Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2012. február 19., vasárnap

A mobilhálózatok adóantennái mint eső-jósok

Évek óta szenvedélyes vita tárgya a mobiltelefon-társaságok magas háztetőkre szerelt adóantennái: okoznak-e egészségi károkat a környék lakóinak, vagy sem. A vita az egész világon felkavarja a szenvedélyeket és jó jövedelmet biztosít az ügyvédeknek. Izrael azonban az első ország, ahol a beszélgetéseken túl más célra is használják az országos hálózatot képező antennarendszert.

Hogy mire? Hiszik, vagy nem – esőjóslásra.

A Tel Aviv Egyetem szakértői egyszerű dologra jöttek rá. Közismert, hogy amikor esőfelhők érnek egy terület fölé, a mobil-készülékek vételében kisebb-nagyobb zavarok következnek be. Ez a rádióhullámok terjedése miatt van, amire az esőfelhő-frontok hatást gyakorolnak.

Az izraeli kutatók azonban arra is rájöttek, hogy a mobiltelefonok átmeneti vételi zavaraiból igen pontosan lehet következtetni az ország különböző részei fölé érkezett esőfelhők kiterjedésére, sőt, a leesett csapadék mennyiségére is. Miután pedig a celluláris (mobil) antennák sűrűn lefedik az ország csaknem teljes területét, segítségükkel pontos és gyors eső-térkép készíthető.

Ezzel a módszerrel nem csak eső, hanem jégeső, köd és hó mennyisége is mérhető. A csapadék hatására bekövetkező változásokat ternmészesen nem “fülre”, egyszerű mobilkészülékeken mérik, hanem térerő-mérő műszerekkel, amelyet minden egyes mobil-adóantenna közelében elhelyeznek és a mért adatokat egy komputeres központba gyűjtik.

Az új izraeli módszer pontosabb mérést ad a csapadékról, mint az eddigi műholdas és radaros módszerek. Ez pedig igen nagy segítséget jelent mind a polgári, mind a katonai repülésnek. ◙

Felkészülés Tel Aviv védelmére: “Vaskupola”-próba az ország központjában

A Cáhál, az Izraeli Hadsereg egy "Vaskupola" tipusú (Kipát Barzel héberül, Iron Dome angolul) rakéta-elhárító üteg felállítását tervezi Tel Aviv körzetében.

Ilyen üteget első ízben helyeznek el az ország legsűrűbben lakott központi régiójában, az elővárosaival két és fél milliós Tel Avivban.

Az üteg elhelyezése egy rakétatámadást szimuláló gyakorlat része lesz, mint arról a ynet internetes hírportál értesült vasárnap.

"Vaskupola" egy háromrétegű légvédelmi rendszer része, amely együtt működik a "Nyíl" (Chéc; Arrow), a "Varázsvessző" (Sárvit hákeszem, Magic Wand) radarral, szuper-számítógéppel és műholdakkal, és világszerte mintául szolgál terroristák által bevethető tömegpusztító fegyverek kivédésére.

"Vaskupolát" már sikerrel próbálták ki Askelon és Asdod körzetében, ahol már legelső bevetése alkalmával bíztató arányban sikerült a levegőben elfognia és megsemmisítenie a Gázai-övezetből kilőtt rakétákat.

Az elhárító üteg néhány napig lesz elhelyezve Tel Avivban: ez alatt bekalibrálják a radarokat és egyéb érzékelőit.

Az AMAN, az izraeli katonai elhárítás tudomása szerint mind a Gázából rakétázó Hamasz, mind a magát Libanonba befészkelt, az előbbinél lényegesen fejlettebb és veszélyesebb fegyverzettel bíró Hezbollah képes rakétáival elérni Tel Aviv körzetét, Izrael "szilicium-völgyeit" Herzlián, Kfár Szábán és másutt, valamint a loddi Ben Gurion repülőteret is. ◙

FORRÁS: ynet internetes hírportál

A Vasúttársaság fejleszt, a karbantartók sztrájkolnak, a fékberendezés füstöl

Ofer Éjni, a Hisztadrut, a Szakszervezetek Szövetségének a főtitkára teljes mellszélességgel kiáll a vasúti karbantartók követelése mellett, akik maguknak követelik az újonnan beszerzett motorvonatok karbantartását is.

Az Izraeli Vasutak ugyanis a közeljövőben úgy szerződik az újonnan beszerzett motorkocsikat gyártó kanadai Bombardier vállalattal, hogy a karbantartást e vállalat szakemberei fogják végezni. A vasutasok követelésük alátámasztására a múlt héten önkényesen leállították a vasúti közlekedést az egész országban.

Ám, mialatt a karbantartók és a velük szövetséges vasúti alkalmazottak közismerten erős és agresszív munkástanácsa követeléseivel ismét megbénítani készül a fél országot, újból súlyos és veszélyes hibák mutatkoznak a már közlekedő szerelvényekben.

Vasárnap (február 19) délután a Nahariából Haifa és Tel Aviv irányába induló szerelvény fékberendezése füstölni kezdett. A motorvonat vezetője a nyílt pályán leállította a vonatot. Tűz szerencsére nem keletkezett, riadalom az utasok között igen.

A vasúti kommunikációval is gondok lehetnek, miután az ilyenkor hivatalból kihívandó tűzoltók a ynet internetes hírportálból értesültek a történtekről. ◙