Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2020. május 12., kedd

Megszűnt a járvány ✷ A tanítványok ünnepelnek...



… igaz, ez 1900 évvel ezelőtt történt. Simon Bár Jocháj rabbi, a nevezetes „Zohár” szerzője tanítványairól van szó, akik között járvány tört ki. És az Ómer-számlálás, (magyarul gabonakéve-számlálás) vagyis a Peszách és a Sávuot ünnepek közötti 50 nap 33. napján a járvány megszűnt.

Azóta üli Izrael népe a LÁG báÓmert, és gyújtanak örömtüzeket világszerte (már, ahol ezt tehetik).

Az idén május 12-re, keddre esett a nevezetes dátum.

És az idén, évszázadok óta első ízben, Erec-Jiszráélben nem gyújtottak tüzeket (legalábbis a hatóságok megtiltották), mert egy soha nem látott járvány napjait éljük, és a felelősök elejét akarják venni minden gyülekezésnek, ahol az emberek megfertőzhetik egymást.

A Cfát közelében fekvő Meronban, a Tanaiták sírjai körül az idén nem gyűlt egybe sok tízezer ember. A tüzeket most csak néhány tucat fő előtt gyújtották meg.  

A Lág Báómer háttere
És számláljátok a napokat az ünnep (Pészách) másnapjától, attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet.” (Mózes III. könyve, 23 fejezet, 15 vers)

Eddig az „Omer” magyarázata. És mi az a „Lág”?

A „Lág” – tulajdonképpen L-G – két betű: a Lámed (számértéke: 30) és a Gimel (számértéke: 3) összevonása egy szóvá. Vagyis Lág [ל"ג] = 33. Lag BáÓmer [ל"ג בעומר] = a 33. nap az Ómerban, azaz a Kéveszámlálás 33. napja.

Miért zarándokolnak tömegek éppen a Méron hegyre?
A Gálilban tartott népi örömünnep, arameus szóval hilulá, hosszú évszázadok óta a Méron hegyen zajlik. Központjában egy varázserejű ember hagyomány szerinti síremléke áll.

Simon Bár-Jocháj (vagy Ben-Jocháj) a mártírhalált halt Akiba rabbi tanítványa volt, a tanaiták, a Talmudot hagyományozó első atyák egyik kiemelkedő alakja. A keresztény időszámítás 2. évszázadában élt. Neki tulajdonítják a Zohár (Ragyogás) nevű misztikus irat szerzőségét.
Bár-Jocháj rabbit a Talmud Simon rabbi néven említi. A hagyomány kiemeli csodatevő képességeit. Ez lehet az oka, hogy a népi képzelet halála után is afféle közbenjáró erővel ruházta fel őt, aki imádkozhat a hívő emberért. 

Bár-Jocháj rabbi az ősi iratok szerint fiával együtt 12 éven át egy barlangban rejtőzött az életére törő római katonák elől. Ez idő alatt írta meg a rejtett tudással foglalkozó művét. Amikor tudomására jutott, hogy a rá kirótt halálos ítélet már nem érvényes, előjött rejtekéből, mi több, egyenesen Rómába hajózott. Magától Hadrianus császártól kérte a zsidó vallás parancsait, így a körülmetélést tiltó törvények eltörlését. Küldetése sikerrel járt. ◙

6 megjegyzés:

  1. Toda raba! Nagyon érdekes és értékes a cikk!

    VálaszTörlés
  2. Lacika, minden egy élmény amit leírsz! Anikó

    VálaszTörlés
  3. Bocsáss meg, de nem Adrianus, hanem Hadrianus császár.

    VálaszTörlés
  4. Remek tortenelmi lecke , gratulalok ! Varjuk a folytatast !

    VálaszTörlés
  5. Koszonom, talan csak egy valakit felejtettunk ki
    belole- Simon Bar-Kochba-t aki Provincia Judea nepenek
    felkeleset vezette {i.u 132-135}- es mai ertelmezesunk
    szerint- Rabi Akiva tanitvanyai a felkeles harcosai{is}
    voltak.
    Vegul- a felkeles leverese utan-Hadrianus csaszar -bosszubol - a zsidok osi ellensegerol-Syria-Palaestina-nak
    nevezte el a tsrtomanyt,kitiltva onnan az osszes zsidot.
    Itt kapcsolodik ossze a tortenelem- a jelennel.
    Bocs, hogy beleszoltam,de azt hiszem,ez is fontos.

    VálaszTörlés