Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. augusztus 24., péntek

A híd, ami elválaszt • Ha szombaton épülne, koalíciót robbantana • Elzárni a fő ütőeret – de mikor?


A TERVEZETT HÍD

A híd még el sem készült, és már politikai válságot okoz. Egy gyalogoshídról  van szó, amely az Ájálon főútvonal, és az azzal párhuzamosan futó vasúti sínek felett ívelne át. Neve is van: geser Jehudit, vagyis Judit-híd.


Összeszerelésre váró óriás acéldarabjai ott fekszenek a sínek mellett. Már csak a munkagépekre és kezelőikre vár, hogy a sok-sok tonnás alkotmányt részeiből összerakják és a helyére emeljék.

De mikor?

A Tel Aviv és Ramat Gan között, nagyjából észak-déli nyomvonalon, az Ájálon-csatornával párhuzamosan haladó, kétszer négy sávos fő közlekedési vonal nem csak Tel Aviv és a központi városok, hanem az egész ország legforgalmasabb útja.



Fölötte biztosítana gyalogos áthaladást a régóta tervezett híd. Az eredeti tervek szerint a nehéz mechanikai projektet jelentő összeszerelést és beemelést hat, egymást követő szombaton kellett volna végrehajtani: ehhez a főútvonal forgalmát pénteken este hat órától szombat este hat óráig le kellett volna állítani. (A vasutak pedig péntek estétől szombat estéig amúgy sem közlekednek Izraelben.)

Ám a szombati munkavégzés ellen a két ortodox párt: az askenázi Egyesült Tóra Párt és a szefárd SASZ már előre tiltakozást jelentett be. Márpedig e két párt részvétele nélkül nincs koalíció: Netanjáhu pártja, a Likud vagy kisebbségi kormány alakítására kényszerülne, vagy – ami valószínűbb – új parlamenti választásokat íratna ki.

A világi pártok – a koalíciósok is – vallási kényszerítésről panaszkodnak, ugyanígy a közvélemény jórésze is. (Az ultraortodoxok csak életmentés, vagy háborús fenyegetés esetén egyeznek bele a Szombat megszegésébe.)

Maradna tehát a hétköznapokon történő hídépítés. Az Ájálon átlagos napi forgalma 750 ezer jármű. Lezárása munkanapokon iszonyatos torlódásokhoz, az elterelő utakon jelentkező hiper-dugókhoz vezetne, amelyet a lakosság nehezen állna ki. (Gus Dán-nak, azaz Tel Avivnak és a tucatnyi vele egybeépült kisebb városnak összesen 3 millió lakosa van!) Az ezzel járó többletköltség a Jediot Achronot cikkírója szerint 20-30 millió sékel körül lenne.

Tel Aviv önkormányzata tiltakozik a terv megváltoztatása ellen. Netanjáhu miniszterelnök ha halkabban is, de nemtetszését fejezte ki.

És mit tett a roppant kellemetlen ügy kéretlen főszereplője, Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter? Meghatározatlan időre elhalasztotta a híd-projekt befejezését, amíg alternatív időpontot nem találnak. Ez pedig lehet a jövő évi Peszách több napos félünnepe – vagy, ami kedvezőbb, de technikailag jóval nehezebben kivihető – az éjjeli órákon át történő szerelés.

Katz miniszter mindenesetre elegánsan kibújt a zsenáns szituációból. „Ameddig az új, villamosított Tel Aviv – Jeruzsálem vasút el nem készül, addig semmilyen változtatáshoz nem járulok hozzá az Ájálonon”. A villamos vasútvonal befejezésére pedig még több hónapot kell várni, akár fél évet is. 

A szerkesztő magánvéleménye:

1. Inkább Szombat-tisztelő, mint -tartó vagyok. Izrael spirituális lényege a Szombat. Józanul, ésszel. Óneg Sabbat, a Szombat élvezete. Nem rabsága. Szombatnapon nem fordítok, nem tanítok, nem írok cikkeket. Zenét hallgatok, az internetből tájékozódom.

2. Drága Katz miniszter úr! Amikor a villamosított vasút felső vezetékét szerelik, a hídnak már a helyén kell(ene) lennie, hogy azt annak az aljához rögzítsék.

FORRÁS: Jediot Achronot, Jiszráél Hájom napilapok; a KAN11 televízióban közvetített beszámoló

1 megjegyzés:

  1. Érdekes ha valakinek a marhálya beleesik legelés közben egy gödörbe szombaton akkor otthagyja elpusztúlni?

    VálaszTörlés