HAT ÉV MÚLVA UTAZHATUNK RAJTA. DE ADDIG...
Augusztus 2-án, vasárnap kezdetét veszi
az állam fennállása óta az egyik legjelentősebb és legdrágább projekt: Tel Aviv
villamosvasút-hálózatának a lefektetése.
Héberül a jeruzsálemihez
hasonlóan ennek is „rákevet kálá” – רכבת קלה, azaz „könnyű vasút” lesz a neve.
Mondani se kell: az 1909-ben alapított Tel
Aviv, amely már a brit mandátum alatt, a negyvenes évek elején százezres
nagyságrendű nagyváros volt, alaposan elkésett a villamoshálózat megépítésével.
Ma, amikor a Herzliától Rison Lecionig, illetve a tengerparttól Petach Tikváig húzódó övezetnek hárommillió lakosa van, ez a munka hosszú évekig tartó, alig elviselhető kényelmetlenségeket zúdít a lakosságra.
Ma, amikor a Herzliától Rison Lecionig, illetve a tengerparttól Petach Tikváig húzódó övezetnek hárommillió lakosa van, ez a munka hosszú évekig tartó, alig elviselhető kényelmetlenségeket zúdít a lakosságra.
Tel Aviv az ország kereskedelmi,
ipari és kulturális központja, ahová naponta további félmillió ember jár be
dolgozni, vásárolni, művelődni, szórakozni.
A „piros vonal” (קו אדום, Káv ádom) nevű villamosvonal teljes kiépülése után – 2021-től
– Petach Tikvától Bat Jamig fog közlekedni. Nagyjából, de nem pontosan azon az
útvonalon, amelyen a tavaly szeptemberben útnak indított „hosszú 1-es” autóbusz
– és átszeli Tel Aviv legforgalmasabb csomópontjait. Egyes szakaszain a szerelvények a föld alatt fognak közlekedni.
Nem egyszerre szakad rá Tel Avivra a
közlekedési káosz: egyes szakaszokon csak októberben kezdődnek a járda- és
úttestbontások.
A rendőrség felhívással fordul a közönséghez: használjuk
a tömegközlekedést! A vasút és az autóbusztársaságok jelentősen sűrítik
járataikat.
Az autósoknak azt javasolják, hogy kocsijukat
tegyék le a Tel Aviv határában kialakított „cháné vászá” (חנה וסע, parkolj és utazz) óriásparkolók egyikében, és szálljanak át a
Tel Aviv belső negyedei felé tartó ingyenes ingajáratok egyikére. Az angol
szóval shuttle [sátl]-nak nevezett buszjáratok csúcsidőben néhány percenként
járnak majd. (Héber szót nem találtak erre?)
A teljes projekt 16 milliárd sékelbe kerül –
mai számítások szerint.
Az építkezések, évekig tartó útlezárások első
számú kárvallottjai az útvonal melletti és ahhoz közeli üzletek tulajdonosai
lesznek, de nem csak ők: a közlekedés lassulását Natanjától Asdodig fogjuk tapasztalni mindannyian. ◙
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése