Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2019. április 4., csütörtök

Április négyről szólt...


Szólt hát. Énekeltük énekórán, kötelező úttörőkórus-foglalkozáson, szólt a rádióban, az ötvenes évek végétől láttuk-hallottuk a televízióban is.

Indulj az útra, és vissza ne nézz…

No meg: éljen május elseje. Még a gimis németórán is fújtuk: Erster Mai, Erster Mai, Alle Menschen werden frei. Felvonultunk előbb szüleink munkahelyével, később felvonultunk mi magunk is.

És a november hetedikék! Orosz órán persze, hogy szigymóje nájábrjá. Ünnepeltünk mi minden nyelven, a proletár internacionalizmus jegyében. Ki lelkesen, ki kevésbé.

Május kilencedikén minden évben osztálykirándulás volt a budai hegyekbe. A béke első napján.

Nálunk, otthon (ez a fogalom számomra életem végéig apám házát jelenti) április 2-a volt az ünnep. Ezen a napon szabadult fel a lichtenwörti asszony-láger, ahová 1944 novemberében édesanyámat is hajtották a bécsi „halálmenetben”. A 2500-ból 800-an jöttek vissza.

Az életben maradt magyarországi zsidóknak 1945 tavasza valóban felszabadulás volt. Hogy Magyarország többi lakosának az volt-e, vita tárgya: 1990 előtt baráti asztaltársaságoké, később nyílt teret kapott a téma.

A gellérthegyi Felszabadulási emlékmű mellől hamar eltűnt a „davajgitáros” szovjet katona szobra. A főalak, a pálmaágat tartó asszony maradt. (Városi legenda szerint Kisfaludy Strobl eredetileg a háborúban repülőszerencsétlenség áldozatává lett Horthy István kormányzóhelyettes emlékének szánta az alkotást.)

Vácon, ahol a hetvenes évek elején katonai szolgálatomat töltöttem, bizalmas beszélgetésekben nem egy bajtársam ápertén kijelentette: kár, hogy a második világháborút nem a németek nyerték meg. 

Hogy ebből a törzsökös magyarságnak mi haszna származott volna, nem tudható: a „mi lett volna, ha” a történelmi vizsgálatok tabuja. A német fajelmélet mindenesetre a magyarokat nem tekintette árjáknak. (Az indoeurópai fehér rassz „árja” kinevezése maga is sült marhaság: szabad iráni a jelentése.)

Nem szóltam hozzá, de megszívleltem a címül választott dal kezdősorát: Indulj az útra és vissza ne nézz. Leszerelésem után az első adandó alkalommal úttalan utakon, érvényes útlevél nélkül  elindultam Izrael felé.

Vissza-visszanézek, ez igaz. Ottmaradt édesanyám, ottmaradtak barátaim, ottmaradt szeretett szülővárosom, Budapest. Ottmaradt az a szomszéd, aki apámat a munkaszolgálatból való visszatérésekor meleg levessel vendégelte meg: jobb neki sem volt. Ott maradt a hívő katolikus szomszédasszony, aki anyám visszatértekor sírva köszöntötte őt: Klárikám, minden nap imádkoztam érted! 

Tizenegy évvel később, ’56 november elején ugyanő csengetett be hozzánk: Klárikám, a Mari írja ám össze a ház zsidó lakóit, hogy átadhassa a névsort annak, aki megint kéri! A Mari házbizalmi volt – és maradt az újabb orosz bevonulás után is.

Újabb felszabadulás? Apám ebből már nem kért. Összepakolta mindazt, amire út közben szükségünk lehet, ám az orosz tankok már az utcánkat lőtték. Maradtunk.

Visszanézek életem első 24 évére. Mit tagadjam: nekem szép volt. Izraeli létem 45 éve alatt vagy tízszer látogattam vissza Magyarországra, amely szülőföldem volt és marad, ahol szüleimnek és egykori jó- és rosszakaróinknak már csak sírjai domborulnak, és egykori baráti köröm is fogyóban.

De minden május kilencedikén meghatódva nézem a szovjet hadsereg Izraelbe alijázott zsidó veteránjait, akik évről évre kevesebben vannak, de még felvonulnak. Erre az egy napra ismét magukra öltik egyenruhájukat, rendfokozataikkal és kitüntetéseikkel.

Felszabadítóink voltak. Nekünk mindenképpen. ◙

2019. március 30., szombat

Gáza: húszezer rendbontó az izraeli határon ✲ Onnan kövek, innen könnygáz ✲ Egy tüntető meghalt


A Kán Kol Jiszráél, az izraeli közszolgálati rádió szombat délutáni hírei szerint húszezer, magukat tüntetőnek nevező erőszakos rendbontó gyűlt össze öt helyszínen a Gázai-övezet és Izrael határán. * 

[* Az esti hírek 41 ezer tüntetőről és két halottról, valamint útban lévő egyezkedésről szólnak, egyiptomi közvetítéssel.]

A tömegből köveket dobálnak a határ innenső oldalon álló határőrök felé és gumiabroncsokat égetnek. 

A katonák a szokásos tömegoszlató eszközökkel, elsősorban könnygázgránátok bevetésével védekeznek, illetve akadályozzák meg a határkerítés átszakítását.

Az időközben a helyszínre érkezett egyiptomi delegáció arról számolt be, hogy nem értek el semmilyen, megnyugvást célzó  megegyezést.

A rendbontást irányító úgynevezett "ellenállási bizottságok"  szóvivője hangsúlyozta: Izraelben megígérték, hogy nem lőnek a tüntetőkre. Az izraeli rádió közölte: palesztin jelentés szerint egy 17 éves palesztin tüntető meghalt, harminchárman rosszul lettek a könnygáztól.

A határőrség a szokásos fegyverhasználati utasítás szerint csak akkor használ lőfegyvert, ha a határ túloldaláról fegyveres támadást intéznek az izraeli erők ellen.

Az eddigieknél erőszakosabb demonstráció indoka egyrészt a Hamasz által péntekenként bevezetett "Visszatérési menet" -rendbontások első éves évfordulója, másrészt az izraeli arabok által megtartott "Föld napja", amellyel egy 1976-ban történt súlyos megütközésre emlékeznek: ennek akkor hat arab halálos áldozata volt. ◙

2019. március 29., péntek

Hahó, az órákra rájött a nyár!



Péntekre, március 29-re virradó éjjel – hivatalosan éjjel 2 órától – életbe lépett Izraelben a nyári időszámítás: az órákat egy órával előre, 3 órára kellett átállítani.

A nyári időszámítás az idén október 27, vasárnapig marad érvényben. 

(Európában vasárnapra, március 31-ére virradó éjjel 2 órától kezdődik a nyári időszámítás, és ott is október 27-ig tart, így pénteken és szombaton Magyarország és Izrael között nem egy, hanem két óra lesz a különbség. Légiutasok ezt vegyék figyelembe!)
 
A komputer- és okostelefon-szolgáltatók a készülékek rendszeróráit a nyári, illetve a téli időszámítás életbeléptekor központilag átállítják.