Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2011. augusztus 21., vasárnap

Gázai övezet: a Hamasz rakéta-offenzívát indított Izrael ellen • Beér Seván Grad-rakéta ölt • Újabb válság Egyiptom és Izrael kapcsolataiban

Az Eilat közelében, csütörtökön végrehajtott összehangolt palesztin terrortámadás után az izraeli légierő támadást hajtott végre a Gázai övezetben, amelynek során a terrorakcióért felelős “Népi Ellenállási Bizottságok” nevű terrorszervezet több vezetője, továbbá egyikük kisgyereke életét vesztette.
Palesztin jelentés szerint a légierő támadásaiban összesen 14 palesztin személy vesztette életét. A Gázai övezetet uraló Hamasz bejelentette, hogy véget vet az eddig vállalt tűzszünetnek.
Péntek hajnal óta közel száz rakétát lőttek ki izraeli területre. Míg a legtöbb “Kasszam” rakéta lakatlan területen ért földet, pontosabb és pusztítóbb hatású “Grad” rakéták Asdodban, Ofakimban és Beér Seván robbantak.
Szombaton este egy “Grad” tipusú rakéta Beér Seván megölt egy 38 éves férfit, aki autóján kilencedik hónapos állapotos feleségéhez volt útban. Egy további sebesült állapota válságos.
A támadások vasárnap reggel is folytatódtak.
*
Az egyiptomi határ közvetlen közelében csütörtökön lezajlott tűzharc során az izraeli fegyveres erők a túlsó, egyiptomi oldalról tüzelő terroristákra is lőttek, aminek következtében, egyiptomi jelentések szerint, hat egyiptomi rendőr életét vesztette.
Egyiptom pénteken bocsánatkérést követelt Izraeltől. Izrael ehelyett sajnálkozását fejezte ki a történtek fölött és az eset közös kivizsgálását kérte. Egyiptom szombaton közölte: a “sajnálkozás” nem elégséges.
*
Kairóban napok óta tömegek tüntetnek az izraeli követség előtt, az izraeli követ kiutasítását és az izraeli zászló eltávolítását követelve. A zászlót szombaton este sikerült eltávolítaniuk az épületről és helyébe egyiptomi zászlót kitűzni.
A jelenlévő rendőri erők nem avatkoztak közbe.
*
Ellentmondó jelentések láttak napvilágot az egyiptomi kormány állítólagos szándékáról, hogy “tanácskozásra” visszahívja a Tel Avivban szolgáló egyiptomi nagykövetet. Szombat esti hírek szerint erről nincs szó. ◙

2011. augusztus 18., csütörtök

Terrortámadás Eilat közelében – nyolc halott, 31 sebesült • A Légierő aznap este felszámolta a támadásért felelős terrorcsoport vezetőit

Csütörtökön kora délután a Sínai félszigetről izraeli területre beszivárgott palesztin terroristák négy, egymást követő fegyveres támadást hajtottak végre.

Az alaposan megtervezett és összehangolt terrorakció-sorozatban először déli 12 után egy Eilat felé tartó zsúfolt autóbuszt vettek tűz alá.
Fél egy körül az egyiptomi határ közelében, a megtámadott autóbusz irányába tartó katonai őrjárat gépkocsija mellett robbant egy útszélen elrejtett bomba.
Tíz perccel ezt követően ugyanebben a körzetben egy gépkocsira lőttek aknagránátot, amely célt tévesztett.
A negyedik támadásra fél kettő körül került sor: antitank rakétát lőttek egy autóbuszra, amely egy közelben haladó gépkocsit talált el. A gépkocsi valamennyi utasa életét vesztette.
A hadsereg riasztott egységei felvették a harcot a támadókkal, akik közül hetet megöltek. Az összehangolt, több színhelyen végrehajtott támadásban legalább 15 terrorista vett részt. A katonák látták, amint több fegyveres átmenekül egyiptomi területre.
Az esti órákban a körzetet átfésülő határrendőrség egy veterán tisztje esett el a terroristák utolsó ellenállási gócának a felszámolása közben.
A támadásnak hat izraeli polgár, egy katona és egy rendőrtiszt esett áldozatul.
Az egyiptomi kormány délután közölte, hogy országának semmi kapcsolata nincs a terrorakciót elkövetett sejtekkel.
*
A ynet hírportál értesülése szerint Jordánia figyelmeztette Izraelt egy készülő terrortámadásra.
*
Izraeli katonai források úgy tudják, hogy a terrorakció elsődleges célja katonarablás volt, amelyet a helyszínre érkező egységek gyors és erélyes reakciója akadályozott meg.
*
Csütörtök este az izraeli légierő támadást hajtott végre Rafiach (Rafah) városban, a Gázai övezet déli részén. A támadásban a terrorakcióért felelős "Népi Ellenállási Bizottságok" nevű fegyveres csoport három vezetője, két további tagja, továbbá az egyik vezető gyereke is életét vesztette, miután a szervezet vezetősége egyikük házában gyűlt össze.
*
Ehud Barak honvédelmi miniszter súlyos aggodalmának adott hangot, amiért az egyiptomi hatóságok nem képesek kezelni a Gázai övezetből a Sínai félszigetre és onnan Izraelbe átszivárgó terrorizmust.
*
Binjamin Netanjáhu miniszterelnök a Honvédelmi Minisztérium tel-avivi központjában dícsérettel emlékezett meg a titkosszolgálatok és a Légierő összehangolt akciójáról, amelynek következtében, mint mondta, "a terrorakció irányításáért felelős személyek már nincsenek az élők sorában. A miniszterelnök hozzátette: a terrorcsoportok súlyos árat fognak fizetni tetteikért.
*
Csütörtökön este 21 óra után a Gázai övezetből két rakétát lőttek ki Askelon városára. A város határában felállított "Vaskupola" rakéta-elhárító rendszer mind a kettőt a levegőben megsemmisítette. ◙

2011. augusztus 17., szerda

A cionizmus kísérlete

Nem, semmi esetre sem kísértete: kísérlete. Próbája.
Válasz-kísérlet a Történelem legrejtélyesebb, legtragikusabb kihívására: egy nép érthetetlen, felfoghatatlan kiválasztására a többi nép közül Odafentről.
Mert ha más nem is, sorsa, történelme akkor is bizonyítaná különállítását a többiektől.

Olyan ez, mintha az óvodában egy gyereket – és mindig ugyanazt a gyereket – folyton a sarokba állítanák, máskor pedig az óvó néni megdícsérné a többiek előtt. Megint ezt a gyereket.
Hát, egy bizonyos: nem ez a gyerek lesz a legnépszerűbb az oviban!
Ennyit Izrael népének, másképpen a zsidó népnek a “különtettségéről” (pontosan ennyit tesz a magyarul szentnek fordított héber “kádos” vagy a szentséget jelentő “kódes”).

Induljunk a kezdetektől.
A sokak által már szitokszóként használt „cionizmus” lényegét csak így lehet – ha lehet – megérteni.
A Biblia tanúsága szerint Jákob Isten angyalától kapta az Izrael, a héber eredetiben Jiszráél nevet.
(Az "angyal" olvastán ne gondoljunk templomokban ábrázolt libaszárnyas emberkékre. "Jákob létrája" sem tűzoltólétra volt, hanem egy átlépési lehetőség egy másfajta téridő-síkra. Mindezt a ma élő embereknek is csak segédképekkel lehet elmagyarázni, hát még a 3000 évvel ezelőttieknek.)
A bibliai hely Mózes első könyve (32:29). A 34. fejezetben, a Jákob-Izrael nagyapjának, Ábrahámnak ígért földön, Kánaánban lánya megerőszakolásáról és a tett véres megtorlásáról olvasunk.
A tragikus jelenet Söchemben játszódott, amely ma Nablusz néven palesztin város.
Előjel?
A 35. fejezetben Isten magának Izraelnek is odaígéri a később róla elnevezett országot. De ebben a fejezetben is van három halál, nevezetesen Jákob-Izrael felesége, Ráchel és apja, Izsák halála, majd Debóra, Rebeka dajkája halála.
Akad más is: Reuvén, Jákob-Izrael elsőszülöttje “feltakarja atyja takaróját”, vagyis a papa ágyasával hál.

Oknyomozó cikkünkben átugrunk vagy 700 évet. Át az egyiptomi rabszolgaság éveit, át a sivatagi vándorlást, a Bírák korát, Saul és Jonathán drámáját, és megérkezünk a fiatal Dávidhoz, aki kis csapata élén csellel elfoglal egy Cion nevű erődöt, amely később Jeruzsálem jelképe lesz.
(Jut eszembe: “Böéjn táchbulot jipol ám; ut'suá börov joéc”, magyarul: Csel nélkül elesik a nép; menekvés sok tanácsadó által van – ez a Moszád mottója, egyenesen Salamon Példabeszédeiből. Hja, kérem, kis nép csellel él túl…)

Elmúlik az Izrael történetének fehér hollója, a néhány nemzeti egységben és biztonságban eltöltött évtized, Dávid és Salamon királysága. Az ország kettészakad az északi Izrael (Jiszráél) és a déli Júdea (Jehudá) királyságokra. Előbb Izrael tíz törzse, majd Júdea két törzse kerül száműzetésbe. Előbbieket máig keresik…
Júdea népe a babilóniai száműzetésben siratja Ciont. Igen, ekkor már Ciont, “pars pro toto”: Cion alatt Jeruzsálemet és a teljes Izrael-földet értve.

"Babilon folyóvizeinél, ott ültünk és sírtunk,
mikor Cionról megemlékeztünk.
A fűzfákra függesztettük hárfáinkat,
Mert énekszóra nógattak ott elfogóink,
kínzóink pedig víg dalra, mondván:
Énekeljetek nékünk Cion énekei közül!
Hogyan énekelnők az Úrnak énekét idegen földön?!
Ha elfelejtkezem rólad, Jeruzsálem,
felejtkezzék el rólam az én jobbkezem!... "

(Olvasóim közül sokan ismerhetik az idézett 137. zsoltárt, ha nem máshonnan, hát Boney M-ék “By the Rivers of Babylon” dalából. A héber Cion szó a magyar Bibliákban Sion-ként szerepel.)

Megszületett a cionizmus, a Cion utáni vágyakozás, 2600 évvel ezelőtt. Ez a száműzetés, mint tudott, hetven évig tartott: Zerubável vezetésével a száműzöttek és leszármazottaik kis hányada visszatért, “alijázott” a Szentföldre. (Az alija szó jelentése “felmenetel” más országból Izraelbe, de így nevezik az Izrael bármely pontjából Jeruzsálembe vezető utazást is.)

Vagyis a zsidó megtelepedés “Cionban” elölről kezdődött, mint Józsua, Nun fia idejében. A lerombolt Első Templom helyén megépült a Második – az ott időközben megtelepedett más nép erős ellenkezése közepette.

Tanulság: nincsen üres hely, főleg egy ilyen forgalmas ponton, mint amilyen a Szentföld.

A második számüzetés a keresztény időszámítás szerinti 70-ben vette kezdetét. A Második Templom is megsemmisült, vele a zsidó államiság.

Tizennyolc évszázad és sok hiábavaló kísérlet után 1890-ben egy Nathan Birnbaum nevű bécsi zsidó újságíró megalkotta a “cionizmus” kifejezést. Néhány év múlva egy másik, budapesti születésű újságíró, bizonyos Herzl Tivadar már az első cionista kongresszuson elnököl. A cionizmus az ókori vallásiból modern politikai kategória lett.

A Szentföldre azonban csak az egymást követő ukrajnai-oroszországi pogromok kergetik az első néhány ezer, majd néhány tízezer zsidó pionírt. Ők nem 70, hanem közel 1900 év óta elhagyatott földet kezdenek művelni a betelepült beduinok és kecskéik által csaknem teljesen elsivatagosított országban.

Az újabb, harmadik zsidó állam 1948-ban tűzben és vérben született. Három nagy és több kisebb háború árán, halálos ellenségek között folytatja páratlan, kirívó történelmét. Katonai, technológiai sikerei elismerést arattak, vezetésének gyakori hibái kint is, bent is súlyos bírálatok tárgya. Ám a Közel-Keleten élő szomszédság és a régi ellenségek gyűlölsége egyre élesebb, az ország és népe fenyegetettsége nő.
Izrael fennállásának két emberöltője után a lelkesedés lelohadt.

Úgy tűnik, a cionizmus drámai, bizonytalan kimenetelű történelmi kísérlet az "örök néppel".

Még a kifejezés sem egyértelmű. Vannak keresztény cionisták, akik szívvel-lélekkel támogatják a zsidó álmot-államot, és vannak ultraortodox zsidó anticionisták, akik Herzl nevét vagy a cionizmust csak a „jimách smo vözichro” (töröltessék el neve és emléke) átokformula kíséretében említik. Hiszen a zsidó állam újjáalapítása és a nép egybegyűjtése a zsidó hagyomány szerint csakis a Messiás feladata lehet.

Herzl közismerten ateista volt. A cionizmus másik meghatározó alakja, Jabotinsky ugyancsak.

A cionizmus valódi értelmét, kiteljesedését talán egy további emberöltő múlva írhatja meg az akkori krónikás.◙