Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2012. szeptember 7., péntek

Cáhi Hanegbi: A következő 50 nap sorsdöntő lesz


Cáhi Hanegbi, a Kneszet Külügyi és Honvédelmi Bizottságának a volt vezetője tette fenti kijelentést a napokban Jaffán, a Likud párt zárt ülésén.

Hanegbi szavait a  "Mákor Risoncímű jobboldali lap riportere, Zeév Kamm idézi. 

Az idézet a következő: "A Jom Kippuri háború óta az előttünk álló ötven nap a lesz a legkritikusabb. A Jom Kippuri háborúban is (1973. október 6-tól október 25-ig, a szerk.) akadtak kritikus napok Izrael sorsára nézve. A miniszterelnöknek most el kell döntenie, hogy vállalja-e egy megelőző támadás ódiumát, engedi-e, hogy Irán nukleáris fegyverekhez jusson. Ez utóbbi lehetőség gyakorlati következménye egy általános nukleáris fegyverkezési verseny lenne a Közel-Keleten."

Az idézet így folytatódik: "Ma, amikor azt mondjuk, hogy megértettük az iráni fenyegetésben rejlő veszélyeket, azt is megértjük, hogy egy konfrontáció az ára annak, hogy fiaink és unokáink később ne legyenek kénytelenek elviselhetetlen árat fizetni."

Hanegbi korábban elhagyta Likud pártot és a Kadima, párthoz csatlakozott, majd visszatért a Likudba. Most felszólította a párt aktivistáit, hogy támogassák Binjamin Netanjáhu miniszterelnököt, biztosítsanak neki nyugalmat, hogy legitimitását megerősítve hozhassa meg a szükséges döntéseket.

2012. szeptember 6., csütörtök

Eitán visszatér a levegőégbe


Minden drónok drónja – fejezhetnénk ki keleties költőiséggel az izraeli fejlesztésű óriásdrónt, a pilóta nélküli, távirányítású automata repülőgépet.

Nem véletlenül kapta az Eitán – magyarul Szilárd – nevet. Öt tonnás teste 14 méter hosszú, egy-egy szárnya 26 méter széles. Egy tankolással 20 órát képes a levegőben maradni, ami képessé teszi, hogy elszállhasson akár Irán, akár Líbia fölött, majd visszatérjen.

Érzékelőivel fényképeket, video-felvételeket készít és továbbít “haza”, felveszi, rögzíti az odalent, a szárnyai alatt 41 ezer láb (12,5 kilométer) mélységben folyó adat- és rádiókommunikációt, sőt, fedélzeti számítástechnikai rendszere értékeli és felismeri a támadó jellegű, terror-tevékenységre utaló tartalmakat.

A nyolc évvel ezelőtt indított projekt fejlesztése azonban nem megy gond és kétségek nélkül. A drón-technika új, nincs mások által kitaposott út. A tervezőknek kudarcokkal is szembe kell nézniük. Ilyen kudarc történt idén januárban, amikor egy “Eitán” lezuhant és pozdorjává tört Gedéra város közelében, az ország középső-déli régiójában.

A hosszas vizsgálat a szárnyak anyagában talált hibát: a jelek szerint mégsem voltak elég szilárdak. A kárt 5 millió dollárra becsülték.

A tervezési hiba korrigálása után Eitán visszatér a szolgálatba. A tervező munkacsoport egész drón-rajt álmodik az égre.

A Wizzair megtöri az El Al monopóliumát a Budapest – Tel Aviv járaton?

A Népszabadság budapesti napilap értesülése szerint a Wizzair "fapados" légitársaság már a közeli jövőben megindíthatja a budapesti Liszt Ferenc repülőtér és a loddi Ben Gurion repülőtér közötti egyenes légijáratot, amely a Malév magyar légitársaság csődbemente óta az El Al társaság monopóliuma.

A Wizzair vezetősége hivatalosan nem erősítette meg a hírt.

A két ország közötti forgalmat igénybe vevők gyakran panaszkodnak az El Al árpolitikájára, amely – egyesek szerint – kihasználja a monopolhelyzetet. ◙