A TERVEZETT HÍD
A híd még el sem készült, és már politikai
válságot okoz. Egy gyalogoshídról van szó, amely az Ájálon
főútvonal, és az azzal párhuzamosan futó vasúti sínek felett ívelne át. Neve is
van: geser Jehudit, vagyis Judit-híd.
Összeszerelésre váró óriás acéldarabjai ott
fekszenek a sínek mellett. Már csak a munkagépekre és kezelőikre
vár, hogy a sok-sok tonnás alkotmányt részeiből összerakják és a helyére
emeljék.
De mikor?
A Tel Aviv és Ramat Gan között, nagyjából
észak-déli nyomvonalon, az Ájálon-csatornával párhuzamosan haladó, kétszer négy sávos fő közlekedési vonal nem csak Tel Aviv és a központi városok,
hanem az egész ország legforgalmasabb útja.
Fölötte biztosítana gyalogos áthaladást a régóta
tervezett híd. Az eredeti tervek szerint a nehéz mechanikai projektet jelentő
összeszerelést és beemelést hat, egymást követő szombaton kellett volna
végrehajtani: ehhez a főútvonal forgalmát pénteken este hat órától szombat este
hat óráig le kellett volna állítani. (A vasutak pedig péntek estétől szombat
estéig amúgy sem közlekednek Izraelben.)
Ám a szombati munkavégzés ellen a két ortodox
párt: az askenázi Egyesült Tóra Párt és a szefárd SASZ már előre tiltakozást
jelentett be. Márpedig e két párt részvétele nélkül nincs koalíció: Netanjáhu
pártja, a Likud vagy kisebbségi kormány alakítására kényszerülne, vagy – ami
valószínűbb – új parlamenti választásokat íratna ki.
A világi pártok – a koalíciósok is – vallási
kényszerítésről panaszkodnak, ugyanígy a közvélemény jórésze is. (Az
ultraortodoxok csak életmentés, vagy háborús fenyegetés esetén egyeznek bele a
Szombat megszegésébe.)
Maradna tehát a hétköznapokon történő
hídépítés. Az Ájálon átlagos napi forgalma 750 ezer jármű. Lezárása munkanapokon iszonyatos
torlódásokhoz, az elterelő utakon jelentkező hiper-dugókhoz vezetne, amelyet a
lakosság nehezen állna ki. (Gus Dán-nak, azaz Tel Avivnak és a tucatnyi vele
egybeépült kisebb városnak összesen 3 millió lakosa van!) Az ezzel járó többletköltség a Jediot Achronot cikkírója szerint 20-30 millió sékel körül lenne.
Tel Aviv önkormányzata tiltakozik a terv
megváltoztatása ellen. Netanjáhu miniszterelnök ha halkabban is, de
nemtetszését fejezte ki.
És mit tett a roppant kellemetlen ügy
kéretlen főszereplője, Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter? Meghatározatlan
időre elhalasztotta a híd-projekt befejezését, amíg alternatív időpontot nem
találnak. Ez pedig lehet a jövő évi
Peszách több napos félünnepe – vagy, ami kedvezőbb, de technikailag jóval
nehezebben kivihető – az éjjeli órákon át történő szerelés.
Katz miniszter mindenesetre elegánsan kibújt
a zsenáns szituációból. „Ameddig az új, villamosított Tel Aviv – Jeruzsálem
vasút el nem készül, addig semmilyen változtatáshoz nem járulok hozzá az
Ájálonon”. A villamos vasútvonal befejezésére pedig még több hónapot kell várni, akár fél évet is.
✹
A szerkesztő magánvéleménye:
1. Inkább
Szombat-tisztelő, mint -tartó vagyok. Izrael spirituális lényege a Szombat. Józanul,
ésszel. Óneg Sabbat, a Szombat élvezete. Nem rabsága. Szombatnapon nem
fordítok, nem tanítok, nem írok cikkeket. Zenét hallgatok, az internetből
tájékozódom.
2. Drága Katz miniszter úr! Amikor a villamosított vasút felső vezetékét szerelik, a hídnak már a helyén kell(ene) lennie, hogy azt annak az aljához rögzítsék.
FORRÁS: Jediot Achronot, Jiszráél Hájom napilapok; a KAN11 televízióban közvetített beszámoló
Érdekes ha valakinek a marhálya beleesik legelés közben egy gödörbe szombaton akkor otthagyja elpusztúlni?
VálaszTörlés