Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. szeptember 27., szombat

Abu Mázen durva kirohanásai az ENSZ közgyűlése előtt ♦ "Aki békét akar, nem beszélhet így"


"Palesztina és népe nevében kijelentem: nem felejtünk, nem bocsátunk meg, nem fogjuk hagyni, hogy a háborús bűnösök elkerüljék büntetésüket" - mondta Mahmud Abbász, alias Abu Mázen pénteken, New Yorkban az ENSZ közgyűlése előtt.

A Palesztin Autonómia elnöke kirohanásokkal teli beszédében Izraelt népirtással, apartheiddel és telepes-gyarmatosítással vádolta.

A palesztin vezető a "Cuk éjtán" hadműveletre célzott, amelyet a Cáhál, az Izraeli Hadsereg július 8.-án indított a Gázai-övezet terrorbandái ellen, amelyek rakéták ezreit lőtték ki izraeli területre. A hadművelet ötven napja alatt, az augusztus 26.-i tűzszünetig 2140 palesztin és 72 izraeli halt meg.

Abu Mázen szerint a hadművelet – amelyet ő következetesen háborúnak nevezett – nélkülözött minden jogi alapot, és "nemcsak gyerekek, nők és férfiak ezreinek álmait zúzta szét, hanem a béke minden reményét is".

Az izraeli küldöttség a Ros hásáná ünnep miatt nem vett részt a közgyűlésen.

"Aki békét akar, nem beszélhet így" – közölték Jeruzsálemben, a miniszterelnöki irodából.

"Abu Mázen kiegészíti a Hamasz fegyveres terrorját, amikor politikai terrort folytat és alaptalan vádakat terjeszt Izraelről. Mindaddig, amíg a Palesztin Autonómia élén áll, csak a konfliktus folytatását fogja szolgálni. Minden megszólalásával újból bizonyítja, hogy nem a béke embere, hanem Jasszer Arafat útját folytatja." 

Az Egyesült Államok külügyminisztériuma szerint támadó és provokatív beszéd hangzott el, amely nem segít helyreállítani a bizalmat. ◙

2014. szeptember 26., péntek

Nyugtalanság Jeruzsálemben ♦ Készültség a Templomhegyen és az arabok lakta negyedekben

A rendőrség és a határőrség péntek reggeltől rendkívüli készültségben áll a fővárosban, különös tekintettel az Óvárosra és az arabok lakta kelet- és északi kerületekre.

A Templomhegyre, az ott álló mecsetekhez csak 50 éven felüli férfiakat engednek fel. Asszonyok számára nincsen korlátozás.

A szigorítás oka: a biztonsági szervek tudomása szerint szervezett rendbontást terveztek a Ros Hásáná, a zsidó újév alkalmával a Nyugati Falhoz és az Óvárosba látogató zsidók ellen.

Az utóbbi hetekben súlyos rendzavarásokra került sor: kövekkel dobálták a rendfenntartó közegeket és a vegyes lakosságú negyedeken áthaladó városi villamos szerelvényeit. Sok arab az "Iszlám Állam" fekete zászlajához igen hasonló, de azzal nem azonos zászlókat tűz ki házára, hogy elkerüljék a hatósági felelősségrevonást. ◙ 

2014. szeptember 24., szerda

5775. beköszöntésére

Ma este, napnyugtakor fogadjuk az „év fejét”, Ros hásánát, „magyarul” Rasesónét, amikor jó órában megkezdődik az 5775. esztendő.

Mit ünnepelünk Ros hásáná napján?

Nem szaporítom a szót: Ádám születésnapját. A teremtés végső momentumát, legfontosabb eseményét.

A héber nyelv ezt az időszámítást úgy nevezi, hogy „l’jecirá”.

A most kezdődő év a HÉ-TÁV-SIN-ÁJIN-HÉ l’jecirá, ה'תשע"ה ליצירה (Az első, az ezreseket jelző HÉ-t szokás elhagyni, marad a TÁV-SIN-ÁJIN-HÉ, תשע"ה).

Az Alkotástól. Nem a Teremtéstől, mert akkor livri’á (לבריאה) lenne. A jecirá (יצירה) szót a Tóra mindig az ember teremtésével kapcsolatban használja, ellentétben a b’riá (בריאה) szóval, ami a világegyetem megteremtésére vonatkozik.

Ádám hárison. Az első ember. A héber Adam (אדם) nem csak személynév: „ember” a jelentése. És mint ilyen, Föld bolygó minden emberének születésnapja.

5775 különleges évszám: két hetes szám a közepén, két ötös szám a végén. A hetes számnak minden kultúrában különleges jelentősége van: a hét hét napja, a hétfejű sárkány, a világ hét csodája, és el ne feledkezzünk a bibliai József jóslatáról a hét bő, majd a hét szűk esztendőről Egyiptomban.

Az 5775 valóságos varázsszám: osztható 3-mal, 5-tel, 7-tel, 11-gyel, 15-tel, 25-tel, 35-tel…

Hogy ennek mi a jelentősége? Ettől jó évünk lesz? Egy év múlva okosabbak leszünk.

Vissza Ros hásánához.

A Genezis, Mózes első könyve, abban is az első fejezet 26. verse így beszéli el:
 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל־הָאָרֶץ, וּבְכָל־הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל־הָאָרֶץ׃
Fonetikusan:
Vájómer Elohim, náásze ádám böcálménu kidmuténu; vöjirdu bidágát hájám ub’of hásámájim, uváb’hémá uvöchol háárec, uvöchol háromész, háromész ál háárec.

Magyarul:
És azt mondta Isten: alkossunk embert a képmásunkra és hasolóságunkra: és uralkodjon a tenger halain, az ég madarain, az állatokon, az egész földön, és minden csúszómászón.

Minden Biblia-olvasónak és Ige-magyarázónak fejfájást jelent a harmadik szó, a „náásze” ige többesszáma. Alkossunk. Kik? Hát nem egy Isten teremtette az embert?

Egyéni feltételezésem: Isten, mint tisztán szellemi lény, az általa teremtett angyalokkal végeztetett minden olyan feladatot, amelynek testi, fizikai attributuma volt. 

Az angyalt jelentő héber mál’ách (מלאך) szó a m’láchá (מלאכה), azaz munka szóval áll kapcsolatban. Isten az angyalokhoz beszélhetett, hozzájuk szólhatott többesszámban. (A mál’ách szót, akár görög megfelelőjét, az angelos-t, „küldött”-ként szokás fordítani.)
Majd a következő, 27. versben:
וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת־הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ; זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם׃
Fonetikusan:
Vájivrá Elohim et háádám böcálmo, böcelem Elohim bárá oto; záchár un’kévá bárá otám.

Magyarul:
Megteremtette Isten az embert a maga képmására, Isten képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette őket.

Megint: az összetett mondat első felében egyes szám – „oto”, azaz „őt”, a második felében többes szám – „otám”, azaz „őket”.

A második fejezet 7. verséből azt is megtudjuk, hogy a Föld porából teremtette az embert. 
Fonetikusan:

Vájicér HáSÉM Elohim et-háádám áfár min-háádámá, vájipách böápáv nismát chájim, vájhi háádám lönefes chájá.

Magyarul:
És megformálta az Örökkévaló Isten az embert a föld porából, és élet leheletét lehelte az orrába.
Így lett az ember élő lélekké.

Ekkor, ezáltal emelkedett szellemi lénnyé az ember, ezáltal, csak ezáltal lett képes rá, hogy a Nagy Egészet, önnön lényét, léte, és az őt körülvevő világ léte értelmét kutathassa, vizsgálhassa, felfoghassa, megérthesse.

Ezután következik a hatodik „nap” vége, az Édenkert-drámája, a tiltott gyümölcs megkóstolása.

Ki volt Ádám? Ő volt az írni-olvasni képes homo sapiens sapiens elseje? Az írott kultúrák valóban közel 6000 éve jelentek meg a Földön, viszont a különféle előemberek különböző helyeken megtalált maradványai több nagyságrenddel régebbiek, mint 5-6 ezer évesek. Ez tény, vitatkozni vele komolytalan.

Egy isteni hiperintelligencia által végzett „fejlesztési projekt” érkezett a végéhez 5775 évvel ezelőtt?

És mi volt a bűn? Mi volt a tiltott gyümölcs? A kert minden fájáról szabadon ehetsz, de a jó és a rossz tudásának fájáról nem ehetsz, mert ha eszel róla, meg kell halnod." Biztosan nem alma, mint annyian emlegetik. És mi, vagy inkább ki volt a kígyó?

Megannyi allegória, példázat, amelyekről talán csak a valóban utolsó időkben fog fellebbenni a titkok fátyla.

Adja az Örökkévaló, Izrael Istene (a héber népnek héber nyelven megnyilatkozott Isten), hogy 5775-re jóra legyünk felírva. Én is, te is, ő is: mindenki, aki Ádám”, vagyis ember. 

תכתבו ותחתמו לשנה טובה, אמן