Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. március 14., szerda

Stephen William Hawking 1942 – 2018



Az elméleti fizika óriása volt, Newtonnal és Einsteinnel egy sorban. Legfőképpen a világegyetem keletkezésének lehetőségei, az anyag megjelenésének problémái foglalkoztatták.

Tudományos pályafutásával párhuzamosan élete nagyrészét egy ritka, általában halálos kimenetelű mozgatóideg-sorvadással folytatott küzdelem kötötte le. Az amiotrófiás laterálszklerózist 21 éves korában diagnosztizáltak nála.

Orvosai közölték: legfeljebb három éve lehet hátra. Mégis több, mint fél évszázad adatott neki ezután: többségét tolószékben, majd betegsége súlyosbodásával beszédre is képtelenül töltötte el. Gépek segítségével kommunikálva tanított és diktálta az elméleteit népszerűsítő könyveket, mint a magyar nyelvre is lefordított "Az idő rövid története" címűt.

Nem volt a barátunk: 2013-ban visszautasította az Izraelbe szóló meghívást, bár többször is járt nálunk, például 1988-ban, amikor átvette a neki ítélt fizikusi Wolf-díjat. 

Vannak véletlenek? Hawking Galilei elhalálozásának 300. évfordulóján született – ezzel dicsekedett is – és Einstein születésnapján halt meg. Ezzel már nem fog dicsekedni...◙

2018. március 9., péntek

Netanjáhu és tsa, avagy tiszt és gentleman


Miniszterelnökünk pénteken délelőtt visszatért az Egyesült Államokból. Nem egyedül: tanácsadói és testőrein kívül Szárá asszony és talán Jáir fiúk is a gépen ültek.

Az 1000-es, 2000-es stb. "ügyek", a miniszterelnök ellenében felsorakozó koronatanúk (édéj mediná), az északi határon az ország légterét veszélyeztető iráni terjeszkedés, az ultraortodox zsarolás – a katonai szolgálat elleni tiltakozás ürügyén robbanhat a koalíció – után újabb feltételezés merült fel.

Ez pedig nem más, mint az, hogy az ország biztonságát – valamennyiünk életét! – érintő egyes kérdésekben Bibi Netanjáhu a katonai elhárítás, a Moszád és más szakértők véleményével ellentétben felesége, Szárá és fia, Jáir véleményére hallgatott, és ebben az értelemben hozott döntéseket! Ezt Nir Chefec, Netanjáhu korábbi média-tanácsadója közölte kihallgatásán.

Az igazságügyi eljárások és bizonyítékok előtt csak remélhetjük, hogy végül bejön a kormányfő által sulykolt mantra: "Nem volt semmi, nem lesz semmi!"...

"Tiszt és gentleman"

Az egyszerű, de némileg olvasott polgárnak azért eszébe jut fenti mondás. Egykor létezett egy iratlan becsület-kódex. Ha egy tiszt, vagy vezető ember nevéhez a tisztességtelenségnek akár csak árnyéka is vetődött, és ez szélesebb körben kitudódott, a szóbanforgó úriember bizony golyót röpített a  fejébe.

Persze, hogy ilyesmire még csak nem is gondolunk. Ám meggondolandó, hogy ha ennyi – akár alaptalan! – gyanú felmerül egy kultúrállam kormányfőjével kapcsolatban, nem lenne-e ildomos vennie a kalapját, és lemondania?

Emlékezzünk csak egy talpig úriember katonánk esetére. Amikor Jichák Rabin ז"ל washingtoni nagykövetünk volt, felesége valami röhelyes összeget, néhény ezer dollárt tartott magánszámlán, amikor akkor törvénybe ütköző volt.

És Rabin leköszönt a nagyköveti állásról!

Változnak az idők, változnak a morális megfontolások.

Meddig változnak még? Merre tart a hajónk, amelynek te vagy, Bibi, a kormányosa? ◙

2018. március 3., szombat

Hiperprojekt épül • Szombat estétől változások Jeruzsálem jármű-forgalmában • A főváros nyugati bejárata, az 1. számú út forgalma erősen korlátozva lesz • Évekig tartó elterelések Jeruzsálem belső közlekedésében is

HA ELKÉSZÜL... DE ADDIG NÉMI KÉNYELMETLENSÉGGEL KELL SZÁMOLNI

Március 3-ától, szombat estétől egyelőre március 15-ig, csütörtökig Jeruzsálem nyugati bejáratánál és az 1-es autópályán kiterjedt infrastrukturális átalakításokra kerül sor.

A „Sáár hábirá”, angolul „Jerusalem Gateway” megaprojekt megvalósítása érdekében több központi útvonalat lezárnak, illetve alternatív sávokra terelnek.


Az átalakítások jelentősen befolyásolják a fővárosba nyugati irányból bevezető útvonal forgalmát. Az 1-es autópálya közvetlen közelében közlekedő, és számos más, központi közlekedési útvonalat és az azokhoz vezető utcákat lezárják a forgalom elől.


A projekt munkálatainak részeként a Sázár utat március 3-tól március 8-ig lezárják a Nordau és az Agrippas elágazás közti szakaszon. Március 10-től március 15-ig a szakasz újra megnyílik, de a forgalmat  időlegesen még évekig leállíthatják. A fővárosba bejövő forgalom évek múlva kétszintes lesz: a felszínen a tömegközlekedés járművei, az alsó, alagút-szinten a magángépkocsik közlekednek majd.


A nyilvánosságot arra kérik, hogy amennyire teheti, egyelőre kerülje el a fenti területeket, és használjon alternatív útvonalakat vagy a tömegközlekedést.


A közlekedési rendezés várható változásainak előrejelzésével párhuzamos utakat bővítettek, és alternatív útvonalakat jelöltek ki, hogy megkönnyítsék a közlekedés áramlását e közbeeső időszakban.


Az alternatív útvonalak: Rabin út, Hánászi hásisi út, Héjchál hámispát út és a Herzl sugárút.


A projekt mérnökei szerint a főváros központi útszakaszainak a lezárása elengedhetetlen a munkálatok haladásához, és azok befejeztével néhány éven belül a környék Jeruzsálem, sőt, egész Izrael legnagyobb és legfejlettebb közlekedési csomópontjává válik, körülötte élénk üzleti és kulturális negyed épül, amely várhatóan 60 000 új munkahelyet teremt.


A még évekig eltartó, nem kis kényelmetlenség áthidalása érdekében Whatsapp “forródrótot” is létesítenek a városi “forródrót” mellett.


A Tel Aviv – Jeruzsálem gyorsvasút tervezett március-végi átadása a forgalomnak jelentősen csökkenthette volna a várható fennakadásokat, ám annak fél évvel történő halasztása legalább nyárközépig tartó hosszadalmas kellemetlenségeket ígér a fővárosba és onnan utazó nagyközönségnek, a Száchárov-elágazásnál folyó munkák pedig mindezeket csak tovább nehezítik. 

A grandiózus, városnegyednyi projektbe 1,4 milliárd sékelt fektetnek be, amelyhez több üzleti, idegenforgalmi, vendéglátói, szabadidős és kulturális központ fog tartozni 24, egyenként 36 emeletes toronyházzal, világvárosi közlekedési csomóponttal, benne a nagysebességű vasútvonal végállomása, két villamosvonal, tömegközlekedési és magánjármű-sávok, kerékpárút és nagy zöldövezet. ◙

FORRÁS: A Jediot Áchronot angol nyelvű hírportálja és a nyomtatott lap március 4, vasárnapi száma, 34. oldal.