Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. december 7., vasárnap

Damaszkusz melletti repülőtereket bombázott a Légierő ♦ Palesztin hírforrás: S300 tipusú rakéták semmisültek meg ♦ Két halott: mindkettő a Hezbollah embere


A szíriai és Hezbollah-kötődésű libanoni Al Manar televíziók közlései szerint az Izraeli Légierő gépei vasárnap délután két, Damaszkuszhoz közeli repülőteret támadtak, egyikük a szíriai főváros nemzetközi légikikötője közelében. 

A beszámolók tíz robbanásról szólnak. Vasárnapi beszámolók szerint nem voltak személyi sérülések, hétfői közlések azonban két halálos áldozatról tettek említést. Mindkettő a Hezbollah embere volt, egyikük magas rangú személy.

Egy palesztin hírportál szíriai értesülésre hivatkozva közölte: a célpontok orosz gyártmányú S300 tipusú föld-levegő rakétákat tároló raktárak voltak. Abból, hogy a rakéták a damaszkuszi nemzetközi repülőtér közvetlen közelében voltak elraktározva, arra lehet következtetni, hogy frissen érkezett rakétaszállítmányról van szó, amelyet Damaszkuszon keresztül szállítottak volna tovább Libanonba, a Hezbollah számára.

A hírt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg, és nem cáfolták. 

Szíria elrettentő szankciókat követel ez ENSZ-től Izrael ellen.

Libanoni keresztény internetes honlap idén januárban közölte, hogy Latakia szíriai kikötővárosban hatalmas robbanást hallottak. A honlap annak idején nem bocsátkozott részletekbe, de vélhető, hogy ott is Izrael elleni támadásra felhalmozott rakéták semmisültek meg. ◙

Fedezd fel a héber nyelvet ♦ Igen, kész!

A mai lecke a KAF-NUN (כ-נ) kéttagú gyökről és származékairól szól, amelyből igenlést, helyeslést, kész létet kifejező szavakat alkotott a héber nyelv.

Mindezek alapszava a héber „igen”, amely így hangzik: kén, leírva: כֵּן. A teljesség kedvéért írjuk le a „nem”-et is, ami a héberben: lo, leírva: לֹא

Az „igen”-hez hasonló az áchén (אָכֵן), ami megerősíti az előtte mondottakat, „valóban”, „bizony” értelemben. Az uvchén (וּבְכֵן) kifejezés magyarra az „így azután”, „ennél fogva” szavakkal fordítható.

Az élő beszédben az előbbieknél gyakoribb náchon (נָכוֹן) szó „helyes”, „úgy van” jelentésű.

A löháchin (לְהָכִין) főnévi igenév jelentése: elkészíteni; jelen időben méchin (מֵכִין) (elkészít, előkészít, felkészít), nőnemben méchiná (מֵכִינָה), múltidőben héchin (הֵכִין), nőnemben héchiná (הֵכִינָה).

A muchán (מוּכָן) azt jelenti, hogy készen van, elkészült; nőnemben mucháná (מוּכָנָה).

A hácháná (הֲכָנָה) előkészületet jelent. A möchiná (מְכִינָה) előkészítés; az egyetemi előkészítő kurzus héberül möchinát universzitá (מְכִינָת אוּנִיבֶרְסִיטָה).

Fentiek távolabbi rokona a tóchen (תֹּכֶן), ami tartalom jelentésű. Ebből származtatta a modern héber a tochnit (תָּכְנִית) szót, ami műsort, programot jelent, az utóbbi években pedig a tochná (תָּכְנָה) szót, számítógépes szoftver, illetve program értelemben.

Kakukktojás: a hasonlóan hangzó, állomást jelentő tácháná (תַּחֲנָה) szónak fentiekhez nincs köze, minthogy azt CHET (ח) betűvel írják. ◙

HÉBER NYELVOKTATÁS: 

Halmos László

052-3260834

izraelihirlevel@gmail.com

2014. december 6., szombat

Forradalom az ultraortodox asszony-társadalomban: adjatok nekünk méltó képviseletet – vagy nem megyünk szavazni!

RACHELI IBENBOIM (29) HÁRÉDI AKTIVISTA. ÖNKORMÁNYZATI TANÁCSBA JELÖLTÉK. MEGFENYEGETTÉK, VISSZALÉPETT. 

A harédi – ultraortodox – asszonyok felemelik a fejüket. Kilépnek a kóser konyhák gőzéből.

Az idők változását jelzi, hogy háromezer ultravallásos lány és asszony a minap a Facebookon tette közzé álláspontját. Történelmi igazságot követelnek: megfelelő képviseletet a Kneszetben és más politikai fórumokon. Megelégelték, hogy Tóra-tudós férjeik és apáik a fejük fölött döntsenek őróluk.

A kampány hivatalosan pénteken, december 5-én vette kezdetét egy nyílt levéllel, amelyet mind az askenázi (európai eredetű) Tórahű Zsidóság – Jáhádut HáTorá – párt, mind pedig a SASZ, a szefárd, a közel-keleti országokból származó ultraortodoxok pártja rabbi-vezetőinek címeztek.

“Megggyőződésünk, hogy ultraortodox asszonyok tisztességgel és igazságosan tudnák képviselni a közösség érdekeit a Kneszetben. Sok tehetséges harédi nő van, akik szívesen és odaadóan foglalkoznának az ultraorthodox lakosság szükségleteivel.

Eljött az idő, hogy megkapjuk a bennünket megillető respektust. Elvégre mi vagyunk a családok kenyérkeresői, mi viseljük a Tóra-tanuló férfiak terheit. Soha ne feledjék: mi vagyunk a harédi pártokra szavazók 50 százaléka!”

A meggyökeresedett konvenciók ellen lázadó hölgyek kilátásba helyezték: ha nem kapnak megfelelő arányú képviseletet a Kneszet ultravallásos pártjaiban – nem mennek el szavazni.

Az ultraortodox életvitelt folytatók száma Izraelben meghaladja a másfél milliót. (Izrael összlakossága 2014. végén 8 millió, ebből 6.2 millió zsidó.) 

*

Az izraeli valóságot kevésbé ismerők számára: a tipikus ultraortodox, vagy héberül harédi családban a férfiak többsége egész életét a tanházakban – jesiva, kollél – tölti. 

Igen sok család az asszony munkájából és család-támogató segélyekből él. A szerencsésebb harédi családoknál a férfiak kereskedelemmel vagy ipari tevékenységgel foglalkoznak: ők gyakran támogatják a tanházakat, illetve a szegényebb sorsúakat.  

Az askenázi ultraortodox férfiak tipikus viselete: fekete kaftán vagy sötét kabát, fekete cipő, kalap, szombaton és ünnepkor strájmlinak vagy szpodiknak nevezett prémes kalap – az izraeli nyár párás forróságában is. Az ing alól kilóg a szemlélőrojt, a cicit (cicesz).

A szefárd ultraortodoxok öltözete kevésbé üt el az általános lakosságétól, de a hosszúujjú fehér ing alatt ők is cicitet viselnek.

A lányok-asszonyok – askenáziak és szefárdok – nyakig begombolt blúzban, bokát is betakaró szoknyában (soha nem nadrágban) járnak. Férjes asszonyok parókát viselnek.

Férfi nőnek kezet nem ad, idegen asszony mellé nyilvános helyen – vonat, autóbusz – nem ül le. Számos botrányt okozott, amikor idegen asszony-utasokat az autóbusz hátsó felébe utasítottak.
  
Különböző csoportjaik szellemi vezetői minden esetben rabbik, akiknek döntése az illető csoport számára megfellebbezhetetlen.

A tipikus harédi család népes: a családtervezés nem a módszerük. Gyakori a nyolc-tíz, sőt több gyerekes család. Hadköteles korú ifjaik a hadseregből a közelmúltig automatikus felmentést kaptak; ez a közeljövőben valószínűleg változni fog.

Mindez nem vonatkozik a nemzeti-vallásos táborra, amelynek tagjai európai öltözetben járnak, tipikusan horgolt kipát (fejfedőt) viselnek, a férfiak világi szakmákat is tanulnak, dolgoznak és katonáskodnak.


Lányaik és asszonyaik a hárédi asszonyokéhoz hasonló decens öltözéket viselnek. ◙