Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2017. szeptember 26., kedd

Lövöldözéses terrorakció Jeruzsálem mellett • Három halott, egy súlyos sebesült Har Adar településen • A tettes a szomszéd arab falu lakosa volt – lelőtték


Kedden reggel a Jeruzsálemtől 15 kilométerre, nyugatra fekvő Har Adar település bejáratánál a határőrök gyanúját felkeltette egy palesztin arab, aki a településre belépni készülő munkások között érkezett. Amikor az észrevette, hogy figyelik, inge alól pisztolyt rántott és a határrendőrökre lőtt. 


A megtámadott határrendőrök rálőttek, de addig négyen közülük megsebesültek, két civil biztonsági őr és Solomon Gavriah határrendőr törzsőrmester (20) halálosan, egy további személy súlyosan. A lövöldözésben a támadó, a 37 éves Nimer Dzsamal a szomszédos Beit Szurik palesztin faluból is életét vesztette. Nimer Dzsamal érvényes munkavállalási engedéllyel rendelkezett, és már korábban is dolgozott Har Adarban. A négygyerekes apa saját feleségével is kegyetlenkedett, úgy, hogy az gyermekeit hátrahagyva Jordániába menekült előle.

A hadsereg körülvette a palesztin falut, ahonnan a gyilkos kiindult, és a közeljövőben lerombolják a házát.


A Hamasz üdvözölte az újabb gyilkos támadást, és azt az "El Aksza intifáda új szakaszának" nevezte. 

A történtek után felvetődik a kérdés: hogyan volt lehetséges, hogy a terrorista egy ócska, rozsdás pisztoly fél tárját ki tudta üríteni automata fegyvert viselő katonákra és őrökre, amíg azok észbe kaptak és visszalőttek?! ◙

Forrás: a Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió hírei és hírportálja

2017. szeptember 24., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet • Néhány szó a tiszteletről


Tovább lépünk a héber szavak zömét alkotó hármas gyökök rejtélyeinek a kutatásába. Előttünk a KÁF (כ) – BÉT (ב) – DALET (ד) hármas, amelyben a héber nyelv logikus építkezése meglepő  összefüggéseket rejt.

Kol hákávod –כל הכבוד  – halljuk gyakran az elismerést kifejező szólást. Szószerinti, esetlen fordítása: minden tisztelet, amiből a kávod a tisztelet. A kávod – כבוד – jelentése: tisztelet, tisztesség, becsület, tekintély. A rabbi megszólítása: kvod háráv. A bíróé: kvod hásofét, illetve kvod hásofetet, ha bírónővel állunk szemben.

A mechubád – מכובד – jelentése: tisztelt, becsült.

A kóved – כובד – szó „súly” jelentésű. „Merkáz hákóved” – מרכז הכובד – súlypont, a „kóved ros” – כובד ראש – pedig megfontoltságot jelent, azt, hogy a „ros”, a fej helyesen mérlegeli a dolgok súlyát.

A „kávéd” – כבד – jelentése nehéz, súlyos. Nőnemben „kvédá” – כבדה. (Ugyanez a „kávéd” májat is jelent: azonos alakú, eltérő jelentésű szavakról van szó, mint a magyarban az ég-ég, vár-vár stb. párok.)

A „kvudá” – כבודה – szóval a repülőtéren találkozhatunk: a reptériek ezzel a szóval illetik az utas csomagját, amit felvihet (vagy nem) a gépre. A „kvidá” – כבידה – viszont a fizikából ismert nehézkedési erő, vagyis a gravitáció.

A „kvédut” – כבדות – nehézkességet jelent, beszédben, járásban, netán felfogásban.

A „háchbádá” – הכבדה – súlyosbodást jelent, például beteg állapotával kapcsolatban, de ha a meteorológiai jelentés úgy szól, hogy „háchbádá böómesz háchom” (הכבדה בעומס החום) – akkor a hőterhelés súlyosbodásáról ad hírt.

Egyértelmű rokonszenv övezi a „kibud” – כיבוד – szót. Étellel kínálás a jelentése. Meghívók alján gyakori kedvcsináló a „kibud kál” – כיבוד קל – megjegyzés, vagyis könnyű ételkínálás: szendvicsek, aprósütemények teszik vonzóvá a mégoly unalmas társaságot vagy értekezletet is.

A Tízparancsolat ötödik parancsolata a „Tiszteld apádat és anyádat”. Az eredeti héber „Kábéd et ávichá vöet imechá” – כבד את-אביך ואת-אמך  – „kábéd” szava nem csak a tanulmányunkban első „tiszteletre” vonatkozik, hanem az utolsóra, a „megkínálásra” is. Bizony, az van benne, hogy kínáld étellel (is) idős, önmagát már eltartani nem képes szülődet!

Vajon miért lett ez a parancsolat az első öt közé sorolva, amelyek az Istennel kapcsolatos parancsolatok? (A másik öt az ember és ember közti együttélést szabályozza: Ne gyilkolj, ne lopj, stb.)

Itt a legmagasabb szférákhoz értünk...
A héber szavak betűi számértékeket is képviselnek. Az ALEF az 1, a BÉT a 2, a GIMEL a 3, és így tovább, mígnem a JUD-nál elérünk a 10-hez. A következő betű, a KAF a 20, a LAMED a 30, stb.
Nos, a kábéd (KÁF – BÉT – DALET) számértéke (gimátriának hívják a zsidó ezotérika művelői) – 26. Ugyanannyi, mint Isten kimondhatatlan neve, a JHVH számértéke: 26.

Ezek szerint szüleink tisztelete és megkínálása öreg korukban EGYENLŐ az Isten tiszteletével! ◙

Héber nyelvtanítás (Skype-on is)
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2017. szeptember 22., péntek

Drámai változások jelei a Palesztin Autonómiában • Hanijje Ramallában is?


Iszmail Haníjje, a Hamász vezetője kijelentette: visszaadja a hatalmat a Nyugat által mérsékeltnek tekintett Mahmud Abbásznak, a Palesztin Autonómia elnökének.

Felajánlotta, hogy  tartsanak általános választásokat az Autonómia teljes területén, vagyis a Nyugati Parton (Ciszjordánia) és a Gázai övezetben, aminek eredményeképpen új palesztin egységkormány jönne létre.

A legújabb közvélemény-kutatási felmérés a palesztinok között azonban az ellenkező irányba mutat. A Palesztin Autonómia lakosságának a kétharmada Mahmud Abbász (Abu Mázen) lemondását akarja, helyébe Iszmail Hanijjét választaná.

A palesztin politikai és felmérési központ (PSR) közzétette a Ciszjordániában és a Gázai övezetben szeptember 14 és 17 között tartott közvélemény-kutatás eredményeit. A mintavételben 1270 ember vett részt.

A felmérés fontosabb adatai a következők:

• Ha most tartanának palesztin elnökválasztást, a Hamász gázai vezére, az 54 éves Iszmail Hanijje legyőzné a 82 éves Mahmud Abbászt.
• A válaszadók kétharmada le is mondatná a Palesztin Autonómia elnökét, Mahmud Abbászt.
• A válaszadók 50 százaléka szerint a Palesztin Autonómia intézménye csak terheket ró a palesztin népre.
• A válaszadók kétharmada úgy véli, hogy a Templom-hegy körüli zavargásokból levont tanulságok után a palesztin ellenállás most inkább az erőszakmentes tiltakozásokra és a diplomáciai erőfeszítésekre összpontosít.
• A Fatach még mindig a legerősebb szervezet a Nyugati Parton, de ereje gyengül. Támogatottsága a Gázai-övezetben drámai mértékben csökkent: az előző felmérés 40 százalékáról mindössze 28 százalékosra.

Ezekből az a következtetés vonható le, hogy Hanijje a demokratikus elvek kihasználásával tervezi kivenni az egész Autonómia fölötti irányítást az idős Abbász kezéből, ami, ha sikerül neki, Izraelt új helyzet elé állítja. ◙
  
FORRÁS: A Debka biztonságpolitikai portál