Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. szeptember 4., kedd

Iráni fegyverszállítás – utasszállító gépeken • Szíria után Irán Irakban is telepít támaszpontokat



Nyugati hírszerzési források bizonyos jelekből arra következtetnek, hogy Irán utasszállító gépeken szállít harci eszközöket Beirutba, a Hezbollah iszlámista terrorszervezet számára.

Az amerikai FOX hírtelevízió kedd reggeli hírei szerint alapos a gyanú, hogy két, Teheránból felszállt és a beiruti repülőtéren leszállt utasgépen fegyverek, és pontos, úgynevezett irányított rakéták libanoni gyártásához szükséges felszerelések voltak.

Az első július 9-én, a második augusztus 2-án szállt fel Teheránból, és a nemzetközi légifolyosótól eltérő útvonalon jutott el Beirutba; az egyik gép útját megszakítva a damaszkuszi repülőtéren is leszállt. 
Vasárnapra virradó éjfél után újból robbanások rázták meg a damaszkuszi nemzetközi repülőtér szomszédságában lévő légi támaszpontot.

A szíriai állami média rövidzárlatra hivatkozott, az Emberi Jogok Szíriai Megfigyelőközpontja (OSDH) polgári aktivista hálózat szerint ismét Izrael mért csapást az Irán által használt támaszpontra, ahonnan fegyverrel látják el a közeli Libanonban tevékenykedő, és Izrael elpusztítására felesküdött Hezbollah terrorszervezetet, amely Libanonban politikai pártként is működik.

Katonai források szerint a támaszponton rakéták robbantak, amelyeket izraeli repülőgépekről lőttek ki vagy a Golán fennsíkról, vagy libanoni légtérből.

A legutóbbi napok hírei arról szólnak, hogy Irán a vele szomszédos, Izraelhez közelebb eső Irak területét is használja támadó fegyverek telepítésére.

2018. augusztus 30., csütörtök

Elor Azarja nem bánt meg semmit ✲ "Ma is ugyanazt tenném!"


Elor Azarja 19 éves őrmester ország-világ figyelme központjába került, amikor 2016. márciusában egy Hebron közelében lévő ellenőrzőpontba érkezve agyonlőtt egy, a társai által percekkel korábban megsebesített, földön fekvő arab terroristát.


Azarja felelősségre vonása után azzal védekezett, hogy úgy látta, a sebesült terrorista mozog, és ebből arra következtetett, hogy a terrorista utolsó erejével a testére erősített bombát igyekszik felrobbantani.

A Katonai Ügyészség hónapokon át tartó kihallgatások után emberölésért és "nem megfelelő viselkedésért" marasztalta el a katonát. Az ítélet: lefokozás és 18 hónapi letöltendő börtönbüntetés. Azarja 9 hónap után szabadult.

A Jiszráél Hájom napilap hétvégi számában hosszú interjút közölt a "lövő katonával", amely bizonyára újra elszabadítja majd az indulatokat. ◙

2018. augusztus 24., péntek

A híd, ami elválaszt • Ha szombaton épülne, koalíciót robbantana • Elzárni a fő ütőeret – de mikor?


A TERVEZETT HÍD

A híd még el sem készült, és már politikai válságot okoz. Egy gyalogoshídról  van szó, amely az Ájálon főútvonal, és az azzal párhuzamosan futó vasúti sínek felett ívelne át. Neve is van: geser Jehudit, vagyis Judit-híd.


Összeszerelésre váró óriás acéldarabjai ott fekszenek a sínek mellett. Már csak a munkagépekre és kezelőikre vár, hogy a sok-sok tonnás alkotmányt részeiből összerakják és a helyére emeljék.

De mikor?

A Tel Aviv és Ramat Gan között, nagyjából észak-déli nyomvonalon, az Ájálon-csatornával párhuzamosan haladó, kétszer négy sávos fő közlekedési vonal nem csak Tel Aviv és a központi városok, hanem az egész ország legforgalmasabb útja.



Fölötte biztosítana gyalogos áthaladást a régóta tervezett híd. Az eredeti tervek szerint a nehéz mechanikai projektet jelentő összeszerelést és beemelést hat, egymást követő szombaton kellett volna végrehajtani: ehhez a főútvonal forgalmát pénteken este hat órától szombat este hat óráig le kellett volna állítani. (A vasutak pedig péntek estétől szombat estéig amúgy sem közlekednek Izraelben.)

Ám a szombati munkavégzés ellen a két ortodox párt: az askenázi Egyesült Tóra Párt és a szefárd SASZ már előre tiltakozást jelentett be. Márpedig e két párt részvétele nélkül nincs koalíció: Netanjáhu pártja, a Likud vagy kisebbségi kormány alakítására kényszerülne, vagy – ami valószínűbb – új parlamenti választásokat íratna ki.

A világi pártok – a koalíciósok is – vallási kényszerítésről panaszkodnak, ugyanígy a közvélemény jórésze is. (Az ultraortodoxok csak életmentés, vagy háborús fenyegetés esetén egyeznek bele a Szombat megszegésébe.)

Maradna tehát a hétköznapokon történő hídépítés. Az Ájálon átlagos napi forgalma 750 ezer jármű. Lezárása munkanapokon iszonyatos torlódásokhoz, az elterelő utakon jelentkező hiper-dugókhoz vezetne, amelyet a lakosság nehezen állna ki. (Gus Dán-nak, azaz Tel Avivnak és a tucatnyi vele egybeépült kisebb városnak összesen 3 millió lakosa van!) Az ezzel járó többletköltség a Jediot Achronot cikkírója szerint 20-30 millió sékel körül lenne.

Tel Aviv önkormányzata tiltakozik a terv megváltoztatása ellen. Netanjáhu miniszterelnök ha halkabban is, de nemtetszését fejezte ki.

És mit tett a roppant kellemetlen ügy kéretlen főszereplője, Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter? Meghatározatlan időre elhalasztotta a híd-projekt befejezését, amíg alternatív időpontot nem találnak. Ez pedig lehet a jövő évi Peszách több napos félünnepe – vagy, ami kedvezőbb, de technikailag jóval nehezebben kivihető – az éjjeli órákon át történő szerelés.

Katz miniszter mindenesetre elegánsan kibújt a zsenáns szituációból. „Ameddig az új, villamosított Tel Aviv – Jeruzsálem vasút el nem készül, addig semmilyen változtatáshoz nem járulok hozzá az Ájálonon”. A villamos vasútvonal befejezésére pedig még több hónapot kell várni, akár fél évet is. 

A szerkesztő magánvéleménye:

1. Inkább Szombat-tisztelő, mint -tartó vagyok. Izrael spirituális lényege a Szombat. Józanul, ésszel. Óneg Sabbat, a Szombat élvezete. Nem rabsága. Szombatnapon nem fordítok, nem tanítok, nem írok cikkeket. Zenét hallgatok, az internetből tájékozódom.

2. Drága Katz miniszter úr! Amikor a villamosított vasút felső vezetékét szerelik, a hídnak már a helyén kell(ene) lennie, hogy azt annak az aljához rögzítsék.

FORRÁS: Jediot Achronot, Jiszráél Hájom napilapok; a KAN11 televízióban közvetített beszámoló