Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2016. szeptember 19., hétfő

Terrortámadás a Heródes-kapunál: két rendőr megsérült, a támadót semlegesítették ♦ Netanjáhu rendkívüli kormányülést hívott össze


Hétfőn reggel a jeruzsálemi Óvárosban, a Heródes-kapunál (héberül Virágok kapuja, שער הפרחים) arab terrorista késsel nyakon szúrt két rendőrt. A 38 éves rendőrnő igen súlyos, a 47 éves rendőr közepes sérülést szenvedett. A rendőrnőt az esti órákban még az intenzív osztályon kezelik, miután életmentő műtéten esett át.

A támadóra rálőttek, állapota válságos.

Péntek óta ez a hetedik palesztin-arab terrortámadás Jeruzsálem, illetve Hebron térségében.

Binjamin Netanjáhu miniszterelnök vasárnap este rendkívüli kormányülést hívott össze annak megvitatására, hogy miképpen lehet a súlyosbodó terrorhullámot megfékezni, és garantálni a közeledő őszi ünnepeken az Óvárosba látogató zsidók biztonságát. ◙

2016. szeptember 18., vasárnap

Izraeli Vasutak: átalakítások, fennakadások ♦ Három tel-avivi vasútállomás hétfőtől nyolc napig zárva lesz ♦ Sűrített pótbuszjáratok – és hosszú dugók várhatók


2020-IG: GYORSVASÚT JERUZSÁLEMBE, EILATRA, TIBÉRIÁSRA
A jeruzsálemi villamos gyorsvasút építésével kapcsolatos átalakítások miatt hétfőre, szeptember 19-re virradó éjféltől szeptember 27, kedd hajnali 5 óráig zárva tart a Tel Aviv Hásálom (az Azrieli tornyok alatt), a Tel Aviv Szavidor (főállomás) és a Ramat Aviv (Tel Aviv Egyetem) állomás.

A vasutak észak (Naharia, Haifa, Hedera, Natanja) felől csak Herzliáig közlekednek, míg a dél felőli járatok (Askelon, Asdod, Rehovot, Beer Séva, Lodd) csak a Tel Aviv Háhágáná állomásig közlekednek. 

A munkálatok a nap 24 órájában fognak folyni, ami egy évekig tartó átalakítás és modernizálás kezdete: új sínpárok, jelzőberendezések, vezetékek, feljárók kerülnek a helyükre. 

A következő hónapokban 420 kilométernyi sínpárt újítanak fel, és új síneket fektetnek le ott, ahol eddig csak egyetlen sínpár volt, és szerelvényeknek be kellett várniuk az ellenkező irányból jövő vonatokat.

Az észak és dél közötti járatok Herzlia és Lodd között egy Tel Avivot megkerülő sínpárt fognak használni, ez azonban ritkán, óránként fog közlekedni.

Pótlásképpen ingyenes autóbuszokat állítanak be az autóbusztársaságok 777, 888 és 999. járatszámokkal, átlagosan 20 percenkénti járatsűrűséggel.

A fizetős autóbuszvonalak is sűrítik járataikat. Mindez tekintélyesen megnöveli az amúgy is zsúfolt autóutakon a dugók hosszúságát és időtartamát.

A katonáknak különjáratok állnak a rendelkezésükre. ◙

2016. szeptember 16., péntek

Köszöntünk, elektromos autóbusz! ♦ Tel Avivban, a 4. vonalon fognak járni ♦ Hadüzenet a légszennyezésnek

AZ ELSŐ AJTÓ MELLETTI FELIRAT: TÁÉJ SZOLELOT – AKKUMULÁTOR-CELLÁK

Egy éves sikeres kísérleti működtetés után munkába állnak az első tisztán elektromos, akkumulátorral üzemelő autóbuszok. (Más források elektrolit-kondenzátor tömböket jelölnek meg, mint energiaforrást.)

Az első négy elektro-busz Tel Avivban, a Dan társaság 4. számú vonalán fog közlekedni, és lassanként az 5. számú és a többi nagyforgalmú járaton is bevezetik.

Régen várt jó hír ez az ország legnagyobb – elővárosaival hárommilliós – városának, amelynek lakosai egyre szennyezettebb levegő szívására vannak kárhoztatva. A városi zajártalom is csökkenni fog: az elektro-buszok szinte teljesen hangtalanul közlekednek.

A kínai gyártmányú, 50 ülőhelyes buszok utasterének hosszúsága 12 méter. Karbantartási költségeik lényegesen alacsonyabbak, mint diesel-motoros társaiké.

Az egyetlen rossz hír – az ára. Nagyon drága. A befektetés azonban lassan, de biztosan megtérül, hiszen a diesel-olaj, amellett, hogy kipufogógáza az egyik legnagyobb légszennyező, nem lesz örökké elérhető, míg az akkumulátorok előállítása és pótlása hosszútávra sem jelent problémát. ◙