Szerdán, napnyugtakor kezdődik Szukot
ünnepe, ami héberül Chág hászukot (חג הסוכות). Egyike a három zarándokünnepnek (a másik kettő a Peszách és a Sávuot), amikor Izrael népe felzarándokolt Jeruzsálembe, a Templomhoz.
Az ünnep hét napos. Utána, a nyolcadik napon záróünnep: a S’mini áceret (שמיני עצרת), amelynek a jelentése nyolcadik (napi)
gyülekezés. Izraelben ezt egyszerre tartjuk Szimchát Torá (שמחת תורה)
ünnepével, amelyek jelentése a Tóra öröme.
A Szukot közismert magyar megfelelője a
Sátoros ünnep. Mózes ötödik könyvében (16:13) van írva: „Hét napon át
tartsd a Sátrak ünnepét, amikor már betakarítottad a termésedet a szérűdből és
présházadból”.
Ez tehát a termés betakarításának az örömünnepe is: „Chág háászif” (חג האסיף) neve is van. Az ászif begyűjtést jelent, de napjainkban inkább „beugrik” az ászéfá (אסיפה) szó, ami gyűlést, például lakógyülést – ászéfát dájárim (אסיפת דיירים) – jelent.
Ez tehát a termés betakarításának az örömünnepe is: „Chág háászif” (חג האסיף) neve is van. Az ászif begyűjtést jelent, de napjainkban inkább „beugrik” az ászéfá (אסיפה) szó, ami gyűlést, például lakógyülést – ászéfát dájárim (אסיפת דיירים) – jelent.
Az ünnep névadó szava a magyarul murisan
hangzó szuká (סוכה), ami lombokkal vagy faágakkal befedett
bódéféleséget jelent: ilyenekkel vándoroltak őseink a sivatagban, Egyiptomból
jövet.
Az „igazi” sátor neve héberül ohel (אוהל). A szuká, ellentétben az ohellel, stabil építmény, amelyet szél nem fújhat el és három fala van. A Tóra utasítása szerint hét napon át benne is kell lakni, vagyis enni-inni-aludni, hacsak nincs kibírhatatlanul nagy meleg vagy heves esőzés.
Az „igazi” sátor neve héberül ohel (אוהל). A szuká, ellentétben az ohellel, stabil építmény, amelyet szél nem fújhat el és három fala van. A Tóra utasítása szerint hét napon át benne is kell lakni, vagyis enni-inni-aludni, hacsak nincs kibírhatatlanul nagy meleg vagy heves esőzés.
A hagyomány előírja a „vendégek” fogadását,
ami már a Talmud korszakából származik, ezért az arameus „uspizin” (אושפיזין)
szót használják rá. Sátrainkban hét vendég van jelen, ha nem is testi
valójukban: Ábrahám, Izsák, Jákob ősatyáink, továbbá József, Mózes, Áron és
Dávid. Mindannyiuknak bőven kijutott a vándorlásból és a sátorban lakásból.
A Szukot ünnephez tartozik a „Négyféle”, az
árbáát háminim (ארבעת המינים), amint az Mózes harmadik könyvében
(23:40) áll: „És vegyetek magatokhoz az első napon díszfának
gyümölcsét, pálmaágakat és sűrű lombú fának és fűzfának a gallyát, és
vígadjatok az Örökkévaló, a ti Istenetek színe előtt hét napon át".
A díszfa gyümölcse az etrog (אתרוג),
a pálmaág a luláv (לולב), amit Magyarországon lülefnek ejtettek, a
hádász (הדס), ez a sűrűlombú fa ága, ami mirtuszág – a
Hádász női név is –, végül a fűzfavessző, az árává (ערבה).
Hét napon át a „négyfélét” egybefogva
jelennek meg a férfiak a zsinagógában. A nyolcadik napon tartják Szimchát Tórá
örömtánccal egybekötött körmenetét, amelynek a neve hákáfot (הקפות)
– ekkor már a „négyféle” nélkül.
Legyen hát ez az ünnep különös áldással,
amint írva van a Tóra három helyén is, Szukottal kapcsolatban: vöszámáchtá
böchágéchá, vöhájitá ách száméách (ושמחת בחגך והיית אך
שמח) – vagyis örvendezzél az ünnepeden és
boldog legyél.
Ezt persze könnyű mondani, de azért
valamennyit tehetünk is érte, főleg, ha Fentről is kérünk és kapunk hozzá egy
kis segítséget... ◙
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése