… igaz, ez 1900 évvel ezelőtt történt. Simon Bár Jocháj
rabbi, a nevezetes „Zohár” szerzője tanítványairól van szó, akik között járvány
tört ki. És az Ómer-számlálás, (magyarul gabonakéve-számlálás) vagyis a Peszách
és a Sávuot ünnepek közötti 50 nap 33. napján a járvány megszűnt.
Azóta üli Izrael népe a LÁG báÓmert, és gyújtanak
örömtüzeket világszerte (már, ahol ezt tehetik).
Az idén május 12-re, keddre esett a nevezetes dátum.
És az idén, évszázadok óta első ízben, Erec-Jiszráélben nem gyújtottak tüzeket (legalábbis a hatóságok megtiltották), mert
egy soha nem látott járvány napjait éljük, és a felelősök elejét akarják venni
minden gyülekezésnek, ahol az emberek megfertőzhetik
egymást.
A Cfát közelében fekvő Meronban, a Tanaiták sírjai körül az
idén nem gyűlt egybe sok tízezer ember. A tüzeket most csak néhány tucat fő
előtt gyújtották meg.
A Lág Báómer háttere
„És számláljátok a napokat az ünnep (Pészách)
másnapjától, attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét
teljes hetet.” (Mózes III. könyve, 23 fejezet, 15 vers)
Eddig az „Omer” magyarázata. És mi az a „Lág”?
A „Lág” – tulajdonképpen L-G – két betű: a Lámed
(számértéke: 30) és a Gimel (számértéke: 3) összevonása egy szóvá. Vagyis Lág [ל"ג] =
33. Lag BáÓmer [ל"ג בעומר] = a 33. nap az Ómerban, azaz a
Kéveszámlálás 33. napja.
Miért zarándokolnak tömegek éppen a Méron hegyre?
A Gálilban tartott népi örömünnep, arameus szóval hilulá,
hosszú évszázadok óta a Méron hegyen zajlik. Központjában egy varázserejű ember
hagyomány szerinti síremléke áll.
Simon Bár-Jocháj (vagy Ben-Jocháj) a mártírhalált halt
Akiba rabbi tanítványa volt, a tanaiták, a Talmudot hagyományozó első atyák
egyik kiemelkedő alakja. A keresztény időszámítás 2. évszázadában élt. Neki
tulajdonítják a Zohár (Ragyogás) nevű misztikus irat szerzőségét.
Bár-Jocháj rabbit a Talmud Simon rabbi néven említi. A
hagyomány kiemeli csodatevő képességeit. Ez lehet az oka, hogy a népi képzelet
halála után is afféle közbenjáró erővel ruházta fel őt, aki imádkozhat a hívő
emberért.
Bár-Jocháj rabbi az ősi iratok szerint fiával együtt 12
éven át egy barlangban rejtőzött az életére törő római katonák elől. Ez idő
alatt írta meg a rejtett tudással foglalkozó művét. Amikor tudomására jutott,
hogy a rá kirótt halálos ítélet már nem érvényes, előjött rejtekéből, mi több,
egyenesen Rómába hajózott. Magától Hadrianus császártól kérte a zsidó vallás
parancsait, így a körülmetélést tiltó törvények eltörlését. Küldetése sikerrel
járt. ◙
Toda raba! Nagyon érdekes és értékes a cikk!
VálaszTörlésLacika, minden egy élmény amit leírsz! Anikó
VálaszTörlésBocsáss meg, de nem Adrianus, hanem Hadrianus császár.
VálaszTörlésKöszönöm szépen! Javítottam.
TörlésRemek tortenelmi lecke , gratulalok ! Varjuk a folytatast !
VálaszTörlésKoszonom, talan csak egy valakit felejtettunk ki
VálaszTörlésbelole- Simon Bar-Kochba-t aki Provincia Judea nepenek
felkeleset vezette {i.u 132-135}- es mai ertelmezesunk
szerint- Rabi Akiva tanitvanyai a felkeles harcosai{is}
voltak.
Vegul- a felkeles leverese utan-Hadrianus csaszar -bosszubol - a zsidok osi ellensegerol-Syria-Palaestina-nak
nevezte el a tsrtomanyt,kitiltva onnan az osszes zsidot.
Itt kapcsolodik ossze a tortenelem- a jelennel.
Bocs, hogy beleszoltam,de azt hiszem,ez is fontos.