Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. június 19., vasárnap

Angyalok pedig léteznek

Számomra mindenképpen. Előszőr is azért, mert hiszek a Szentírás igaz és hiteles voltában. Másodszor azért, mert minden, de minden ősi kultúra megemlékezik róluk, vagyis az emberi  történet kezdeti szakaszában valamiféle magasabb rendű lények figyelemmel kísérték a Föld bolygó különböző tájain kialakuló értelmes életet.

Megértésükhöz az első állomás: gyorsan felejtsük el a templomokban és művészeti alkotásokon látható libaszárnyas szépfiúkat!
*
Ahogyan a Bibliában megjelennek…
A Bibliában az angyalok Isten küldöttei. A héber angyal, mál'ách – מַלְאָךְ – szó, akár görög αγγελος (angelos) és latin megfelelője, az angelus általános felfogás szerint követ, hírnök, hírvivő jelentésű.
A jó angyalok Isten akaratát adják hírül az embereknek és segítenek rajtuk. Erejükre és hatalmukra nézve magasabb rendűek az embernél.
A Biblia szerint az angyal Isten teremtménye, mál'ách Elohim – מלאך אלהים – semmiféle megkülönböztetett tiszteletet nem követel magának.
Az angyal – מלאך – szó összesen 213 alkalommal fordul elő a héber Bibliában: angyalok jelennek meg Ábrahám előtt, hogy fia, Izsák születését megjövendöljék, vagy Lótnál, hogy kimentsék őt Szodomából.
A szó a héberben hímnemű, és a zsidó hagyomány szerint az angyalok hímneműek.
A Biblia szerint az angyalok teremtett, de a jövőt tekintve örökké létező, megsemmisíthetetlen, természetfölötti szellemi lények, akik Istenhez és az emberekhez hasonlóan személyiséggel, vagyis intelligenciával, a beszédre való képességgel, érzelemmel, akarattal, öntudattal rendelkeznek. Szellem-testük van, de képesek (látszólagos?) fizikai testben is megjelenni a földi szférában, így részt venni földi eseményekben.
Vannak jó és gonosz angyalok; életterüket tekintve a menny és az ég különböző szintjein kívül a Föld felszínén és a Föld mélyében is megtalálhatók.
A Szentírás három főangyal (arkangyal) nevét nyilatkoztatja ki: Michaél (Mihály), Gabriél (Gábriel) és Rafael (Ráfáél) – utóbbi csak Tóbiás könyvében szerepel, amely nem szerepel a zsidó illetve protestáns kánonban.
Az angyalok karához sorolják Lucifert (Hélél ben Sáchárt), aki elbukott, és a gonosz angyalok vezetőjeként Sátánná lett. A Biblia utal arra, hogy az angyalok egyharmadát rántotta magával a lázadásba.
A nevük jelentése:
Michaél: „Ki olyan, mint Isten?”
Gabriél: „Isten hőse”
Ráfáél: "Isten orvosa/gyógyítója/varázslója" (?)
Emberfeletti lények:
kérub, héberül: k'ruv –  כְּרוּב
szeráf, héberül: száráf – שָׂרָף a száráf – שָׂרַף, vagyis ég igéből. A szréfá – שְׂרֵפָה  – égést jelent.
"szent lények", héberül chájot hákódes – חיות הקודש
"ofanim", szó szerint "kerekek", a "szent lények" járművei (?) Ezékiel könyvében, 3. fejezet, 12.  vers:
וְהָאוֹפַנִּים וְחַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ בְּרַעַשׁ גָּדוֹל מִתְנַשְּׂאִים לְעֻמַּת שְׂרָפִים. לְעֻמָּתָם מְשַׁבְּחִים וְאוֹמְרִים
Vöháofánim vöhájot hákódes böráás gádol mitnászim löumát szráfim.

Magyarul: És a kerekek és a szent lények nagy zajjal fölemelkednek a szeráfok felé.
A Biblia szerint az angyalok szolgáló szellemi lények, akiket Isten arra teremtett, hogy az ő akaratának engedelmeskedjenek. Az Örökkévaló angyalainak feladata: Isten dicsérete és imádata, parancsolatainak végrehajtása, isteni üzenetek továbbítása, emberek szolgálata, különösen a gyermekek képviselete, védelme. Közreműködnek Isten terveinek és ígéreteinek megvalósításában (például a megváltás hirdetése, az ellenséges erők elleni harc Isten népének oldalán, Isten ítéletének végrehajtása).
A héberül angyalt jelentő mál'ách – מלאך– szó szoros kapcsolatban lehet a munkát jelentő m'láchá –  מְלָאכָה – szóval: vagyis Isten "munkásai", akaratának megvalósítói.
Gonosz angyalok, Sátán:
Hélél ben Sáchár: Ragyogó / Fénylő / Dicsérő, Hajnal fia ; Ezt a héber nevet (Ézs 14:12) fordították le a Szeptuaginta készítői Heószforosznak, azaz Hajnalcsillagnak, ennek latin fordítása pedig a Lucifer név (mindkettő Fényhordozót jelent).
Lucifer lázadása és bukása után új nevet kapott: Sátán, görögül Diabolosz.
(Talán innen van a hasonló jelentésű arab Iblisz név is.)
Sátán (héberül szátán): Vádló, Rágalmazó, Ellenálló, Ellenség, Tévelygő (a szó gyökéből, a szatah szóból)
*
Gondolkozzunk el a Tóra szavain, de nem mint teológusok, hanem mint a 21. század (na jó, mint az 58. század, a zsidó időszámítás szerint az Ádám, a Homo Sapiens alkotása utáni 5776-ban vagyunk) emberei.

Klónozás 1.
Nézzük meg a Tóra egyik legkörülvitatottabb igéjét, a Genezis (Börésit) első fejezetének a 26. versét:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ
Vájomer Elohim: náásze ádám böcálménu kidmuténu
Vagyis: Alkossunk embert képmásunkra, hasonlóságunkra.
Így, többesszámban!

Eszerint a korábban teremtett angyalok már részt vehettek az ember – ádám, אדם – megalkotásában (klónozásában?), éspedig a maguk, vagyis az angyalok képmására, akiket Isten úgy teremtett, ahogy az angyalok formálták az embert. A zsidóság egyik alaptétele ugyanis, hogy Isten abszolút és totális szellemi lény, akinek nincs semmiféle alakja!

Klónozás 2:
Ugyancsak a Genezisben, a Tóra első könyvében, a 9. fejezet 3. és 4. verse:
כָּל־רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא־חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה; כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת־כֹּל׃
אַךְ־בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ׃
Kol remesz éser hu háj, láhem jihje löohlám.
Áh bászár bönáfso dámo lo tohélu.

Vagyis: Minden, ami él és mozog, legyen a ti eledeletek. 
Nektek adom mindet, mint a zöld növényt. De húst az őt éltető vérrel együtt ne egyétek!

Ezek szerint az elsőként teremtett, de a Noé nemzedékében az Özönvízzel megsemmisített, eredetileg növényevő  emberfajt húsevővé (vegyesevővé) klónozta át a korábbi alkotást korrigáló Magasabb értelem. Talán ismét az angyalok léptek be. Mert, ugye, a vegyesevő emlősnek teljesen más az emésztőrendszere, azok enzimei, az egész lény hormonjai, és ezernyi mása, mint a növényevőé…

Most pedig olvassuk el szépen Ezékiel látomását, könyvének első fejezetét:
És történt a harmincadik esztendőben, a negyedik hónapban, a hónap ötödikén, mikor én a foglyok közt a Kébár folyó mellett voltam: megnyíltak az egek, és láttam isteni látásokat.
A hónap ötödikén (ez az ötödik esztendeje Jójákin király fogságba vitelének).
Ez volt igazán JHVH beszéde Ezékiel paphoz, a káldeusok földén, a Kébár folyó mellett, és rajta volt JHVH keze.
Látom ám, forgószél jön északról, nagy felhő egymást érő villámlással, amely körül fényesség volt, annak a közepéből pedig mintha izzó érc látszott volna ki, mármint a villámlás közepéből.
És belőle négy lelkes lény (a magyar fordítások indokolatlanul “állat”-nak fordítjáka héber Chájot kifejezést) formája látszott, és emberi formájuk volt!
És mindeniknek négy arca volt, és négy szárnya mindegyiküknek.
És lábaik egyenes lábak voltak, és lábaik talpa mint a borjú lábának talpa, és szikráztak is, mint a simított érc.
És emberi kezek voltak szárnyaik alatt a négy oldalukon. Mind a négyüknek arcai és szárnyai.
Szárnyaik egymás mellé lévén szerkesztve, nem fordultak meg jártukban, hanem mindegyik az ő arca irányában tudott haladni.
És arcuk formája emberi arc, és oroszlánkép mind a négynek jobb felől, és bikaforma mind a négynek bal felől, és sasforma mind a négynek hátul.
És ezek az ő arcaik. És szárnyaik felül kiterjesztve, mindegyiknél két szárny összeért, kettő pedig fedezte a testüket.
És mindegyik arca irányába ment, ahogyan a lélek ment, oda mentek, meg nem fordulva jártukban.
És a lelkes lények közt olyasmi látszott, mint egy égő parázs, amely lángolt, mint a fáklyák, ide s tova futkározva a lelkes lények közt; és a tűznek fényessége volt, és a tűzből villámlás jött.
És a lelkes lények ide-oda mozogtak, mint a villám cikázása.
És mikor ránéztem a lelkes lényekre, hát, egy kerék volt a földön a lények mellett: mind a négy arcuk felől.
A kerekek mintha tarsiskőből készültek volna, és mind a négyüknek ugyanolyan formája volt, és úgy látszottak egybeszerkesztve, mintha egyik kerék a másik kerék közepében volna.
Jártukban négy oldaluk felé mentek és nem fordulnak meg jártukban.
És talpaik magasak voltak és félelmesek, és ezek a talpak körös-körül szemekkel voltak ellátva, mind a négynél.
És mikor jártak a lelkes lények, a kerekek is jártak mellettük, és mikor fölemelkedtek a lények a talajról, fölemelkedtek velük a kerekek is.
Ahová a lélek ment, a kerekek fölemelkedtek és mellettük haladtak, mert a lelkes lények lelke volt a kerekekben.
Ha azok mentek, ezek is mentek, és ha azok álltak, ezek is álltak, és ha fölemelkedtek a földről, fölemelkedtek  a kerekek is mellettük, mert a lelkes lények lelke volt a kerekekben.
És valamiféle mennyezet volt a lények feje fölött, olyan, mint egy csodálatos jégkristály, kifeszítve a fejük felett.
És a mennyezet alatt szárnyaik egyenesek voltak, egyik a másikkal összeérvén; mindegyiknek kettő volt, amelyek befedték innen, és mindegyiknek kettő volt, amelyek befedték amonnan a testüket.
És hallottam szárnyaik zúgását, mint sok vizek zúgását, úgy mint a Mindenható hangját, mikor jártak, zúgás hangját, mint valami tábornak zúgását; mikor állának, leeresztik vala szárnyaikat.
És kiáltás volt a mennyezet felett, amely a fejük felett volt, és ők megállva leeresztették a szárnyaikat.
És a mennyezeten felül, amely a fejük felett volt, valami zafírkő látszott, egy királyi trón formája, és a királyi trón forma felett egy ember formája látszott.
És láttam izzó ércként ragyogni, amelyet mintha tűz vett volna körül derekának alakjától fogva és fölfelé; és derekának alakjától fogva és lefelé olyannak láttam, mintha tűz volna és fényesség vette körül.
Mint amilyen a szivárvány, mely a felhőben szokott lenni esős időben, olyan volt a fényesség körös-körül. Ilyen volt JHVH dicsőségének a formája, és láttam, és arcomra estem, és hallottam egy szólónak a szavát.

A NASA, az Egyesült Államok űrkutatási hivatala egy tudós mérnöke, J. F. Blumrich alaposan áttanulmányozta Ezékiel könyvét. A rakétákat és űrhajókat tervező tudós érdekes következtetésre jutott. Éspedig arra, hogy a héber próféta nem látomást, valamiféle éber álmot látott, hanem valóságos űrhajókat. 2600 évvel ezelőtt!

A leírtakból az amerikai szakértő arra jutott, hogy Ezékiel, a mi Jechezkélünk egy, a mi mostani technikánknál csak valamivel fejlettebb űrhajót látott és annak a legénységével találkozott.
*
"UFÓ" a Templomhegy fölött

Annyian beszélnek UFÓ-król... Harci pilóták a Föld minden sarkában lefényképezték, videóra vették az "angyali" járműveket… Lehetséges volna, hogy az "utolsó időkben", napjainkban ismét beavatkoznak az emberi nem kritikus sorsfordulóiba? ◙

FORRÁS: Héber Biblia, magyar, angol, héber Wikipédia; Magyar Zsidó Lexikon; "saját kútfő"

2016. június 17., péntek

Össztűz Netanjáhura ♦ Mose Jáálon indul a következő választásokon ♦ Ehud Barak a kormány fasizálódásáról beszélt

MOSE JÁÁLON, BINJAMIN NETANJÁHU, EHUD BARAK

A csütörtökön Herzlián tartott konferencián kemény kritikával illették a minden eddiginél jobboldalibb kormánykoalíciót, és az élén álló Binjamin Netanjáhu miniszterelnököt.

Mose "Bugi" Jáálon korábbi vezérkari főnök, aki a múlt hónapban kilépett a kormányból és Kneszet-tagságáról is lemondott, kijelentette: indul a következő kormányfő-választáson.

"Az elmúlt hónapban lemondtam honvédelmi miniszteri állásomról és Kneszet-tagságomról, de vissza fogok térni a közszolgálatba. Indulni akarok a következő választásokon" – nyilatkozott Jááalon, majd hozzátette: "A mostani vezetőknek abba kellene hagyni Izrael polgárainak a riogatását egy második Holokauszttal" ... "Ha van valami, ami nekem álmatlan éjszakákat okoz, az nem a Libanonba tartó fegyverszállítmányok, sokkal inkább az izraeli társadalomban létrejött törésvonalak, és az életminőség szisztematikus lerombolása."

Jáálon május 20-án mondott le, miután értesítették, hogy Netanjáhu Avigdor Liebermannak készül átadni  az ő posztját.

Ehud Barak, aki korábban vezérkari főnök, honvédelmi miniszter és miniszterelnök volt, ugyancsak felszólalt Herzlián.

"Ha a kormány nem kap észbe, valamennyiünknek fel kell állni a székből, mielőtt nem késő. Civil megmozdulásra van szükség, és egy szavazóurnára" – vélte a katona-politikus.


Barak beszédében a jelenlegi jobboldali kormányzat fasizálódásának a jeleit vizionálta. Ezeket a jeleket abban látja, hogy a kormány fellép a Legfelsőbb Bíróság, az állami főellenőr, a főügyész, a civil társadalom, a véleménynyilvánítás szabadsága, a média függetlensége, de még a hadsereg, a rendőrség és a Sin Bét függetlenül gondolkodó egyéniségei ellen is.

Netanjáhu gúnyosan visszautasította a bírálatot, mondván: "Bezzeg amikor kormányon voltak, mindennel egyetértettek, de amint kikerültek belőle, mindennek az ellenkezőjét mondják". 

2016. június 15., szerda

Honvédelmi felelős: a következő háború lesz az utolsó a Hamasszal


Az Izraeli Rádió által magasrangú honvédelmi tényezőként említett személy úgy nyilatkozott, hogy a következő háború, amelyet a Hamasz fog provokálni, az utolsó lesz. E jövőbeni háborút követően a Hamasz meg fog szünni mint politikai entitás.

Az idézett személy – aki talán a nemrégiben hadügyminiszterré kinevezett Avigdor Lieberman – elmondta: a probléma maga Iszmail Hanije, a Hamasz gázai vezetője. A nyilatkozó úgy véli, hogy a Hamasz mindenképpen háborút akar, nem hajlandó és nem képes Izraellel tárgyalni. ◙ 

A Hamasz-fejes átsétált Izraelbe és részleteket közölt az alagutakról

A Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió kedden rövid hírben közölte: a gázai Hamasz-szervezet egyik vezető embere, bizonyos Bassam Mahmud Barake vasárnap Kan Junisz városból elsétált a Gázai-övezet határához és átment az izraeli oldalra.

A híradás nem részletezte, hogy hogyan ment át, de azt igen, hogy részletes információt adott át Izraelnek a Hamasz alagútjainak pontos helyéről, a szervezet katonai jellegű projektjeiről és az azokat irányító személyekről.

A Hamasz elismerte az illető eltűnését, de azt állította, hogy az izraeli titkosszolgálat elrabolta.

A Vöröskereszt  azóta tájékoztatta a családot, hogy Barake Izraelben tartózkodik, és kihallgatás alatt áll. 

Közel hat héttel ezelőtt a Gázai-övezetből késekkel felszerelkezett és elfogott Muhammad Atuna ugyancsak pontos adatokat szolgáltatott kihallgatóinak. ◙

2016. június 12., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet ♦ Barátok között


Minden héber szó, amely a CHET-BÉT-RÉS (ח-ב-ר) gyökre épül. az összekötés, a kapcsolat, az egybetartozás, a barátság fogalmait idézi.

A legismertebb a chávér (חבר) szó, ami barátot jelent, és ami a magyar köznyelvbe is átment, „haver” formában. Nőnemben: chávérá (חברה).

A chávérut (חבירות) tagságot jelent valamilyen egyletben, társaságban vagy pártban. 

A kibuc-tag chávér kibuc, vagy, ha nő, chávérát kibuc (
חבר קיבוץ, חברת קיבוץ).

A Kneszet-képviselő héberül chávér Kneszet (חבר כנסת), ha hölgy az illető, akkor chávérát Kneszet (חברת כנסת).

A chever (ugyancsak a חבר betűkkel írva, de חֶבֶר-ként pontozva) társaságot, társulatot, míg a chevrá (חברה) baráti kört, egyletet vagy társadalmat jelent, de kereskedelmi társaságot is, például a Chevrát Chásmál (חברת חשמל), az izraeli Elektromos Művek. 

(A chevrá és a chávérá szavakat ugyanazokkal a betűkkel írjuk: pontozatlanul csak a mondatban elfoglalt jelentésből tűnik ki, hogy melyikről van szó.)

A zsidó közösségek egyik alap-intézménye a Chevrá Kádisá (חברה קדישא, a második szó végén ALEF áll, a kifejezés arám eredetű) a halottak végtisztességét végző szentegylet.

A jesivákban szokásos tanulási módszer a chávrutá (חברותא), ahol kettesével veszik át a tananyagot. (A szóvégi ALEF itt is arám eredetre utal.)

A chávurá (חבורה) is emberek csoportja, de inkább komolytalan társaság, sőt, banda értelemben.

A chibur (חיבור) számok összeadását, vagy betűk egybefűzését, vagyis a fogalmazást, írásművet jelenti.

A máchberet (מחברת) is ebből a gyökből lett: összefűzött lapok, vagyis füzet.


A möchábér (מחבר) ige jelentése: összeköt, egybefűz.


Ezzel a fogalommal áll kapcsolatban Izrael bibliai őskora óta napjainkig híres Hebron (Chevron, חברון) városa. Ábrahám ősatyánk itt vásárolta meg Máchpélá barlangját temetkezési helyül feleségének, Sára ősanyánknak. Dávid itt lett egész Izrael királya, és hét és fél évig, Jeruzsálem elfoglalásáig ez a város volt Izrael fővárosa. 

A mai napig az ország és a nép második szent városa (az első Jeruzsálem, a másik kettő Cfát és Tibériás). 

Hebron a hagyomány szerint már Ádám korában létezett, így összeköti a legrégebbi múltat az ismeretlen jövővel.

OLVASÓM MEGJEGYZÉSE:
A Beresit Raba szerint Hebron nevének eredete "Haver Nae" (Isten) kedvelt barátja azaz Ábrahám, az ő városa. Ez az arab változatban is fennmaradt: "Halil al Rahman" 

HÉBER NYELVTANÍTÁS
(SKYPE-ON IS):
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2016. június 11., szombat

Sávuot ünnepe 2016 ♦ שבועות תשע"ו

Sávuot az előző ünnep, Pészách kiteljesedése. Jelentése: Hetek, pontosabban “hét hét”.

"Számláljátok a napokat az ünnepre (Pészáchra) következő naptól, tehát attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet. A hetedik hét utáni napig ötven napot számláljatok és ekkor mutassatok be új lisztáldozatot az Örökkévalónak. " (Mózes harmadik könyve, 23, fejezet, 15. és 16. vers)

Pészách másnapján egy mérő (héberül: ómer) árpakévét mutattak be a Szentélyben. Hét hét múlva az ennyivel későbben érő búzát mutatták be ugyanott. Innen a hét hétig, Pészách második napjától Sávuotig, 49 napig tartó Ómer-számlálás kötelezettsége.

Sávuot egyike a három zarándok-ünnepnek (a másik kettő Pészách és Szukot). Izraelben ez egynapos és Sziván hó 6. napjára esik. Izraelföld határain kívül, „Chuc láárecben” az ünnep kétnapos.

Istennek mintegy 3300 évvel ezelőtt kettős célja volt az általa választott nép kiszabadításával az egyiptomi szolgaságból. 

Az egyik cél a Tóra, azaz a Törvény (ezt jelenti a Tóra szó) átadása e népnek. (A szó szoros jelentése „mutatás”, vagy „útmutatás”.) 

A másik cél Izrael földjének az örökbeadása, amelyet a Teremtő már korábban odaígért Ábrahám, Izsák és Jákob ivadékainak.

A Tóraadás hét héttel követte a Kivonulást. Erec-Jiszráélbe azonban csak negyven év múltán érkeztek meg őseink.

A Tóra átadása tehát megtörtént. Átvétele azóta, 3300 év óta sem teljes. Annak szelleme, erkölcsisége sem terjedt el igazán. Mint ahogyan Izrael földjének a birtokbavétele is csak időről időre és csak részben valósult meg azóta. A megígért határokat Egyiptom pataka (a mai Vádi El Aris a Szináj félsziget északkeleti részén) és a „nagy folyam, az Eufrátesz” között csak egy rövid időszakra, Salamon király uralkodása alatt uralta Izrael.

A kettő – Izrael földjének biztonságos birtoklása és a magasrendű erkölcsök követése – a zsidó sors időtlen öntörvénye szerint egymást feltételezik. Egyik nélkül a másik sem lehet.

A Tóra már az első mondatában bemutatja az élet – és a fizika – fogalmi alapjait.

Bizonyíték:

בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ

Kezdetben teremtette Isten az eget és a Földet
└───────┘ └──────────────┘ └─────┘    └──────┘
   IDŐ        ENERGIA        TÉR       TÖMEG

Ugye, minden együtt van?