Ha minden a tervek szerint megy.
A Netanjáhu kormány a napokban a költségvetési
törvény keretében elfogadta egy új nemzetközi repülőtér létesítését 2019-es
határidővel az ország északi részében, Galileában, Ramat Davidban, nagyjából
Haifa és Afula között.
Ramat David jelenleg a Légierő bázisa, elődjét
még a britek építették. Jiszráél Katz közlekedésögyi miniszter keresztülvitte, hogy a 2015-ös költségvetésből
jusson az óriásprojektre, bár az jórészt magántőkéből fog épülni, az úgynevezett
BOT rendszerrel. A rövidítés a „Build, Operate, Transfer”, azaz építsd fel,
működtesd és add át szavakat takarja. Lényege, hogy a vállalkozói-befektetői
csoport a maga tőkéjéből megépíti, a szerződés szerint 20 vagy 25 évig működteti – ez idő alatt a
haszon az övé – majd a meghatározott idő lejártával átadja az államnak. Ilyen
módszerrel épült Izraelben az észak-déli irányú 6. számú fizetős műút.
Mi volt olyan sürgős?
Izrael egyetlen nemzetközi repülőtere, a loddi
Ben Gurion Repülőtér kapacitása 16 millió utas fogadása évente. Ezt a
kapacitást előreláthatólag már a jövő évben, vagyis 2015-ben el fogja érni. Egy
második nemzetközi repülőtér megépítése tehát a legsürgősebb feladatok közé
tartozik, hiszen Izraelt a tenger és négy arab állam fogja közre, mely utóbbiak
közül kettő ellenséges, kettő barátságtalan. Izraelt lényegében csak a tenger
és a levegő köti össze a külvilággal.
Miért éppen Galileában?
Egy második repülőtér létesítéséről nem
kevesebb, mint 15 éve vitatkoznak. Szóba került két katonai repülőtér: a Beér
Séva melletti Nevatim vagy a Hedera közelében lévő Éjn Semer átalakítása
polgári célokra, de felvetődött egy futurisztikus ötlet is: mesterséges sziget
létesítése repülőtér céljára, valahol Herzlia előtt, a Földközi tengerben.
A Galilea melleti döntés legfontosabb oka az,
hogy a meglévő katonai repülőtér révén az infrastruktúra (műszaki felépítmény)
részben már adott.
A másik ok: a külföldről Izraelbe tartó turizmus
jelentős része Galileába irányul.
Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter meggyőződését
hangoztatja: a repülőtér építése, majd annak működése igen sok munkahelyet teremt,
ami zsidó lakosságot fog vonzani az immár arab többségű Galileába a
túlnépesedett tel-avivi „vízfejből”.
Kevésbé lelkesek a leendő nemzetközi repülőtér
közelében fekvő kibucok és mosávok lakosai, akik a fejük fölött éjjel és nappal
le- és felszálló gépek zajától tartanak. Arról nem is szólva, hogy egy jövőbeli
háborúban a libanoni és a szíriai határhoz meglehetősen közel fekvő objektum
kiemelkedő célpont lehet. ◙