Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. augusztus 9., csütörtök

Rakéta-sortűz dél-Izraelre, légiriadó Beer Séván ✴ Evakuálhajták Szdérot lakosságát ✴ A Légierő 150 támadást hajtott végre ✴ Csütörtök este óta tűzszünet

CSÜTÖRTÖK ÉJJEL: A LÉGIERŐ VÁLASZA GÁZÁNAK

Szerda este fél nyolckor a Hamasz újabb rakétatámadás-sorozatot kezdeményezett Izrael ellen. Csütörtök délutánig 200 rakéta és aknagránát érte Izrael területét.


Szdérot térségében egy személy súlyosan, huszonöten könnyebben megsebesült. Szdérot városában négy rakéta lakóépületet talált el. 


A Vaskupola rakéta-elfogó ütegek mintegy 30 rakétát semmisítettek meg a levegőben: ezeknek a röppályáját a műholdas rendszer úgy ítélte meg, hogy sűrűn lakott területet fenyegetnek.

A Légierő az éjszakai órákban összesen 150 célpontot támadott a Gázai-övezet teljes területén. A Hamasz 18 sebesültet jelentett.


Csütörtök délután 3 óra előtt megszólaltak a légvédelmi szirénák Beer Séván és a közeli településeken. Röviddel ezt követően rakéta csapódott be a város közelében, beépítetlen területen.


A Gázától 45 kilométeres távolságra fekvő Beer Sévát legutóbb 2014 nyarán, a Cuk Ejtán (Szilárd sziklaszirt) hadművelet idején érte rakétatámadás a Gázai-övezetből, így a mostani támadás az idén március óta tartó konfliktus súlyos eszkalációját jelenti.


Csütörtök reggeltől csapatösszevonások folynak a héberül "Ótef Ázá"-nak nevezett térségben, a Gázai-övezet körzetében. A térségben és Beer Séva közelében további Vaskupola-ütegeket telepítenek. 


A kormány csütörtök este rendkívüli ülésen vitatta meg a legutóbbi fejleményeket. Egy hosszan tartó háború esetén sor kerülhetne Szdérot városa és több kisebb izraeli település evakulására. 

Izrael egyelőre nem célozza meg a Hamasz polgári és katonai vezetőit, sem a rakéta-üzemek mérnökeit, bár a katonai elhárítás többé-kevésbé ismeri tartózkodási helyeiket. "Kilövésükre" csak egy a mostaninál is súlyosabb eszkaláció esetén kerülne sor, mint "második taktikai lépcsőre".


A Hátország-parancsnokság (Pikud háóref) elrendelte a Gázai-övezet közelében az ifjúsági táborok bezárását, a mezőgazdasági munkák felfüggesztését, az Askelon közelében fekvő Zikim-parton pedig megtiltotta a fürdőzést.


Csütörtök este a helyi Hápoél Beer Séva labdarúgó csapat és a ciprusi Nicosia csapata közötti mérkőzést megtartották. 

Az Al Dzsezíra televízió szerint csütörtök éjjel 22:45-től tűzszünet lépett érvénybe, főként egyiptomi közvetítéssel. ◙

2018. augusztus 3., péntek

Hírek a Szombat előtt


"HOGY ELREPÜLT MÉG EGY HÉT... BÉKÉS SZOMBATOT ÉS KELLEMES HÉTVÉGÉT"
○ Az elmúlt napok legforróbb híre az úgynevezett „nemzettörvény” (Chok háleom – חוק הלאום) volt, amely Izrael Államot zsidó nemzetállammá nyilvánítja. Ez magában foglalja a héber nyelv hivatalos nyelvvé tételét – míg az arab nyelvnek különleges státuszt biztosít – a kék-fehér Dávid-csillagos zászló állami zászló, a Hátikvá a nemzeti himnusz, immár törvényben biztosítva.

Ez egy alaptörvény (chok jeszod – חוק יסוד), amelyet a kormány elfogadott és a Kneszet megszavazott. Az alaptörvények Izraelben az alkotmányt helyettesítik. A baloldal, de különösen a drúz és az arab kisebbség az alaptörvény visszavonását követeli, mert szerintük az másodrangú állampolgárokká fokozza le őket. A drúz kisebbség aktív részt vállal az ország védelmében. Két magas rangú drúz tiszt tiltakozásul már leszerelt, egy harmadikat a hadsereg távolított el kötelékéből. További viharok várhatók az izraeli közéletben.

○ Az etiópiai olék már hosszú évek óta azzal vádolják az askenázi elitet, hogy apartheid politikát folytat a sötétbőrű honfitársak ellen. Tény, hogy a két nagy csoportban Izraelbe hozott törzs társadalmi és kulturális beilleszkedése kívánni valókat hagy maga után. 

A legutóbbi sérelem a főleg ultraortodox igényeket kiszolgáló Bárkán borászati üzemben érte őket, ahonnan az etiópiaiakat áthelyezték a borral közvetlen kapcsolatban lévő egységekből. Az indok: az ultraortodox rabbinátus nem tekinti őket zsidóknak, márpedig ezen a helyen csak zsidók lehetnek jelen. A vita még nem zárult le.

○ Ugyancsak az utóbbi napok híre, hogy az oroszok és az irániak által támogatott Asszad-féle kormányerők az iszlámista terroristák visszaszorítása során egyre közelebb kerülnek a Golán-fennsíkon az izraeli határhoz. A szíriai belháború lövedékei rendszeresen átjutnak izraeli területre, amire Izrael légi- és tüzérségi megtorlással reagál. Legutóbb egy, az Asszad-erők elől menekülő terrorcsoport 200 méterre megközelítette az izraeli határt. A határőrség hét fegyverest megölt.

○ Izrael a szíriai polgárháborúban aktívan részt vevő orosz felet arra kérte, hasson oda, hogy a vele és az Asszad-erőkkel szövetséges iráni fegyveres erők, amelyek nyílt fenyegetést jelentenek Izrael számára, hagyják el Szíria területét. Az oroszok csak arra hajlandóak, hogy iráni szövetségeseik 85 kilométernél közelebb ne jöjjenek a Golán-határhoz. Izrael ezt átmeneti megoldásként elfogadta.

○ Szünet nélkül folyik a Gázai-övezetből a tűzsárkányok és robbanó léggömbök eregetése Izrael irányába. Jelenleg ENSZ- és egyiptomi közvetítéssel tárgyalások folynak Izrael és a Hamasz között. A Gázát irányító terrorszervezet a szabotázs beszüntetéséért cserébe az övezet szárazföldi, tengeri és légi blokádjának teljes feloldását követeli, míg Izrael a 2014-es Erős Sziklaszirt (Cuk Ejtán) hadművelet során hősi halált halt két katona maradványainak az átadásához ragaszkodik. ◙

2018. július 29., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet! ✴ Adás-vétel a héberben


Az ár és az áru, a bér és a bérlés, a kereskedés és az eladás fogalmait a héber nyelv három egymáshoz hasonló, és egymással meglehetősen könnyen összetéveszthető szócsoporttal fejezi ki.

A SZÁMECH – CHET – RÉS (ס-ח-ר) a kereskedelemmel, áruval, árusítással kapcsolatos szavak gyöke.
A száchár (סַחַר) jelentése: kereskedelem. A miszchár (מִסְחָר) ezzel rokonértelmű szó.
A „kereskedni” főnévi igeneve: liszchor (לִסְחוֹר)
A szochér (סוֹחֵר) – kereskedő.  Ezek után nem meglepő, hogy az áru az szchorá (סְחוֹרָה), amit a magyar jassznyelv is átvett, „szajré” formában.
A száchár-mecher (סַחַר-מֶכֶר) kifejezés üzletelést, „seftelést” jelent.

A MEM – CHÁF – RÉS (מ-כ-ר) hármas gyök az eladással kapcsolatos fogalmakra utal.
A mecher (מֶכֶר) – eladás, akárcsak a mechirá (מְכִירָה). Ami csak mintának lett kitéve az üzletben, írás figyelmeztet, hogy nem eladó, vagyis „lo lim’chirá” (לא לִמְכִירָה). Az árverés viszont mechirá pumbit (מְכִירָה פּוּמְבִּית), ahol a pumbi (פּוּמְבִּי) jelentése nyilvános (a TÁV –  ת – e szó végén nőneművé teszi a jelzőt, mert a jelzett szó, a mechirá nőnemű).
A mochér (מוֹכֵר) eladó, de ha hölgy az illető, akkor mocheret (מוֹכֶרֶת). Az „eladni” főnévi igeneve: limkor (לִמְכּוֹר).

A SZIN – CHÁF – RÉS (ש-כ-ר) gyök is fizetséggel, pénzzel kapcsolatos szavak alapja.
A száchár (שָֹכָר) bért, fizetséget jelent. Az ügyvédnek járó honorárium sz’chár tirchá   (שְֹכַר טִרְחָה), szó szerint „a fáradozás bére”. A mászkóret (מַשְֹכוֹרֶת) – fizetés. A bérből és fizetésből élő alkalmazott héber megnevezése: száchir (שָֹכִיר).
Aki lakást ad ki vagy bérel, jól ismeri a „szchirut” (שְֹכִירוּת) kifejezést, ami bérlést jelent. Az ügyletet általában bérbeadási szerződés, chozé szchirut (חוֹזֶה שְֹכִירוּת) előzi meg.
A bérbe adó a mászkir (מַשְֹכִּיר), nőnemben mászkirá מַשְֹכִּירָה)), a bérlő pedig a szochér (שֹוֹכֵר), nőnemben szocheret (שֹוֹכֶרֶת). Bérbe adás: hászkárá (הַשְֹכָּרָה). Gépkocsi bérbeadása: hászkárát rechev (הַשְֹכָּרָת רֶכֶב).
A bérbe adott tárgy vagy ingatlan jelzője a „száchur” (שָֹכוּר); a bérbe adott lakás: dirá szchurá (דִּירָה שְֹכוּרָה). 

HÉBER NYELVOKTATÁS: 
Halmos László
052-326 0834
izraelihirlevel@gmail.com