Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2015. október 30., péntek

A legnagyobb géppark-bővítés az El Al fennállása óta: kilenc „Dreamliner” gépet vásárol 1.25 milliárd dollárért


Izrael nemzeti légitársasága, az El Al 1948-as megalakulása óta a legnagyobb tranzakciót ütötte nyélbe, amikor kilenc darab Dreamliner gépet vásárolt az amerikai Boeing vállalattól. Ez a gazdaságosan, kiváló hatékonysággal működő géptípus a közép- és hosszútávú járatokra alkalmas.

A beszerzés hivatalos aláírására csütörtökön került sor, amelyen egyebek között részt vett Ray Conner, a Boeing utasszállító repülőgépgyárának az elnök-vezérigazgatója, David Maimon, az El Al légitársaság vezérigazgatója és Jiszráél Katz  közlekedésügyi miniszter.

A „bevásárlás” összértéke egy és negyedmilliárd, vagyis 1250 millió dollár.

Az El Al ezen kívül lizingel (kölcsönbérletbe vesz) hat darab Boeing 787-8 és 787-9 tipusú sugárhajtású gépet is, amelyek mind az üzemanyag-felhasználásban, mind a repülési biztonságban, mind pedig az utazóközönség kényelmes szállításában elsőrangú paraméterekkel rendelkeznek.

Valamennyi fent említett géptipus a legújabb technológiával készült, szemet gyönyörködhető belső kiképzéssel és különleges kényelmi szolgáltatásokkal rendelkeznek.

Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter bejelentette, hogy a Haifa közelében lévő Ramat David katonai repülőtér polgári reptérré történő átalakítása folyamatban van. Az Eilat tőszomszédságában épülő, vadonatúj Timná – Ramon repülőtér építése is jó ütemben halad, így Izraelenek egy helyett nemsokára három, sugárhajtású gépeket fogadni képes nemzetközi repülőtere lesz. ◙

2015. október 27., kedd

Nem szűnnek a kődobálások ♦ Netanjáhu visszavonná 80 ezer kelet-jeruzsálemi palesztin tartózkodási engedélyét

SUÁFÁT: SZÓRAKOZIK AZ IFJÚSÁG...

Binjámin Netanjáhu miniszterelnök két héttel ezelőtt egy minisztertanácson felvetette annak a lehetőségét, hogy megvonják több tízezer kelet-jeruzsálemi palesztin arab lakos izraeli tartózkodási engedélyét.

Suáfát, Dzsabel Mukabber és más kelet-jeruzsálemi negyedek lakosai szűnni nem akaró kő- és gyújtóbomba-dobálással zavarják a városi közlekedést, rendszeresen támadják a jeruzsálemi villamos szerelvényeit, és több véres terrorcselekmény elkövetői is innen indultak ki.

Az önkormányzati hatóságok a közelmúltban előregyártott betonblokk-válaszfalakat helyeztek el e negyedek határában.

A tartózkodási engedély megvonása a legagresszívebb lakosságú Suáfát menekülttáborát és Kafr Akab negyedet érintené. Mindkét negyed Jeruzsálem önkormányzati határain belül fekszik.

Netanjáhu szerint meg kell vizsgálni annak a lehetőségét, hogy a renitens lakosság tartózkodási engedélyét felülvizsgálják. A kormányfő a kérdés megvitatását indítványozta, egyúttal felvetette további rendőri és katonai erők állomásoztatását a problémás negyedekben.

Az ellenzék, de a kormány-koalíció egyes képviselői szerint is a válaszfalak, amennyiben huzamosabb időn át a helyükön maradnak, “felszeletelnék” Jeruzsálemet, és az 1967-ben egyesített főváros megint zsidó és arab részekre tagolódna.

Az elgondolás, ha Netanjáhu kitart mellette, a Kneszet elé kerül, mint törvényjavaslat, amely egykönnyen nem kapná meg a szükséges többséget. Ezenkívül a Legfelsőbb Bírósághoz is folyamodhatnak a terv ellenzői, és a nemzetközi visszhang is kedvezőtlen lenne. ◙

Két nappal a vihar után: 8000 háztartásban még mindig nincs villany

Kedden reggel, két nappal a rendkívül heves vasárnapi eső- és szélvihar után nyolcezer háztartásban még mindig nincs elektromosság-szolgáltatás. Az érintett terület Ráánáná, Kfár Szábá, Natanja és a Sáron-körzet más települései.

A Chevrát Chásmál, az izraeli elektromos áramszolgáltató társaság technikusai keddre virradó éjjel is dolgoztak a megrongálódott távvezetékek javításán.

Ennek ellenére Ráánáná és Kfár Szábá önkormányzatai és civil szervezetek kormányszintű kivizsgálást szorgalmaznak a Chevrát Chásmál mulasztásainak a kivizsgálására. ◙