Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2015. október 31., szombat

Kutyaharapást a szőrével? Német katonák kaptak kiképzést Izraelben városi gerillaharcra

Németország hadserege, a Bundeswehr mintegy száz katonája vett részt a Cáhállal, az izraeli hadsereggel közös hadgyakorlaton.

A három hétig tartó, a napokban véget ért gyakorlatot a negevi Ceélim kiképző központban tartották.

A délvidéki kiképzőközpontot úgy alakították ki, hogy abban sűrűn beépített terepen való harcászatot lehessen gyakorolni. Ennek érdekében a palesztin menekülttáborokhoz hasonló „kaszbákat” építettek fel.

A speciális kiképző központot tíz évvel ezelőtt, a második intifáda után hozták létre keresett, rejtőzködő terroristák elfogására, illetve a tervezett akcióik meghiúsítására.

A német katonák ilyen irányú kiképzése nyilván összefüggésban áll a ténnyel, hogy ez év eleje óta több, mint félmillió, zömükben arab országból érkezett migráns érkezett Németországba, ami egyre súlyosabb biztonsági kockázatot jelent. ◙

Orosz utasszállító gép zuhant le a Szináj-félszigeten ♦ Az ISIS-hez csatlakozott helyi terroristák vállalták a gép lelövését

Szombaton reggel a Szináj-felsziget fölött lezuhant egy Airbus A-321-es típusú orosz utasszállító repülőgép, amelynek fedélzetén 224 főnyi utas és személyzet volt.

A gép a kora reggeli órákban Sarm el-Sejkből szállt fel Szentpétervár felé.

A gép roncsait a félsziget északi részén, El-Aris közelében találták meg. A roncsok vizsgálata után az egyiptomi hatóságok közölték: túlélőket nem találtak.

A géppel felszállása után 23 perccel szakadt meg a rádiókapcsolat, amikor a pilóta kényszerleszállási engedélyt kért egy közeli repülőtéren.

A katasztrófa okait az egyiptomi hatóságok technikai meghibásodásban jelölik meg, de szombaton délután a Szináj félszigeten garázdálkodó iszlámista terroristák közölték: ők lőtték le az utasgépet bosszúból, amiért Oroszország támadja az ISIS-t Szíriában. 

A közlést mind Egyiptom, mind Oroszország valótlannak tartja. Az azonban tény, hogy a félsziget légterét egyelőre minden külföldi légitársaság messzire elkerüli. 

2015. október 30., péntek

A legnagyobb géppark-bővítés az El Al fennállása óta: kilenc „Dreamliner” gépet vásárol 1.25 milliárd dollárért


Izrael nemzeti légitársasága, az El Al 1948-as megalakulása óta a legnagyobb tranzakciót ütötte nyélbe, amikor kilenc darab Dreamliner gépet vásárolt az amerikai Boeing vállalattól. Ez a gazdaságosan, kiváló hatékonysággal működő géptípus a közép- és hosszútávú járatokra alkalmas.

A beszerzés hivatalos aláírására csütörtökön került sor, amelyen egyebek között részt vett Ray Conner, a Boeing utasszállító repülőgépgyárának az elnök-vezérigazgatója, David Maimon, az El Al légitársaság vezérigazgatója és Jiszráél Katz  közlekedésügyi miniszter.

A „bevásárlás” összértéke egy és negyedmilliárd, vagyis 1250 millió dollár.

Az El Al ezen kívül lizingel (kölcsönbérletbe vesz) hat darab Boeing 787-8 és 787-9 tipusú sugárhajtású gépet is, amelyek mind az üzemanyag-felhasználásban, mind a repülési biztonságban, mind pedig az utazóközönség kényelmes szállításában elsőrangú paraméterekkel rendelkeznek.

Valamennyi fent említett géptipus a legújabb technológiával készült, szemet gyönyörködhető belső kiképzéssel és különleges kényelmi szolgáltatásokkal rendelkeznek.

Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter bejelentette, hogy a Haifa közelében lévő Ramat David katonai repülőtér polgári reptérré történő átalakítása folyamatban van. Az Eilat tőszomszédságában épülő, vadonatúj Timná – Ramon repülőtér építése is jó ütemben halad, így Izraelenek egy helyett nemsokára három, sugárhajtású gépeket fogadni képes nemzetközi repülőtere lesz. ◙