Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2015. július 31., péntek

Kés a kaftán alatt, vér a szivárvány alatt ♦ Jisáj Schlissel ultraortodox férfi hat személyt szúrt meg a „Büszkeség” homo-leszbi felvonuláson Jeruzsálemben ♦ 10 éve ugyanezt tette, tíz évet ült, nemrégen szabadult

SCHLISSEL KÉSSEL A KAFTÁN ALATT, MÁR A FELVONULÓK KÖZÉ VEGYÜLVE
Jisáj Schlissel jeruzsálemi ultraortodox férfi csütörtök délután a fővárosban tartott „Büszkeség-felvonulás” résztvevői közé vegyült és kaftánja alól előrántott késével hat személyt megszúrt.

A sebesültek valamennyien izraeli zsidó állampolgárok. Ketten súlyosan megsebesültek: egy 16 éves lány állapotát pénteken reggel életveszélyesnek, egy 26 éves férfiét igen súlyosnak ítélték az orvosok. Két férfi és két női sebesült állapota könnyebb.

Schlissel 2005-ben, vagyis 10 évvel ezelőtt ugyancsak késsel támadta meg a szivárványos zászlók alatt felvonuló homo-leszbi demonstrálókat. 

Akkor 12 éves fegyházbüntetésre ítélték, amiből jó viselkedés címén két évet elengedtek, így egy hónappal ezelőtt szabadult – és megismételte hasonló indítékkal, azonos csoport tagjai ellen elkövetett gyilkossági kísérletét.

Sem most, sem akkor nem bánt meg semmit. Tette igazolásaként a Tóra törvényét idézte, amely a férfiak homoszexuális aktusát halállal bünteti. Ehhez képest a legsúlyosabban megsebesített áldozata fiatal lány, és két további nőt is megszúrt.

"Minden zsidónak érdemes vállalni a verés és a börtön kockázatát, hogy ezt az istenkísértést leállítsák a királyok városában, és Isten áldása lesz rajta” – írta két héttel ezelőtt egy levélben, amelyben világosan kifejezte gyilkossági szándékát, az elszenvedett hosszú börtönbüntetés ellenére.

Sokan felteszik a kérdést: vajon mindent megtett-e a rendőrség a tettes lépéseinek az ellenőrzésére a kritikus esemény előtt. 

2015. július 29., szerda

Vigyázz, kész, ... balagan! ♦ Augusztus 2-án megkezdődik a „telavillamos” építése ♦ Véget nem érő dugók ♦ Megoldás: tömegközlekedés?

HAT ÉV MÚLVA UTAZHATUNK RAJTA. DE ADDIG...

Balagan... ezt a szót hamar megtanulja az új olé, amint szembe kerül az izraeli valósággal. Az orosz-jiddis kifejezés széjjelséget, rendetlenséget, káoszt, félresikerült szervezést jelent.

Augusztus 2-án, vasárnap kezdetét veszi az állam fennállása óta az egyik legjelentősebb és legdrágább projekt: Tel Aviv villamosvasút-hálózatának a lefektetése.

Héberül a jeruzsálemihez hasonlóan ennek is „rákevet kálá” – רכבת קלה, azaz „könnyű vasút” lesz a neve.

Mondani se kell: az 1909-ben alapított Tel Aviv, amely már a brit mandátum alatt, a negyvenes évek elején százezres nagyságrendű nagyváros volt, alaposan elkésett a villamoshálózat megépítésével. 

Ma, amikor a Herzliától Rison Lecionig, illetve a tengerparttól Petach Tikváig húzódó övezetnek hárommillió lakosa van, ez a munka hosszú évekig tartó, alig elviselhető kényelmetlenségeket zúdít a lakosságra.

Tel Aviv az ország kereskedelmi, ipari és kulturális központja, ahová naponta további félmillió ember jár be dolgozni, vásárolni, művelődni, szórakozni.

A „piros vonal” (קו אדום, Káv ádom) nevű villamosvonal teljes kiépülése után – 2021-től – Petach Tikvától Bat Jamig fog közlekedni. Nagyjából, de nem pontosan azon az útvonalon, amelyen a tavaly szeptemberben útnak indított „hosszú 1-es” autóbusz – és átszeli Tel Aviv legforgalmasabb csomópontjait. Egyes szakaszain a szerelvények a föld alatt fognak közlekedni. 

Nem egyszerre szakad rá Tel Avivra a közlekedési káosz: egyes szakaszokon csak októberben kezdődnek a járda- és úttestbontások.

A rendőrség felhívással fordul a közönséghez:  használjuk a tömegközlekedést! A vasút és az autóbusztársaságok jelentősen sűrítik járataikat. 

Az autósoknak azt javasolják, hogy kocsijukat tegyék le a Tel Aviv határában kialakított „cháné vászá” (חנה וסע, parkolj és utazz) óriásparkolók egyikében, és szálljanak át a Tel Aviv belső negyedei felé tartó ingyenes ingajáratok egyikére. Az angol szóval shuttle [sátl]-nak nevezett buszjáratok csúcsidőben néhány percenként járnak majd. (Héber szót nem találtak erre?)

A teljes projekt 16 milliárd sékelbe kerül – mai számítások szerint.

Az építkezések, évekig tartó útlezárások első számú kárvallottjai az útvonal melletti és ahhoz közeli üzletek tulajdonosai lesznek, de nem csak ők: a közlekedés lassulását Natanjától Asdodig fogjuk tapasztalni mindannyian. ◙

2015. július 28., kedd

Titkos békemegbeszélés-előkészítés Jordániában

SZÁEB EREKÁT ÉS SZILVÁN SALOM 
Photo: EPA; Ido Erez

Izraelben nyilvánosságra hozták, hogy múlt héten, csütörtökön Ammanban titkos megbeszélésre került sor Szilvan Salom miniszterelnök helyettes és belügyminiszter, valamint Száeb Erekát palesztin vezető között, akit általában főtárgyalóként említenek.

A titkos találkozó a két vezető, Binjámin Netanjáhu, illetve Mahmud Abbász tudtával és beleegyezésével jött létre, hogy előkészítsék az Izrael és a Palesztin Autonómia között tavaly április óta szünetelő megbeszélések újraindítását.

A két fél között különösen tavaly nyár óta romlott meg a kapcsolat, amikor palesztin terroristák autóba csaltak, majd meggyilkoltak három izraeli fiatalembert.

Szilvan Salomot egyéb feladatai mellett Netanjáhu a leendő izraeli-palesztin békemegbeszélések főtárgyalójává is kinevezte.

A múlt hétvégén Netanjáhu és Abbász első ízben beszéltek telefonon a három izraeli fiatal tavaly júniusban történt meggyilkolása óta.

Izraelt szövetségesei jelentős nyomás alatt tartják, hogy kezdeményezzen “bizalom-építő lépéseket” a palesztinok felé. Szilván Salom és az izraeli kormány erre készen áll, de megköveteli, hogy a bizalom a másik fél részéről is megnyilvánuljon.

Például úgy, hogy az Autonómia szüntesse be az Izrael elleni diplomáciai provokációkat a Nemzetközi Büntetőbíróságon vagy a FIFÁ-nál, ahol nemrégen megpróbálták elérni az izraeli labdarúgó válogatott kizárását. 

Száeb Erekát nemrégiben foglalta el a PFSZ főtitkári pozícióját és már úgy tekintenek rá, mint a 80 éves Mahmud Abbász utódjára a Palesztin Autonómia élén. ◙