Ma, szerda este kezdődik Lág Báómer örömünnepe. Űrhajósok
beszámoltak róla, hogy az ilyenkor hagyományosan meggyújtott tüzek kirajzolják Izraelben a zsidók által
lakott területeket.
A meteorológiai intézet jelentése szerint ma estére
száraz, meleg idő várható. Ez különösen a lakóházak közelében fokozza a
tűzveszélyt, ahol benzinnel megtankolt gépkocsik parkolnak. A tűzoltóság
fokozott éberségre inti Izrael népét.
Szülők, nagyszülők figyelmébe ajánljuk:
• Nem szabad olyan deszkákat gyűjteni a tűzhöz, amelybe
szögek lettek verve; ezek súlyos balesetet okozhatnak, főleg gyerekeknek
• A tábortüzek mellett egész cipőt viseljünk, sohase
szandált (papucsról, mezitlábról nem is beszélve…)
• Vödör víz, elsősegély-csomag minden nagyobb tábortűz mellett legyen
• Tilos magasfeszültségű vezetékek alatt, vagy azok
közelében tüzet gyújtani!
• Serdülők és gyerekek sohase gyújtsanak tüzet felnőttek
jelenléte nélkül – ugyanez vonatkozik a tüzek eloltására is
• Ha a tűz csak benzin vagy petróleum segítségével
gyullad be – nagyon óvatosan kell eljárni
• Semmiképpen ne égessenek fapótló anyagokat, mint
mellamint, formaikát: ezek fokozottan tűzveszélyesek
• Ne égessenek festett fát sem, mivel a festékek jórésze
tűzveszélyes
• Ne dobáljunk, illetve ne engedjünk dobálni a tűzbe
üvegeket, köveket
• Ha a tűz belekapott valakinek a ruhájába, az illetőt
erővel le kell fektetni a földre és meghempergetni, amíg a lángok kialszanak.
A kórházak statisztikáiból kitűnik, hogy ezen az estén az
égési és füstmérgezési esetek több, mint háromszorosan meghaladják más napok
átlagát.
✲
A Cfát közelében fekvő Meronban, a Tanaiták sírjai körül
már ma délután tízezrek gyülekeztek, hogy jó helyet kapjanak. A rendőrség
félmillió látogatóra számít. A chárédieknél (ultraortodoxok) a hároméves kisfiúk haját ilyenkor
vágják le először, meghagyva a pájeszt. A szertartás jiddis neve cháláké.
Lág BáÓmer háttere a zsidó hagyományban
"És számláljátok a napokat az ünnep (Pészách)
másnapjától, attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét
teljes hetet.” (Mózes III. könyve, 23 fejezet, 15 vers)
Az Ómer jelentése: gabonakéve. A hetedik hét eltelte
utáni, ötvenedik nap Sávuot („Hetek”) ünnepe.
Lág báÓmer (ל"ג בעומר), a Pészáchtól számított 33. napról való megemlékezés újabb
keletű.
A közel 1900 évvel ezelőtt élt Akiba rabbinak a Talmud szerint 24,000 tanítványa volt. Éppen az Ómer-számlálás, vagyis a Pészách és a Sávuot közötti időszakban tört ki közöttük egy járvány, amely ezrek halálát okozta. A járvány az Ómer-számlálás 33. napján megszűnt. Ezért a hagyományőrző zsidók az Ómerszámlálás heteiben nem rendeznek esküvőket, örömünnepeket, még csak nem is borotválkoznak – kivéve ezt a 33. napot. Ez lesz most, szerda estétől holnap, csütörtök estéig.
A közel 1900 évvel ezelőtt élt Akiba rabbinak a Talmud szerint 24,000 tanítványa volt. Éppen az Ómer-számlálás, vagyis a Pészách és a Sávuot közötti időszakban tört ki közöttük egy járvány, amely ezrek halálát okozta. A járvány az Ómer-számlálás 33. napján megszűnt. Ezért a hagyományőrző zsidók az Ómerszámlálás heteiben nem rendeznek esküvőket, örömünnepeket, még csak nem is borotválkoznak – kivéve ezt a 33. napot. Ez lesz most, szerda estétől holnap, csütörtök estéig.
Eddig az „Omer” magyarázata. És mi az a „Lág”?
A „Lág” két betű: a Lámed – ל – (számértéke: 30)
és a Gimel – ג – (számértéke: 3) összevonása egy szóvá. Vagyis Lág = 33. Lag BáÓmer =
a 33. nap az Ómerban, azaz a Kéveszámlálás 33. napja.
✲
Miért zarándokolnak tömegek a Méron hegyre?
A Gálilban tartott népi örömünnep, arameus szóval hilulá,
hosszú évszázadok óta, évről évre a Méron hegyen zajlik. Központjában egy
varázserejű ember hagyomány szerinti síremléke áll.
Simon Bár-Jocháj (vagy Ben-Jocháj) a mártírhalált halt
Akiba rabbi tanítványa volt, a tanaiták, a Talmudot hagyományozó első atyák kiemelkedő
alakja. A keresztény időszámítás 2. évszázadában élt. Neki tulajdonítják a
Zohár (Ragyogás) nevű misztikus irat szerzőségét.
Bár-Jocháj rabbit a Talmud Simon rabbi néven említi. A
hagyomány kiemeli csodatevő, természetfeletti képességeit. Ez lehet az oka,
hogy a népi képzelet halála után is afféle közbenjáró erővel ruházta fel őt,
aki imádkozhat a hívő emberért.
Bár-Jocháj rabbi a hagyomány szerint fiával együtt 12
éven át egy barlangban rejtőzött az életére törő római katonák elől. Ez idő
alatt írta meg a rejtett tudással foglalkozó művét. Amikor tudomására jutott,
hogy a rá kirótt halálos ítélet már nem érvényes, előjött rejtekéből, mi több,
egyenesen Rómába hajózott. Magától Adrianus császártól kérte a zsidó vallás
parancsait, így a körülmetélést tiltó törvények eltörlését. Küldetése sikerrel
járt. ◙