Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2013. augusztus 9., péntek

Üzenet Iránnak: órákon belül...

„Iránnak két lehetősége van: önkéntesen véget vetni nukleáris fegyverkezési programjának, vagy elszenvedni annak brutális szétverését. Ezt világossá tesszük a nemzetközi közösség számára” – nyilatkozta Juval Steinitz, Izrael stratégiai ügyekkel megbízott minisztere a The Washington Post amerikai lapnak adott interjújában.

„A nukleáris fegyverépítő projektek megsemmisítése néhány légitámadás útján órákon belül kivihető” – hangsúlyozta, de azt is hozzátette, hogy az izraeli légvédelem képes az izraeli célpontra kilőtt lövedékeket a levegőben megsemmisíteni.

Hassan Rouhani, az újonnan felesketett iráni elnök Steinitz szerint „megnyerő modorú, ravasz személy: bájosan mosolyogva kíván eljutni az atombombáig” – ez a jellemzés a The Jerusalem Post izraeli angol nyelvű lapban jelent meg.

A Jane’s Intelligence Review hírszerzési forrásokkal dolgozó lap szakértői szerint egy eddig ismeretlen rakétakilövő bázist fedeztek fel Iránban, Sahrud város közelében. A műhold-felvételek feldolgozása után egy három éve folyó építkezés helyszínén beazonosítottak egy indítótornyot.

A publikáció szerint fenti objektum egyike annak a három állomásnak, amelyeket az iráni űrprogram kiszolgálására hoztak létre. A műholdképek elemzése után arra a következtetésre jutottak, hogy a Sahrud szomszédságában épített kilövőállomás ballisztikus rakéták tesztelésére fog szolgálni, míg a másik kettőből irányíthatják a műholdak fellövését.

2013. augusztus 4., vasárnap

Súlyos autóbusz-baleset: 4 halott


Augusztus 4-én, vasárnap kora délután súlyos baleset történt a 6. sz. fő közlekedési úton, Kirját Gáttól északra. A "Metropolin" társaság Beér Séva felé tartó 377-es autóbusza teljes sebességgel belehajtott egy, az új jobb oldalán parkoló szemétszállító teherautóba. Az ütközés szinte leborotválta az autóbusz jobb oldalát. 

A balesetnek a Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió hírei szerint négy halottja, három súlyos, és mintegy húsz közepes és könnyebb sérültje van.

Az utasokkal teli autóbuszon sok katona utazott. 

A szerencsétlenség helyszínére perceken belül több mentőautó érkezett, és leszállt egy katonai helikopter is. 

Hétfőn reggel még csak két halottat sikerült azonosítani a négyből: mindketten katonák. Tíz sebesültet ápolnak kórházakban; kettejük állapota súlyos.

A baleset körülményeit vizsgálják; a két jármű vezetőjét kihallgatták. ◙

Új menetrend az Izraeli Vasutaknál


Augusztus 4.-én, vasárnap reggel új menetrend lépett életbe az Izraeli Vasutaknál.

A változás rövidebb utazási időt és a nagyobb városok között gyorsított járatokat jelent, kevesebb megállóval és sűrített szerelvény-indítással.

Az új menetrend vasárnap reggel még nem volt kapható. Az Izraeli Vasutak (Rákevet Jiszráél, רכבת ישראל) ígérete szerint a Rison Lecion – Tel Aviv viszonylatot mindössze 9 perc alatt futja be a vonat (az, hogy a vasútállomás bő félórás autóútra esik a város központjától a csúcsidőben erősen dugós Mose Dáján úton, megkérdőjelezi ennek a vonalnak az értelmét). 

Askelon és Tel Aviv között az eddigi 54 percről 44 percre, Asdod és Tel Aviv között 45 percről 35 percre csökken a menetidő: ezt olymódon érik el, hogy a szerelvények óránként – csúcsidőben félóránként – a Rehovot – Lodd – Kfár Habad kerülő kiiktatásával egyenes, észak-déli vonalban, a Rison Lecion – Holon – Bat Jam állomásokon át futnak be Tel Avivba. 

Az eddigi, Rehovot – Lodd útvonalat használó járat is megmarad. Az új, alternatív vonal talán csökkenti majd a reggelenkénti zsúfoltságot az Askelon – Asdod – Javne felől Rehovotra érkező szerelvényeken.

Újdonság a csúcsidőben félóránként közlekedő Askelon – Hod Hásáron közvetlen járat, amely megtakarítja a tel-avivi átszállást.

A Tel Aviv – Jeruzsálem „vicinális” egyes járatai (kényelmes, panoráma-kilátású emeletes szerelvényekkel) közbenső megállók nélkül az eddigi egy és negyed óra helyett egy óra és hét perc alatt futják be a kb. 60 kilométeres távot (az építés alatt álló, alagutakban és viaduktokon robogó gyorsvasútnak ez állítólag 35 percig fog tartani). A járatok sűrűségét megkettőzik. 


FORRÁS: Kalkaliszt