkor már csak "idebent", a palesztin arab néppel közös országban való együttélés problémáját kell megoldani... ◙

FORRÁS: YNET, A JEDIOT AHRONOT HÍRPORTÁLJA

2016. június 7., kedd

Bennett ismét kritizálja Netanjáhut ♦ Lieberman: Bennett nyugodjon meg!


Naftali Bennett, a jobboldali nemzeti-vallásos közönséget képviselő Bájit Jehudi (Zsidó otthon) párt alapító elnöke vasárnap, a Jeruzsálem-napon újabb epés megjegyzést tett Netanjáhu miniszterelnökre, anélkül, hogy őt név szerint említette volna.

"Nem lehet héberül szépeket mondani Izraelről, közben angolul támogatni a független palesztin állam létrejöttét" – jelentette ki a nemzeti-vallásos ("horgolt kipás") Merkaz harav jesivában.

A Netanjáhu-kormány oktatásügyi minisztere nem első ízben fejez ki rosszallást a kormányfő politikájával kapcsolatban.

A koalícióhoz nemrégiben csatlakozott Avigdor Lieberman, az ugyancsak erősen jobboldali, főként oroszajkú izraeliek által támogatott Jiszráél béjténu (Izrael az otthonunk) párt alapító vezetője nyugalomra intette Bennett-et. ◙

2016. június 5., vasárnap

Omlásveszély a Déli-falon • Veszélyben az El-Aksza mecset?


A jeruzsálemi Óvárossal kapcsolatban kétféle falról szoktak beszélni.

A külső fal (fenti kép) a ma Óvárosként ismert negyedeket (Muszlim- zsidó- örmény- keresztény-) fogja körbe 4 kilométer hosszan. „Dicsőséges” Szulejmán török szultán építtette a 16. században. Északról kezdte a falépítést és a déli falon fejezte be, 1538-ban. Ennek a falnak a héber neve: „chomá”.

A közel 1 négyzetkilométer területű Óváros déli hatodán helyezkedik el a Templomhegynek nevezett 18 hektáros térség, amely nevével ellentétben lapos tér. Ezen állt a keresztény időszámítás utáni 70. évig a Heródes által épített monumentális Második Szentély, a „Bét Hámikdás”. Ma – több, mint 1300 éve – e tér közepén a Sziklamecset (feltételezik, hogy a Szentély helyén), a szélén az Aksza-mecset áll (ez pedig Salamon király palotájának a feltételezett helyén áll).

A "NYUGATI FAL", FÖLÖTTE A VALÓDI SZENT HELY, A TEMPLOMHEGY. BALOLDALT A SZIKLAMECSET ARANYKUPOLÁJA, JOBBOLDALON (NEM LÁTSZIK) AZ AL AKSZA MECSET

A Templomhegyet egy sokkalta régebbi fal vette körül, amelyet Heródes korában emeltek. Ennek a falnak a héber neve: „kotel” és mára csak a nyugati és déli részéből maradtak meg szakaszok.

A kétféle fal az Óváros déli falainál egy néhány száz méteres szakaszon megegyezik; Szulejmán mérnökei a Heródes-féle „kotel” falat felhasználták az egész Óvárost körbevevő „chomá” fal építéséhez.

Mi a Templomhegy és hogyan jött létre?

A Templomban nem imádkoztak. A szertartás látványosság volt, mely megrendült áhitatot keltett a félmillió emberben, akik Pészách (az egyiptomi kivonulás) ünnepén Jeruzsálembe zarándokoltak. Ennek a tömegnek a befogadására hely kellett.

Ezt azzal érte el Heródes, hogy az egész Moriá-hegyet, amely az Even Ha-stijját, a világ alapját jelző sziklát hordta a hátán, laposra gyalultatta és a környéket feltöltette.

A sok százezer tonnányi földet meg is kellett tartani. E célból négy grandiózus támaszfallal, más néven gyámfallal (ez héberül a „kotel”) vétette körül a körülbelül 400 dunámos telket. A támaszfalak ciklopsz-kövekből épültek. A legalsó sort az alapsziklába vájt vályúkba mélyesztették.


Az egyes kövek méretei lenyűgözőek: 12 méter × 1,2 méter × 4 méteresek; súlyuk meghaladta a hetven tonnát!

E gyámfalak egy megmaradt része a Nyugati vagy Sirató fal (Kotel Ha-maaravi).

A támaszfalak, melyeknek alsóbb sorai, mint a Kotelé is, máig a templomfal és a városfal alapját képezik, a templomhegy szintjének a magasságáig emelkedtek. E szintből emelkedett ki a Templom – ma pedig a helyén álló Omár- és Aksza-mecset.

A Templomhegy térsége trapéz alakú volt. Északon szélesebb, 313 méter; délen keskenyebb, 280 méter; hossza nyugaton 485 méter, keleten 470 méter.

A hétárkádos bejáratú El-Aksza mecset 5000 embert fogadhat be hatalmas, oszlopos bazilika-szerű belső termébe. A főbejárat előtt lépcső vezet le a föld alá.

Az alagút boltozatát óriási oszlopok tartják. Az alagút a déli falon lévő egykori Chuldá-kapuhoz vezet. Ezen a kapun át jött fel Izrael népe az egykori Alsóvárosból egy lejtős alagúton át a templom-udvarra.

Ebből az alagútból a „Salamon istállója” néven ismert boltozatos földalatti termekhez lehet eljutni. A helység onnan kapta nevét, hogy a Várost közel egy évezrede elfoglaló keresztesek úgy hitték, hogy itt tartotta lovait Salamon király. Ők mindenesetre istállónak használták a termeket.
*
A néhol négy méter vastagságú falat, amely az Óvárosnak is, a Templomhegynek is déli határa, eredetileg Heródes építette több, mint 2000 évvel ezelőtt.

„Dicsőséges” Szulejmán 1500 évvel később megerősítette e falakat.

Ezt a szakaszt izraeli szakértők „Kotel Há-drominak”, Déli falnak nevezik, mert alapját a Heródes által épített gyámfal képezi, tehát a Nyugati fal folytatása.



Ennek a falnak egy jókora részén néhány évvel ezelőtt kitüremkedés keletkezett. Kívülről szemlélve úgy tűnik, mintha a fal berogyni készülne.

A Déli fal külső felülete ezen a szakaszon igen magasan emelkedik ki a talajból, míg a belső felület bent, a Templomhegy alatt, a „Salamon istállóinak” nevezett termek külső határfala. Itt, ezekben a termekben, pontosabban azok átalakításával és egyéb, Izrael számára ellenőrizhetetlen ásatások révén folyik vagy tíz éve a grandiózus mecset-építkezés, miután Izrael, a Makkabeus-alagút új kijáratának az átadása nyomán kitört zendülést leszerelendő, engedélyt adott a Wakf-nak, a muszlim hitbizományi testületnek, hogy az átalakítsa – mecsetnek.

A békéltető aktusból a palesztinok, a Wakf vezetésével, fegyvert kovácsoltak. Az engedélyezettnél aránytalanul nagyobb építkezésekbe fogtak, amelynek a leállítására az akkori Sáron-kormány gondolni sem mert. 

Déli Fal: renoválás csak kívülről

Az izraeli Régészeti Hatóság szakemberei évek óta bombázzák leveleikkel, beadványaikkai a jeruzsálemi Városházát, hogy hasson oda, hogy a Wakf, a Templomhegyen egyedül rendelkezni jogosult testület tegyen valamit a déli városfal megóvásáért.

A Városháza és a Régészeti Hatóságok emberei évekkel ezelőtt a falon megejtett vizsgálaton 70 centiméteresnek mérték a kiálló falrészt. Miután kívülről méréseket végeztek, a szakemberek úgy találták, hogy belülről is szükséges a beavatkozás.  

A Wakf, amely rendkívül ellenséges magatartást tanúsít Izraellel szemben, nem ad engedélyt a megrongálódott, és talán dőlésben lévő Déli fal belső oldalán lévő „Salamon istállóiban” teendő szakértői látogatásra.

Ikrima Szabri sejk, Jeruzsálem palesztin muftija arcpirítóan pimasz választ adott Olmert akkori jeruzsálemi polgármester felkérésére: „Olmert jobban aggódik az El-Aksza mecsetért, mint a muzulmánok”, majd kijelentette: semmiféle izraeli beavatkozást nem enged a Templom-hegyen.

A földalatti átalakítások a jelek szerint veszélyeztetik a Templom-hegy, különösen az Aksza-mecset és az alatta lévő alagútrendszer statikáját, annyira, hogy a további, izraeli építészeti  és régészeti szakértők kizárásával végzett munkák az ott tartózkodó ezrek életét veszélyeztethetik.

A ledőlő óriás fal – akár egy földrengés következtében – „magával ránthatja” a mögötte, a Templomhegy gyomrában lévő struktúrákat, és akár az Aksza-mecset összeomlásával is járhat. Ennek viszont beláthatatlan politikai következményei lehetnek a fanatizmusra igencsak hajlamos iszlám világban... ◙

2016. június 4., szombat

Jeruzsálem Napja 2016 ♦ יום ירושלים תשע"ו


Az Óváros, benne a Templomhegy felszabadításának a 49. évfordulója.

A megemlékező ünnepnap – amely nem munkaszüneti nap – szombat estétől vasárnap estéig tart.

Az Izraeli Hadsereg ejtőernyősei a Hatnapos Háború harmadik napján, 1967. június 7-én foglalták vissza az Óvárost az "Arab Légiótól" (ez volt a néhai Husszein beduin király hadserege), amely azt 1948. májusa óta tartotta megszállva. A britek által kiképzett "Légió" a törzsökös zsidó lakosságot elüldözte, és 19 éves jelenléte alatt minden zsinagógát lerombolt.

Ezzel a Templomhegy – Hár háBájit, הר הבית – Izrael népének legszentebb helye 1897 évvel a Második Templomnak a római légió általi lerombolása után visszatért zsidó fennhatóság alá.

A megemlékezésre mindig fenti esemény zsidó naptár szerinti napján kerül sor. ◙

2016. június 3., péntek

Sáráv kávéd, avagy ha kilő a hőmérő


Ez most nem az "ismerd meg a héber nyelvet" rovat, inkább a meteorológiai előrejelzésé.

Péntektől vasárnapig Izrael-szerte forró, száraz nappalokra és meleg, fülledt éjszakákra kell számítani. Ha a szabadba szólít a munka vagy a halaszthatatlan teendő, ásványvizet vigyünk magunkkal, és ne feledkezzünk meg a házi-, sőt, a szabadban élő állatokról sem. 

A sáráv (שרב) a forró, száraz sivatagi szelek okozta hőséget jelenti, amely keletről, a szíriai sivatag felől tör be az ország fölé. Ha pedig némi túlzással a hőmérő higanyszála eléri a maximumot és kitör a műszer felső végéből (ettől azért nem kell tartani), akkor az ügyeletes meteorológus a sáráv kávéd (שרב כבד) szavakkal bágyasztja a hallgatókat. A kávéd nehezet jelent (és véletlen egybeesésként májat is).

A közbeszéd inkább a chámszin szót használja erre, amit a hivatalos héber nyelvű hírközlő szervek kerülnek, ugyanis ez nem héberül van, hanem arabul, és ötvenet jelent (héberül chámisim – חמישים). Az arab megfigyelés szerint ugyanis ötven ilyen nap van egy évben.
  
Annyi, nem annyi? Kevesebb is sok volna... ◙

2016. május 30., hétfő

Tizenhét éves palesztin arab csavarhúzót döfött a tizenkilenc éves katonába Tel Avivban ♦ A katona könnyebben sérült meg, a támadót előállították


Hétfő este hét óra után a tel-avivi Nachlat Jichak negyedben, a Jigal Alon úton egy, a Területekről érkezett 17 éves palesztin arab "Allahu akbar" kiáltással csavarhúzót döfött egy 19 éves katonába.

A járókelők elfogták a támadót. A mentők hamarosan a helyszínre érkeztek és elsősegélyben részesítették az eszméletnél lévő katonát, aki végig kommunikált velük.

Az Ichilov kórházban közölték, hogy a katona állapota kielégítő. 

A támadót, aki illegálisan tartózkodott izraeli területen, a rendőrség őrizetbe vette. ◙