Tovább lépünk a héber szavak zömét alkotó
hármas gyökök rejtélyeinek a kutatásába. Előttünk a KÁF (כ)
– BÉT (ב) – DALET (ד)
hármas, amelyben a héber nyelv logikus építkezése meglepő összefüggéseket rejt.
Kol hákávod –כל הכבוד – halljuk gyakran az elismerést kifejező szólást.
Szószerinti, esetlen fordítása: minden tisztelet, amiből a kávod a
tisztelet. A kávod – כבוד – jelentése: tisztelet, tisztesség,
becsület, tekintély. A rabbi megszólítása: kvod háráv. A bíróé: kvod
hásofét, illetve kvod hásofetet, ha bírónővel állunk szemben.
A mechubád – מכובד – jelentése: tisztelt, becsült.
A kóved – כובד – szó „súly” jelentésű. „Merkáz hákóved” – מרכז הכובד – súlypont, a „kóved ros” – כובד ראש – pedig megfontoltságot jelent, azt, hogy a „ros”, a fej
helyesen mérlegeli a dolgok súlyát.
A „kávéd” – כבד – jelentése nehéz, súlyos. Nőnemben „kvédá” – כבדה. (Ugyanez a „kávéd” májat is jelent: azonos alakú, eltérő
jelentésű szavakról van szó, mint a magyarban az ég-ég, vár-vár stb. párok.)
A „kvudá” – כבודה – szóval a repülőtéren találkozhatunk: a reptériek ezzel a
szóval illetik az utas csomagját, amit felvihet (vagy nem) a gépre. A „kvidá”
– כבידה – viszont a fizikából ismert
nehézkedési erő, vagyis a gravitáció.
A „kvédut” – כבדות – nehézkességet jelent, beszédben, járásban, netán
felfogásban.
A „háchbádá” – הכבדה – súlyosbodást jelent, például beteg állapotával
kapcsolatban, de ha a meteorológiai jelentés úgy szól, hogy „háchbádá
böómesz háchom” (הכבדה בעומס החום) –
akkor a hőterhelés súlyosbodásáról ad hírt.
Egyértelmű rokonszenv övezi a „kibud”
– כיבוד – szót. Étellel kínálás a jelentése.
Meghívók alján gyakori kedvcsináló a „kibud kál” – כיבוד קל – megjegyzés, vagyis könnyű ételkínálás: szendvicsek,
aprósütemények teszik vonzóvá a mégoly unalmas társaságot vagy értekezletet is.
A Tízparancsolat ötödik parancsolata a
„Tiszteld apádat és anyádat”. Az eredeti héber „Kábéd et ávichá vöet imechá”
– כבד את-אביך ואת-אמך – „kábéd” szava nem csak a
tanulmányunkban első „tiszteletre” vonatkozik, hanem az utolsóra, a
„megkínálásra” is. Bizony, az van benne, hogy kínáld étellel (is) idős, önmagát
már eltartani nem képes szülődet!
Vajon miért lett ez a parancsolat az első
öt közé sorolva, amelyek az Istennel kapcsolatos parancsolatok? (A másik öt az
ember és ember közti együttélést szabályozza: Ne gyilkolj, ne lopj, stb.)
Itt a legmagasabb szférákhoz értünk...
A héber szavak betűi számértékeket is
képviselnek. Az ALEF az 1, a BÉT a 2, a GIMEL a 3, és így tovább, mígnem a
JUD-nál elérünk a 10-hez. A következő betű, a KAF a 20, a LAMED a 30, stb.
Nos, a kábéd (KÁF – BÉT – DALET) számértéke
(gimátriának hívják a zsidó ezotérika művelői) – 26. Ugyanannyi, mint Isten
kimondhatatlan neve, a JHVH számértéke: 26.
Ezek szerint szüleink tisztelete és
megkínálása öreg korukban EGYENLŐ az Isten tiszteletével! ◙
Héber nyelvtanítás (Skype-on is)
Halmos
László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com
Nagyon köszönöm.
VálaszTörlés