Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2020. február 29., szombat

Izgalmas hét előtt ✧ Kneszet-választás és vírusriadó



— Szombat este már csak másfél napra állunk a másodjára megismételt, egy éven belül harmadik Kneszet-választás előtt. 

Miután a legtöbb felmérés változatlanul döntetlent jelez a két nagy vetélkedő, a Likud (Netanjáhu) és a Kék-fehér (Ganz-Lapid) között, és a mérleg nyelve, a Jiszráél béjténu (Lieberman) most sem tűnik hajlandónak ide vagy oda billenni, nem az a kérdés, hogy ki szerez több szavazatot, inkább az, hogy hány szavazópolgár lesz hajlandó részt venni ezen a már-már bohózattá fajuló fordulón.

— A koronavírus, és annak agresszív terjedése immár hetek óta a vezető hír Izraelben is. Nálunk Olaszországból érkezett gépek utasai vonultak karanténbe; a Tel Avivhoz közeli Siba-kórház után a haifai Rambam kórházban is nyitottak karantén-részleget. Izrael lakosságát az Egészségügyi Minisztérium arra kéri, hogy minél kevesebbet utazzon külföldre.


Jelenleg összesen 12 személyt tartanak nyilván fertőzöttként, és mintegy 6000 személyt potenciális veszélyeztetettként, akik fentiekkel közeli érintkezésbe kerülhettek. Utóbbiaknak két hetes otthon-tartózkodást javasoltak, amelynek betartása az érintettekre van bízva...


— Az El Al, Izrael nemzeti légitársasága  számos járatát törölte, ami igen súlyos veszteséget jelent a vállalatnak. A vezetőség a 6000 alkalmazottból ezernek készül felmondani, de az El Al felszámolása is a lehetőségek között szerepel. 


Hogy az óriási kínai gazdaságot sújtó krízis, a gyártás és a világkereskedelem bizonytalan ideig várható válsága milyen pénzügyi, és abból fakadó politikai, netán biztonsági problémákat fog előidézni – a nem is távoli jövő aggasztó, nagy kérdése. ◙

2020. február 25., kedd

Ádár hava, 5780 ✡ אדר תש"ף



„Mi senihnász Ádár, márbin beszimhá” (מי שנכנס אדר מרבין בשמחה) – tartja a mondás, vagyis amikor beköszönt Ádár hava, sokasítjuk az örömöt.

Ez a közel két hét múlva, március 9-én, hétfő este kezdődő Purim ünnep farsangi hangulatára ad egy kis előzetest. 

Ádár a zsidó naptár tizenkettedik, utolsó hónapja. Akkor melyik az első? A Tóra hagyománya szerint mostani után következő Niszán. A zsidó naptár tehát nem Tisrivel kezdődik, amelynek pedig „Ros hásáná”, az év feje az első napja (Ros = fej). Tisri mégsem az első, hanem a hetedik hónap. 

Az idén egyetlen Ádár havunk van. Néhány évenként – 19 évenként 7 alkalommal – második Ádárt is beiktatnak, hogy korrigálják a szoláris (a Földnek a Nap körüli pályájához alkalmazkodó) naptár és az annál rövidebb lunáris (a Holdnak a Föld körüli keringésén alapuló) naptár közötti különbséget.  

Legyen hát minden olvasómnak, vallástól, nemtől, magasságtól, szem- és hajszíntől függetlenül vidám, egészséges, gondmentes hónapja – a következő és az azután következő Ádárig, és azon is túl! ◙

2020. február 22., szombat

Ami nem megy... A harmadik Kneszet-választás előtt egy éven belül


Közeledünk a harmadik (másodszorra újrázott) Kneszet-választáshoz - egy éven belül. Vasárnap már csak nyolc napra vagyunk március másodikától. Hétfői nap, amelyen a Teremtés Könyve szerint a Jóisten egyszer sem mondta, hogy jó (ki tov, כי טוב), ellentétben a következő, keddi nappal, amikor viszont kétszer is. Rossz ómen?

Az e sorok írójával egyívásúak (70) emlékezhetnek a Leninnek tulajdonított mondásra: „Ami nem megy, azt ne erőltessük”

A legtöbb felmérés szerint ez ugyanolyan patthelyzetet fog eredményezni, mint az előző kettő. Sem Netanjáhu, sem Ganz nem lesz képes minimális többséget, 61 képviselőt delegálni a 120 tagú Kneszetbe. Vagyis fennáll egy negyedik forduló eshetősége. További ügyvivő, határozatképtelen kormánnyal, megszavazott idei költségvetés nélkül, a honvédelemre vonatkozó bármilyen konkrét kezdeményezés lehetősége nélkül egy kritikus geopolitikai helyzetben. 

A választási propaganda milliói bő sugárban folynak el az állami költségvetésből, mint súlyos sebesült ereiből a vér…

A pártok „pártoskodása” mit sem változott. A két vallásos párt, a Tóra-Zsidóság (Jáhádut háTorá) és a keleti (szefárd ritusú) ortodox zsidó párt, a SASZ a Likud mellett áll.  Bibi ellenzéke, a Káhol-Láván az élén álló Beni Ganz esküdözései ellenére képtelen lenne kormányképes koalícióra az Egyesült Lista arab pártszövetség részvétele nélkül – így viszont elveszítené a zsidó szavazatok javát.

A mérleg nyelvét változatlanul megtestesítő Avigdor Lieberman és pártja, az Izrael az otthonunk (Jiszráél béjténu) csakis azzal a feltétellel lenne hajlandó csatlakozni bármilyen koalícióhoz, ha az törvénybe iktatja az ultraortodox fiatalok (fiúk) kötelező katonai szolgálatát, az „egyenlő teherviselés” elvén.

Aminél kevés nagyobb marhaság van. Bocsánat, Lieberman…

Durva beszólásom indoklásául ismét a koromat kell felhozni. Emlékszem egy interjúra, valamikor a hetvenes évek végéről. A riporter az akkori vezérkari főnök, Ráfáel Éjtán, a legendás Ráful véleményét kérte ki a hárédi (ultraortodox) fiatalok kötelező bevonultatásáról.

A tábornok válasza két szóból állt: Hász vehálilá! (חס וחלילה). Isten őrizzen!

Ráful, az újkori Izrael egyik legendás harcosa tudta, mint beszél. Tudta, hogy milyen kibékíthetetlen ellentét áll fenn a katonaság és a jesivák világa között.

Akkor mi a teendő?
Megint az emlékezetem segít.

Ariel Sáron, egy, a Ráfulhoz, Rábinhoz, Álonhoz, Dájánhoz hasonló katonai géniusz, aki, hozzájuk hasonlóan nem éppen szerencsés kézzel nyúlt bele a politikába, így nyilatkozott: „Ha katonáimnak azt mondanám, hogy induljunk Damaszkusz ellen, szó nélkül felsorakoznának. Ha azt mondanám, hogy vonuljunk fel a Kneszetbe és döntsük meg a kormányt, szemberöhögnének.”

Ez így van rendben. De akkor mi a teendő?

Talán egy közmegegyezéses szakértői kormány kellene. A minisztériumok élén bizonyítottan lelkiismeretes, tudós emberek állnának. A választás jogát pedig minimális iskolázottsághoz, és, bizony, katonai szolgálathoz és munkában eltöltött évekhez kötnék.

Az olék és alijázni szándékozók állampolgársága megadásáról pedig nem a rabbinátus, hanem pártatlan szakértői bíróság döntene, és – mint pl. az Egyesült Államokban öt év után – az itt eltöltött idő mérlegelése, vagy a külföldön, az ottani társadalmakban és a zsidó közösségekben végzett munka alapján.


Vagyis az a polgár kaphatna szavazati jogot a zsidó államban, az dönthetne jövőnk felől – zsidó vagy drúz vagy beduin; férfi vagy nő, többé vagy kevésbé vallásos), aki letett valamit az asztalra! ◙