Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. május 2., szerda

Ma estétől Lág Báómer ♦ Százezrekre számítanak Méron hegyén, Bár-Jocháj rabbi sírjánál ♦ Lág Báómer háttere a zsidó hagyományban



Ma, szerda este kezdődik Lág Báómer örömünnepe. Űrhajósok beszámoltak róla, hogy az ilyenkor hagyományosan meggyújtott tüzek kirajzolják Izraelben a zsidók által lakott területeket.

A meteorológiai intézet jelentése szerint ma estére száraz, meleg idő várható. Ez különösen a lakóházak közelében fokozza a tűzveszélyt, ahol benzinnel megtankolt gépkocsik parkolnak. A tűzoltóság fokozott éberségre inti Izrael népét.

Szülők, nagyszülők figyelmébe ajánljuk:
• Nem szabad olyan deszkákat gyűjteni a tűzhöz, amelybe szögek lettek verve; ezek súlyos balesetet okozhatnak, főleg gyerekeknek
• A tábortüzek mellett egész cipőt viseljünk, sohase szandált (papucsról, mezitlábról nem is beszélve…)  
• Vödör víz, elsősegély-csomag minden nagyobb tábortűz mellett legyen
• Tilos magasfeszültségű vezetékek alatt, vagy azok közelében tüzet gyújtani!
• Serdülők és gyerekek sohase gyújtsanak tüzet felnőttek jelenléte nélkül – ugyanez vonatkozik a tüzek eloltására is
• Ha a tűz csak benzin vagy petróleum segítségével gyullad be – nagyon óvatosan kell eljárni
• Semmiképpen ne égessenek fapótló anyagokat, mint mellamint, formaikát: ezek fokozottan tűzveszélyesek
• Ne égessenek festett fát sem, mivel a festékek jórésze tűzveszélyes
• Ne dobáljunk, illetve ne engedjünk dobálni a tűzbe üvegeket, köveket
• Ha a tűz belekapott valakinek a ruhájába, az illetőt erővel le kell fektetni a földre és meghempergetni, amíg a lángok kialszanak.
A kórházak statisztikáiból kitűnik, hogy ezen az estén az égési és füstmérgezési esetek több, mint háromszorosan meghaladják más napok átlagát.
A Cfát közelében fekvő Meronban, a Tanaiták sírjai körül már ma délután tízezrek gyülekeztek, hogy jó helyet kapjanak. A rendőrség félmillió látogatóra számít. A chárédieknél (ultraortodoxok) a hároméves kisfiúk haját ilyenkor vágják le először, meghagyva a pájeszt. A szertartás jiddis neve cháláké.

Lág BáÓmer háttere a zsidó hagyományban
"És számláljátok a napokat az ünnep (Pészách) másnapjától, attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet.” (Mózes III. könyve, 23 fejezet, 15 vers)

Az Ómer jelentése: gabonakéve. A hetedik hét eltelte utáni, ötvenedik nap Sávuot („Hetek”) ünnepe.

Lág báÓmer (ל"ג בעומר), a Pészáchtól számított 33. napról való megemlékezés újabb keletű. 

A közel 1900 évvel ezelőtt élt Akiba rabbinak a Talmud szerint 24,000 tanítványa volt. Éppen az Ómer-számlálás, vagyis a Pészách és a Sávuot közötti időszakban tört ki közöttük egy járvány, amely ezrek halálát okozta. A járvány az Ómer-számlálás 33. napján megszűnt. Ezért a hagyományőrző zsidók az Ómerszámlálás heteiben nem rendeznek esküvőket, örömünnepeket, még csak nem is borotválkoznak – kivéve ezt a 33. napot. Ez lesz most, szerda estétől holnap, csütörtök estéig.

Eddig az „Omer” magyarázata. És mi az a „Lág”?
A „Lág” két betű: a Lámed – ל – (számértéke: 30) és a Gimel – ג – (számértéke: 3) összevonása egy szóvá. Vagyis Lág = 33. Lag BáÓmer = a 33. nap az Ómerban, azaz a Kéveszámlálás 33. napja.
Miért zarándokolnak tömegek a Méron hegyre?
A Gálilban tartott népi örömünnep, arameus szóval hilulá, hosszú évszázadok óta, évről évre a Méron hegyen zajlik. Központjában egy varázserejű ember hagyomány szerinti síremléke áll.

Simon Bár-Jocháj (vagy Ben-Jocháj) a mártírhalált halt Akiba rabbi tanítványa volt, a tanaiták, a Talmudot hagyományozó első atyák kiemelkedő alakja. A keresztény időszámítás 2. évszázadában élt. Neki tulajdonítják a Zohár (Ragyogás) nevű misztikus irat szerzőségét.

Bár-Jocháj rabbit a Talmud Simon rabbi néven említi. A hagyomány kiemeli csodatevő, természetfeletti képességeit. Ez lehet az oka, hogy a népi képzelet halála után is afféle közbenjáró erővel ruházta fel őt, aki imádkozhat a hívő emberért. 

Bár-Jocháj rabbi a hagyomány szerint fiával együtt 12 éven át egy barlangban rejtőzött az életére törő római katonák elől. Ez idő alatt írta meg a rejtett tudással foglalkozó művét. Amikor tudomására jutott, hogy a rá kirótt halálos ítélet már nem érvényes, előjött rejtekéből, mi több, egyenesen Rómába hajózott. Magától Adrianus császártól kérte a zsidó vallás parancsait, így a körülmetélést tiltó törvények eltörlését. Küldetése sikerrel járt. ◙

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése